Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Morten Andersen 25.08.2017 @ 09:15

Pro Tour performance uden slinger i valsen, hvor du får fornuftig pasform, fremragende ventilation og teknologi, der kan redde din hjerne, hvis uheldet skulle være ude.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Introduktion: 

Vi har set nærmere på to tophjelme fra Giant - en klassisk hjelm med masser af ventilation samt en populær aero-hjelm. Først den klassiske REV-model. Senere på ugen kan du læse vores test af aerohjelmen Pursuit.  

 

Giant er kendt som en af verdens største og førende producenter af en lang række produkter til cykelsporten. Mest kendt er firmaet for sine cykelrammer til stort set alle discipliner, men også på en lang række andre områder udmærker Giant sig og nyder stor anerkendelse. 

 

Et af disse områder er hjelme, hvor udvalget er stort og alsidigt og hvor de bedste modeller er blandt proffernes foretrukne. 

 

Og kigger man på sejre og gode resultater, så har Giants topjelme haft en formidabel sæson. Faktisk en nærmest fantastisk sæson. 


Først sejrede Tom Dumoulin samlet i en mindeværdig Giro iført Giant-låg, mens Warren Barguil siden henrykte alle cykelfans med offensiv og charmebetonet kørsel på sin vej til den prikkede trøje i Touren med Giant-hjelmene som sikkerhed på de halsbrækkende nedkørsler. 

 

Farve: Sort (fås også hvid, gul og matsort) 
Størrelser: Small, Medium, Large 
Vejl. pris: Kr. 1259,- 

 

Test: 

 

Klassisk design og godkendt vægt 

REV-modellen er en forholdsvis klassisk størrelse, når det kommer til design. Giant har formået at ramme en fornuftig bredde og højde, som vi synes giver en diskret form, som ikke syner hverken stor eller klodset, som andre hjelme kan. 

 

Den er støbt med intet mindre end 21 ventilerende åbninger, som om nogen sladrer om hjelmens primære funktion - nemlig at beskytte hovedet (naturligvis!), mens den giver rytteren masser af åndbarhed. 

 

Den slags hjelme udmærker sig oftest ved ultralav vægt, og selv om de cirka 280 gram, som hjelmen vejer i størrelse medium, ikke er helt i Superligaen, så er det alligevel godkendt. Der findes hjelme som er endnu lettere, men sandheden er for de fleste, at forskellen føles minimal. 

 

Således også med REV-modellen, som føles let på hovedet. 

 

 

Udmærket pasform og fine justeringsmuligheder 

Fra et komfortperspektiv afhænger en hjelms performance af pasformen og justeringsmulighederne, som gerne skal fungere sammen og hvor sidstnævnte skal komplimentere sidstnævnte. 

 

Rev-hjelmen er forsynet med otte pads, som primært er placeret forrest i hjelmen og hen over toppen af hovedet og som giver en blød berøringsflade for den forreste del af hovedet. De bløde indsatser er lavet i et hurtigttørrende, antimikrobielt materiale, som skal være med til at forlænge levetiden og sikre at hjelmen altid er lækker at tage på. 

 

Bespændingssystemet er også udført ret klassisk, hvor man via en drejeknap bag på hjelmen kan justere ind og ud. Giant kalder systemet CINCH+.

 

Systemet fungerer upåklageligt og det er let af justere hjelmen: Løsn systemet, tag hjelmen på og stram så til, indtil hjelmen sidder tæt og behageligt. 

 

Det er let at bruge - også på farten - og giver en fast og behagelig spænding, som let kan doseres.  


Hjelmen sidder tæt på hele hovedet og fordeler trykket fortrinligt.  

 

Facit bliver derved en hjelm, som sidder både behageligt, men også tilpas fast, så man ikke føler sig forstyrret på cyklen af en hjelm der bevæger sig på hovedet. Vi har heller ikke på noget tidspunkt oplevet, at skulle spænde efter undervejs. 

 

Stropperne er behagelige mod kinderne i et fornuftigt materiale, og de justeres let ved hjælp af et klikspænde i hver side, så de kan gøres længere eller afkortes. 

 

 

MIPS-teknologi 

REV-modellen er blevet opdateret med en forholdsvis ny teknologi kaldet MIPS. Den er udviklet af forskere og har den egenskab, at den via et et tyndt lag mellem hjelmens yderskal og hovedet, bedre kan klare styrt, hvor hovedet udsættes for roterende kraft, og bedre kan beskytte rytteren med styrt, hvor hovedet rammer jorden i en vinkel, snarere end direkte. Hjelmen beskytter faktisk hovedet, på sammen måde som kraniet beskytter hjernen, hvor denne kan få lov at bevæge sig inde i en membran og derved absorbere mere kraft, inden hjernen påvirkes. 

 

 

MIPS-teknologien sidder på indersiden af hjelmen, hvor den skaber membranen mellem yderskal og hoved. Man mærker den ikke i praksis, men det er den grad dejligt at vide, at den er der. Heldigvis har vi ikke crash-testet hjelmen i praksis, men vi spår, at teknologien er så vigtig og god, at alle hjelme om blot få sæsoner er født med MIPS. Absolut et kæmpe plus ved denne model.

 

 

 

Ude på cyklen 

Under kørsel opfører REV-hjelmen sig eksemplarisk. Den sidder som allerede nævnt tæt og behageligt, bevæger sig minimalt på hovedet og spændingen holder så længe, at vi på intet tidspunt havde behov for at spænde undervejs.

 

Hjelmen er støjsvag, og håndterer vinden perfekt, så der ikke er hverken sus eller lyde i høj som lav fart. 

 

Det er en alletiders sommerhjelm med masser af ventilation, hvor toppen af hovedet holdes køligt under varme forhold. Den vil således også være et oplagt valg til højintense discipliner og derved egne sig godt til crossløb eksempelvis.

 

 

Konklusion: 

Giant REV med MIPS-teknologi er en pro-level hjelm som performer på alle parametre.  


Den har en udmærket pasform og udmærker sig ved at sidde tæt, men behageligt, så man får en hjelm, som bevæger sig minimalt på hovedet og som man derved nærmest glemmer er der. Det ultimative kvalitetsstempel for en hjelm. 

 

Designet er diskret og ret klassisk, så man skal ikke købe hjelmen for at skille sig ud, men snarere fordi man vil have et allroundprodukt som bare fungerer og som giver masser af luft til hovedet.   

 

MIPS-teknologien mærker man ikke, det forstyrrer altså på ingen måde hverken performance eller pasform, men er en teknologi man vil prise sig lykkelig for, hvis uheldet skulle være ude.  

 

Sådan har vi testet: 

Vi har testet hjelmen i det danske forår og sommer under stort set alle forhold og temperaturer.  

 

Stillet til rådighed af: Giant Danmark  

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Seks gode træningsbøger - slå til nu og spar 20%
Skal du i form til den kommende sæson? Så har Feltet.dk et par gode bøger til dig. 
Boganmeldelse: Cykelreparation
En meget fin, dog enkelte steder lidt overfladisk, gennemgang af de fleste vedligehold og reparationsopgaver på cykler. En god bog for folk, som før har haft værktøj i hånden.
Tour Down Under managerspillet om 11 timer
​Managersæsonen starter tidligt i år på Feltet.dk. Du har nemlig nu mulighed for at sætte dit eget managerhold til Tour Down Under. Men du skal være hurtig, da spillet allerede starter tirsdag klokken 2.00!
Tour Down Under-spillet starter om 11 timer
​Managersæsonen starter tidligt i år på Feltet.dk. Du har nemlig nu mulighed for at sætte dit eget managerhold til Tour Down Under. Men du skal være hurtig, da spillet allerede starter tirsdag klokken 2.00!
Test: Pirelli Velo 4S dæk
Pirelli er vendt tilbage til cykelsporten og imponerer i test med et nyt allround dæk til landevejscyklen.
Test: Assos Skin Foil – Early Winter
Vi har haft fingrene i den langærmede ’3.4 Skinfoil Early Winter’ og kørt den igennem vintermøllen og masser af kolde timer på landevejen.
Test: PRO Bike Bag
God kvalitet, let at pakke og nem at transportere er kodeordene for tasken fra Shimano-brandet PRO.
Elmgreens liv på landevej og bane: Et liv med to hjul
Elmgreen fortæller lystigt om sine bogovervejelser til "Et liv med to hjul", der er en samling af hans 64 bedste anekdoter om bane- og landevejscykling.
Test: Assos milleJacket_evo7
En gennemtænkt vinterjakke som er kraftig og robust, men alsidig og gennemtænkt, så den fungerer hen over hele vinteren. Skal du kun eje én vinterjakke til det hele, så er her et godt bud.

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

Til lidt under prisen kan du få en cannondale caad 12, med force gruppe, cannondales egne, og godt anmeldte carbon hjul, samt disc bremser (er det mon ikke fremtiden ;-) https://www.thebikeshop.de/Cannondale-CAAD12-Disc-Force-2-2017/en Jeg har lige set ramme ved min kammerat, og den er fed..... Jeg tænker ikke at den ramme er afgørende dårligere end carbon rammer (jeg er helt klar over at ikke alle deler det synspunkt) Muligvis var svaret ikke lige præcis det du eftersøgte, men din arrogante attitude pynter nu endnu mindre! Eller også har Brailsford inspireret Anders Samuelsen ;-) De er i hvert fald begge gode til at kravle op i et højt træ. Lidt mere hos Cycling Weekly http://www.cyclingweekly.com/news/racing/chris-froome-reportedly-set-to-argue-that-kidney-problem-caused-adverse-salbutamol-test-365861 [quote]Having discounted the dehydration hypothesis initially suggested as a possible cause for a spike in the salbutamol concentration and decided against a pharmacokinetic option that might have shown that external factors were the cause because of the difficulty of recreating the same conditions of that day, Froome’s team of experts are said to be focusing on this new hypothesis.[/quote] Man har altså droppet den farmakokinetiske undersøgelse. Teksten fra regelsættet er: [quote]The presence in urine of salbutamol in excess of 1000 ng/mL or formoterol in excess of 40 ng/mL is presumed not to be an intended therapeutic use of the substance and will be considered as an Adverse Analytical Finding (AAF) unless the Athlete proves, through a controlled pharmacokinetic study, that the abnormal result was the consequence of the use of the therapeutic dose (by inhalation) up to the maximum dose indicated above.[/quote] Det virker ærlig talt lidt op ad bakke når man ikke engang forsøger at anvende den kattelem som WADA / UCI selv angiver med den farmakokinetiske undersøgelse. Jeg kan godt frygte, at den eneste vinder i dette er nogle advokater der tjener penge på en håbløs sag.Kunne en anden mulighed ikke være kun at skifte den inderste ring fra 39 til 34 eller 36? De koster ikke alverden (det er den yderste der er dyr) og der er vel ikke så meget justering efterfølgende. Man mister vist lidt matchen mellem ringene som skulle give bedre skift, men der kan andre måske sige hvor slemt det bliver?

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

ThomasKristensen.com