Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Thomas Rasmussen 09.07.2018 @ 16:00

Brugervenlig, pålidelig og med et af de bedste navigationssystemer på markedet. Garmin Edge 520 Plus er et godt bud på den oplagte cykelcomputer til en bred målgruppe.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Fakta

2,3” farveskærm

Kompatibel med ANT+ sensorer

Bluetooth

Smart-notifikationer

Strava Live segmenter

Op til 15 timers batteritid

Kompatibel med Varia Rearview cykelradar og Varia Smart cykellygte

Vægt: 62,5 gram

 

Vejledende pris: 2.499 kroner.

 

Introduktion

Den amerikanske producent af GPS-udstyr Garmin, har endnu et produkt klar til de cykelinteresserede. Denne gang er der tale om en udspringer fra deres Edge 520, der efterhånden har et par år på bagen.

 

Edge 520 Plus er navnet, og den deler både udseende og en række funktioner med dens lillebror, men Garmins nyeste opdatering har et par ekstra esser i ærmet.

 

Test

 

Æsken indeholder:

 

Garmin Edge 520 Plus
Out-front-holder til planmontering
2 standardholdere
Sikringsstrop
Opladnings-/datakabel
Instruktionsvejledning

 

Funktioner:

Garmin Edge 520 Plus: Hvad er nu det for en størrelse?

 

Når det kommer til cykelcomputere, kan man hurtigt blive en anelse rundtosset, ved at finde hoved og hale i det voksende antal produkter, man kan vælge mellem fra Garmin.

 

Blandt de nyeste modeller er denne Edge 520 Plus, der på mange måder minder om den ældre Edge 520.

 

De har begge det samme ydre med en 2,3” skærm, og selve cykelcomputernes funktioner styres begge af i alt syv knapper, der er placeret på højre, venstre og nederste side.

 

Det ekstra ”Plus” i modelnavnet er dog ikke bare til pynt.

 

Det som først springer i øjnene, når man læser ned over de tekniske funktioner, er det medfølgende Garmin Cycle Map-kort.

 

Det betyder, at man med Edge 520 Plus, i forhold til Edge 520, får et opgraderet navigationsystem. Dette kan guide dig gennem din forudindlæste rute sving-for-sving og hjælpe dig tilbage til ruten eller startpunktet for turen.

 

At sige det er en fordel for ”Plus”-modellen er nok en lille underdrivelse. For mange vil det være den forskel, der gør, at de køber denne model i stedet for den ”normale” Edge 520.

 

Desuden giver Edge 520 Plus, ligesom Garmins topprodukter, mulighed for det, de kalder GroupTrack, hvor man kan holde øje med, hvor ens træningskammerater befinder sig, hvis man skulle blive væk fra hinanden ude på ruten.

 

 

Nem at gå til

Som tidligere Garmin-bruger er den nem at gå til - og selv for folk, der stifter bekendtskab med et Garmin produkt for første gang, burde det ikke give nogle problemer. Man skal have en smartphone og vide hvordan bluetooth funktionen bruges.

 

Ud af kassen er den cirka halvt opladet, så er man utålmodig for at teste sit nye produkt, går der ikke længe fra udpakning, til man kan placere den på cyklen.

 

Man bliver bedt om at indstille sprog og lysstyrke og et par personlige oplysninger som højde og vægt. Herefter synkroniserer den via bluetooth på din smartphone med Garmin Connect, hvis man er oprettet der.

 

Derefter er det blot at montere en holder til cykelcomputeren. Dette kan gøres på frempinden med Garmins standard holder eller med den medfølgende ”out-front mount”, som monteres direkte på styret, så cykelcomputeren kommer til at sidde i forlængelse af frempinden. Denne test er udført med cykelcomputeren out-front.

 

Tydeligt display i alt slags vejr

Værd at bemærke er, at den medfølgende out-front-holder er en anelse længere end de, der fulgte med nogle af Garmins ældre produkter. Det giver et anelse mere naturligt udsyn til cykelcomputeren - især ved en aggressiv kørestilling på racercykel.

 

Dog betyder Edge 520 Plus' relativt kompakte størrelse, at den også er nem at placere på frempinden, hvis man foretrækker det. Det er smag og behag.

 

For brugere, der er vant til at benytte en cykelcomputer med touchskærm, tager det lige et par gange, inden man er opmærksom på, at man ubevidst kan komme til at dreje cykelcomputeren op af holderen, indtil man lige husker, at holde igen på den nederste del af højre side.

 

Bortset fra det fungerer knapperne upåklageligt og fordelen er, at man ikke skal tænke på, at vand og skidt forstyrer, når man navigerer rundt i funktionerne, hvilket enkelte gange kan være tilfældet med en touchskærm.

 

Menuerne er logisk udformede, og man føler aldrig, at man farer vild i de mange funktioner, som man med Garmin Edge 820 Plus råder over. Skærmen er i rigtig god kvalitet, så tal og andre data tydeligt fremgår i alt slags vejr.

 

Selve displayet, der vises mens man cykler, indstilles nemt til ens personlige preferencer, alt efter hvilke og hvor mange forskellige data man ønsker med puls, fart, distance og flere.

 

En enkelt svaghed - men...

Rutefunktionen fungerer langt hen ad vejen som på de større modeller fra Garmin. Op til 100 ruter, som kan hentes eller laves på eksempelvis Strava, kan lagres på cykelcomputeren.

 

Det fungerer uden problemer og selve sving-for-sving-funktionen betyder, at man aldrig er i tvivl om den valgte rutes forløb, når der kommer retning og afstanden for næste sving.

 

Eneste anke er, at selve indlæsningen af ruterne kan være noget langsommere, end det er oplevet ved andre cykelcomputere - herunder også ældre Garmin-modeller. Udfordringen havde især en tendens til at opstå, hvis der var tale om ruter på over 100 kilometer.

 

Derimod viste cykelcomputeren ingen svagheder, når det kom til at opdatere og finde tilbage til ruten, hvis man trods den tydelige guide, skulle have taget et sving i den forkerte retning.

 

Alt i alt må man endnu engang bare sige, at Garmin kan sit kram, når det kommer til at tilbyde en stabil og yderst brugbar GPS-funkiton.

 

 

Tilslutningsmuligheder

Med cykelcomputeren følger et klassisk USB-kabel, som kan bruges til at overføre data til computeren og som samtidig fungerer som oplader. Dog vil de fleste formentlig aldrig bruge kablet til at overføre deres aktiviteter, men i stedet benytte sin smartphone via bluetooth-funktionen, som gennem Garmin Connect fungerer både nemt og særdeles hurtigt.

 

Denne løsning er også bekvemmelig for de, der holder styr på deres træning i programmer som Strava, Endomondo eller lignende.

 

Der medfølger i øvrigt 60-dages gratis Strava Premium-abonnement, når man køber en Garmin Edge 520 Plus, og for den lettere konkurrenceorienterede rytter er denne funktion stærkt vanedannende, hvis man elsker at jagte egne og venners tider.

 

Konklusion

Med Garmin Edge 520 Plus er chancerne for, at Garmin rammer direkte ned i et bredt segment af cykelryttere stort.

 

En stor gruppe af ryttere vil finde antallet af muligheder, som cykelcomputeren tilbyder, passende.

 

Navigationen og brugervenligheden er i top, til trods for at cykelcomputeren indeholder rigeligt med funktioner til de fleste. Til den ambitiøse rytter er der et hav af data som VO2-max beregner og anbefaldet restitutionstid, samt nem opkobling til puls-, kadence- og wattmåler.

 

For de mere udprægede motionister vil disse funktioner formentlig være knapt så vigtige, men mange vil alligevel overveje Edge 520 Plus på grund af navigationssystemet og fordi de kender Garmins høje kvalitet.

 

Sådan har vi testet

Cykelcomputeren er testet i maj og juni på kortere og længere ture på både landevej, grusstier og singletrack.

 

Stillet til rådighed af: Garmin

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Produktnyt: Ny Specialized Turbo Levo
Den nye elcykel fra Specialized, Turbo Levo, er blevet fuldstændigt redesignet, hvilket markerer en helt ny standard for E-MTB. Stellet ligner den nye mountabike Stumpjumper, hvilket har gjort den nye Levo både lettere og stivere, samt gjort cyklen sjovere og mere alsidig. 
Den værdifulde cykelbagage fra idrætsefterskolen i Ikast
Et år på ISI Idrætsefterskole blev den perfekt startrampe for Jesper Vinkels videre liv med både cykling og videregående studier.
Løbsberetning: Hærvejsløbet 2018
Gennem mit medlemsskab af Team Motionsfeltet.dk har jeg fået muligheden for, at køre 110 kilometer i Hærvejsløbet.
Cykling i vulkansk ørkenlandskab
Blot 100 km fra den afrikanske nordvestkyst ude i Atlanterhavet finder man De kanariske Øer. Fuerteventura, der er en af de i alt 7 øer, byder gennemsnitligt på 320 årlige solskinsdage, og det er derfor oplagt, at øen har udviklet sig til et mekka for sportsinteresserede og aktive gæster.
Produktnyt: Scott Ransom 2019
Scott introducerer nu den helt nye Ransom. En "all mountain/enduro bike", der er bygget til fart. Med sine 170mm vandring er det samtidig en både alsidig og utrolig let mountainbike.
Produktnyt: Louison Bobet - Kør med 'panache'
Nyt fransk tøjmærke kommer til Danmark. Det er mærket Louison Bobet. Fransk elegance på cyklen og i alle andre sammenhænge.
Hvem bliver nomineret til årets klub?
Hvem bliver nomineret til årets klub 2018? De fire nominerede i kategorien bliver afsløret i aften. 
Specialized indbyder dig til to dages test af spritnyt udstyr
En af de absolut største spillere på cykeludstyrsmarkedet er giganten Specialized, og de inviterer alle danskere til udstyrsfest i Kolding.
Boganmeldelse: Lars Bak - Hjælperytteren
Seneste skud på stammen af cykelbøger udgivet i 2018 er “Lars Bak - Hjælperytteren”. Vi har læst bogen og kommer her med en anmeldelse af den.

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

Det korte svar er, ja der er meget stor forskel på tri-cykler og landevejscykler. Men , og det er et stort men, så kommer det an på hvilke distancer du skal dyrke, long distance (halv og hel ironman), er muligt at køre på en landevejscykel, men det vil klart være en fordel med dedikeret tri cykel. På kortere distancer er det typisk tilladt at sidde på hjul og tri-cykler ikke tilladt. Så det kommer an på hvad dit mål er. Hvis det “bare” er at gennemføre en ironman, så er en billig eller brugt tri-cykel en god løsning, en god tid på de lange distancer, så skal man nok lidt op i budget, eks. Canyon speedmax, specialized shiv, felt iaxx, cervelo P2. Er det kortere distancer, så er det knap så vigtigt, men jo mere aero, jo mere energi sparet (hvis det er i DK), men en alm racer med clip-on bars og en “midt-i-mellem” position vil være helt fin. Jeg har dog udtrykt min mening om pågældende cykel i en anden tråd. Cykelexperten har et par tilbud på en racer med tri-styr som sikkert er ganske fin, mener der er to modeller, begge til omkring 10k. Hvis det er kortere distancer og budgettet ikke er til det store, ville jeg kigge på entry-level modeller fra nogle af de store mærker - trek, specialized, cube, scott, giant - med en tiagra gruppe på. Tiagra, er modsat hvad mange herinde mener, en ganske udmærket gruppe - skifter fint og holder næsten evigt, hvis bare man skifter kablerne Det fornemmede jeg godt, jeg er knap så hårdfør, så hellere en ny handske fra tid til anden :blush:Står og skal købe en ny MTB og kan se Rabe-bike har den jeg gerne vil have til en god pris, vil bare høre om nogen her har erfaring med dem?Har anmeldt det, men der er ingen Admin der gider kontrollere det der bliver skrevet i div. Forum :rage:

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Boligadvokat