Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Magnus Horne 02.07.2018 @ 16:20

Canyon Sender er en super fed cykel at køre ned ad på, her har du virkelig kontrollen i højsædet. Cyklens geometri og affjedring arbejder godt sammen og skaber en lynhurtig cykel, som kan klare alt på de store linjer.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Fakta:

Producent: Canyon
Model: Sender CF 8.0
Størrelse: Large
Farve: Sort/Gul
Pris: 32.399,-

Stel: Carbon forramme og alu bagsvinger

Forgaffel: Fox 40 Performance Elite
Bagdæmper: Fox X2 Performance Elite
Drivline: Shimano Saint 1x10
Bremser: Shimano Saint 4-stemplet
Hjul: DT Swiss FR2020
Dæk: Maxxis Minion DHR II 27.5x2.4
Cockpit: Canyon G5 med Ergon greb
 

Introduktion

Canyon Sender CF 8.0 er en fuldblods DH-maskine, bygget til at klare de absolut tekniske og hurtigste nedkørsler i Danmark, såvel som i udlandet.

 

Sender modellen er Canyons seneste bud på en downhill cykel, som både fungerer på World-Cup niveau, men også sagtens kan bruges i bikeparks rundt omkring i verden.

 

Test
Den første tur på Sender'en foregik på teknikbanen i Vinstrup, hvor vi brugte en del tid på, at sætte affjedringen op til terrænet og kørestilen.

 

På en cykel med så meget vandring, er det utrolig kritisk, at både for- og bagdæmper bliver indstillet til den specifikke rytter, samt det terræn cyklen skal bruges på.


Vi kørte primært hop-linjen i Vinstrup, og mærkede hurtigt, hvordan den lange akselafstand og silkebløde affjedring, førte cyklen kontrolleret og hurtigt ned igennem hoppene.

Efter vores lille session i Vinstrup, drog vi mod Rold Skov, hvor et af Danmarks længste og mest udfordrende dedikerede downhill-spor ligger gemt.


Et spor som vi kender utrolig godt, og igennem de senere år har brugt en del tid på. Vi har kørt sporet på alt fra XC hardtail cykler til trail og enduro cykler fra diverse mærker.

 

Dette skulle dog blive første gang på en fuldblods downhill cykel.


Sporet i Rold er delt ind i tre sektioner, hvor både top og bund sektionen er fyldt med diverse hops og gaps. Den midterste sektion består primært af en træde sektion og et par sving.


På en cykel med 130 mm vandring, føles både top og bund sektionerne på sporet vilde, og til tider lidt ukontrollerede. Det gælder både hop og rod-sektionerne. Når vi kørte de samme sektioner på Sender'en, føltes de markant langsommere, og kontrollen var tilbage i højsædet.

 

Vi kørte ikke langsommere på Sender'en end på vores trail cykler. 

 

Grundet den lange akselafstand, som den super stive Fox 40 gaffel, og den progressive affjedring som link-systemet på Sender'en leverer, følte vi aldrig, at hverken sporet eller cyklen tog magten over os.

På den midterste træde sektion var oplevelsen knap så positiv. Vi havde forventet at Sender'en var tung og træls at træde, og at sammenligne den med trail og enduro cykler, ville derfor på ingen måde være fair.

 

Dette til trods følte vi stadig, at den var en tand for blød i starten af vandringen, hvilket gjorde den utrolig hård og svær at få op i farten inden næste sektion. I hvert fald hvis farten afhang af vores kræfter og ikke faldet på bakken.


Så snart det pegede nedad igen steg farten helt naturligt, og vi mærkede ikke noget negativt i affjedringen. Selv ved hårde landinger og gentagne kompressioner føltes bagsvingeren stabil og responsiv hele vejen igennem sin vandring.

På den sidste sektion af sporet i Rold, krydser man en vej, og herefter starter en rod-sektion hele vejen mod bunden. På denne sektion viste Sender'en sine sande egenskaber, som en downhill-maskine.

 

Når farten er på sit højeste, landingerne skrå på våde rødder, og svingene dybe uden reelle linjer, kan man tydeligt mærke at Sender'en føler sig hjemme. Cyklen oser af kontrol og opfordrer til drastiske og aggressive linjevalg, direkte igennem store udfordringer - ikke udenom.

Turen til Rold Skov blev ikke den sidste på Sender'en.

 

Men hvor en enduro cykel kan bruges til lidt af det hele, hører en downhill cykel som Sender'en hjemme på et reelt downhill spor, og ikke andet. Derfor tager vi, i denne test, kun udgangspunkt i vores oplevelser på Sender'en på sporet i Rold.

 



Konklusion

Canyon Sender er en cykel med fuldblods DH karakterer og cyklen er sat rigtig godt sammen, med nogen lækre dele.

 

Der kommer masser instrukser med cyklen, hvilket gør det nemt og hurtigt at få styr på cyklen.

 

Cyklen er formentlig ikke en cykel, man vil have som primær cykel i Danmark. Medmindre at man ofte tager til udlandet og køre bikeparks eller lignede. Danmark er ikke ligefrem det største marked for DH cykler, grundet vores flade terræn.

 

Cyklen er pakket rigtig fedt ind, så du har virkelig hurtigt en rullende cykel.

 

Canyons Sender er stadig en forholdsvis ny cykel, som virker til at klare sig godt på verdensplan -  både i World Cup, men også indenfor freeride, hvor der er mange store navne, som kører på den.

 

Vores indtryk af cyklen er, at den klarer opgaven, som den får stillet. Den æder alt i terrænet og flyver som en fugl. Alt i alt en super fed cykel, som er nem at gå til.


Sådan har vi testet

Vi har haft cyklen til rådighed i en lille måneds tid. I løbet af testperioden har vi haft den med på en del forskellige spor, både for at teste hvordan den kørte, men også for at finde ud af, hvad der er ideelt til en cykel af den karakter.

Kort om mærket

Historien om det tyske mærke Canyon er tæt på den klassiske historie om firmaet, der er startet op i forældrenes garage. For Canyons vedkommende startede firmaet i 1978, dog i faderen Toni Arnolds trailer.

 

Mens sønnen, Roman Arnold, cyklede cykelløb solgte faderen i ventetiden reservedele fra den medbragte trailer. I 1984 rykkede salget hjem i garagen, og i 1994 bliver Roman tilbudt en container med ”no-name” cykler, som ved en fejl ikke er blevet aftaget - det bliver startskuddet til det, vi i dag kender som Canyon.


Stillet til rådighed af: Canyon danmark

Motionsfeltet.dk's vurdering:

WEEKENDTILBUD: Bliv medlem af fordelsklub
Bilv medlem af Danmarks største landbaseret fordelsklub. Bliv en del af et stort socialt fællesskab, hvor der er plads til alle. Lige fra nybegynderen til eliterytteren.
Produktfokus: Shimano XTR M9100-serien
Udvalgte medier fra hele verden var inviteret med til præsentation og prøvekørsel af den nye XTR-gruppe i Kranjska Gora, Slovenien. Motionsfeltet.dk var med på de snoede trails.
Test: ABUS Montrailer ACE MIPS
En fin hjelm til terrænkørsel med optimal sikkerhed og god pasform samt komfort.
Gadeløb i Aalborg indledes med Tour-foredrag
Det årlige gadeløb i Aalborg efter Tour de France får igen i år selskab af nogle af de danske profiler fra det franske løb, og i år varmes der op med et foredrag om eftermiddagen inden gadeløbet.
GOOD VIBES ONLY – På tur til Giro Rosa
I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget der ligner…
Test: Summer Kits – FIBR X-Logo Kit
Danske FIBR har efterhånden bidt sig fast på det danske marked for high-end cykeltøj.
På hjul af Rynkeby til Paris - Jeg har ikke råd til at lade være!
For fjerde gang har Team Rynkeby-rytteren Torsten Brix sendt sin dagbog til Motionsfeltet. Dette års tur bød på et møde med statsministeren, perfekt cykelvejr, diarre og et voldsomt styrt.
Disse 10 bøger skal du eje under Touren
Juli måned er det oplagte tidspunkt for fordybelse i cykelsporten, når de lange etaper i Tour de France ruller hen over tv-skærmen. Her får du ti oplagte bud på cykelbøger, du kan læse de kommende uger.
Skagen har hele pakken
Med en unik natur, spændende museer og kilometervis af cykelruter er Skagen en oplagt weekenddestination for en ny og anderledes cykeloplevelse. Og indlogerer man sig på Ruths Hotel, venter ren forkælelse, når cyklen er sat i kælderen.

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

Umiddelbart har jeg ikke hørt noget negativt om Carbon-Rep, og de par gange jeg har snakket med dem på cykelmesser har den generelle holdning været at alt kan repareres. Ud fra billedet ligner det mest at der er kørt på groft underlag som er blevet trukket med rundt, samtidig med at der er for lidt plads mellem dæk og stel. Hvis der er skader på stellet vil jeg mene at 8000 km er inden for garanti. Jeg har godt nok kun nået omkring 5 på min carbon indtil nu, men min alu har da rundet de 20.000 uden skader, og jeg forventer minimum at carbon kan holde til det samme.Jeg mener ikke 6770 er kompatibelt med D-fly. Du skal som minimum have 6870 eller 9070. Håber at blive rettet hvis jeg ikke har ret. Tak for dit feedback, ja var godt nok inde og læse lidt om den gammel Trentino SL model men det er jo næste 4 år gammel som det var lidt svært at forholde sig til. :-) Jeg tror at jeg tager chancen med den. PRÆCIS ! Hvis positivitet og realisme kunne gå hånd i hånd........ Det er vidst mere hvordan læserne af "verdenspressen" vil opfatte budskabet der er problemet. Er man som læser "imod" personen , læses "om alt går op i en større enhed , så måske..." som "I am on the top of the world" , hvilket så blot er læserens egen forståelse af det skrevne. Jeg mener ikke at have læst en eneste dansk avis / tv station påstå at , Fuglsang som en selvfølge fløj på skamlen ...... Men jeg har læst /hørt flere nævne muligheden hvis alt gik op og heldet var med Jakob , så måske en podieplads var muligt .....Væsentlig forskel ! Og INGEN får foræret sejren i et løb som Dauphine eller en OL medalje . Wozniacki , tjah hun har Australien open , WTA finals og 69 uger som 1er på verdensranglisten . I begge tilfælde er det vist et tolkningsspørgsmål af den der læser , om det at være i verdenseliten er 1) At vinde stort set alt man deltager i uanset modstanden , eller 2) At man godt kan vinde på sine bedste dage .

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Boligadvokat