31.10.2018 @ 15:00

Grail er Canyons nyeste skud på stammen, når det kommer til terræncykler. Kategorien, som tidligere var domineret af cross-disciplinen, er nu blevet kraftigt udvidet med den kategori, som populært hedder ’Gravel’.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Introduktion

Groft sagt kan man sige, at hvor rendyrkerede crosscykler er udprægede performanceorienterede og sat op til at køre race, så er Gravel-kategorien ofte lidt mere alsidig og geometrien en anelse mere konservativ, så den er komfortabel ved mere alsidig anvendelse.

 

I en måned har vi testet Canyons Grail cykel på de fleste typer underlag. Efteråret har dog ikke budt på særligt udfordrende underlag, så mudder har den ikke set meget af.

 

Vores fokus i testen har været at komme godt rundt om de elementer som Canyon selv fremhæver i deres omtale af cyklen: ”Grus. Landeveje. Nye veje. Eventyr.”

 

Fakta

Producent: Canyon

Mærke: Grail

Størrelse: 2XS(27,5”), XS(27,5”), S, M, L, XL og 2XL

Farve: Carbon Cobber, Grey Metallic. Grey Metallic eller Cobber Red til kvindemodellerne

Ramme: Canyon Grail CF SL 7.0,  TA 12x142 mm

Gaffel: Canyon One One Four SLX Disc (carbon), TA 12x100 mm

Gear gruppe: Shimano 105 11-speed

Kassette: 105 11-34

Klinger: 50-34

Styr/frempind: Canyon CP07 Cockpit CF

Sadelpind: Canyon SP43 VCLS carbon 

Sadel: Fizik Aliante R5

Hjulsæt: DT Swiss C1850 SPLINE DB, vægt på hjulsæt er 1850g

Bremser: Shimano 105 Disc

Vægt på hjul: 1635 gram

Dæk: Schwalbe G-One Bite

 

Vejledende udsalgspris: Kr. 17.299,-

 

Grail’en findes i otte forskellige udstyrsvarianter, hvoraf de to er særligt til kvinder.


Kvindemodellen er dog tæt på idendisk med herrecyklen - saddel og farve er eneste forskel.

 

Test

Canyon’s cykler handles kun over internettet. Det kan være lidt en udfordring, når man ikke er helt sikker på den rigtige størrelse og hvordan cyklen generelt passer en.

 

Canyon har dog et showroom i Randers hvor man kan prøve cyklen og få en ide om den rigtige størrelse. Canyon anbefaler dog, at man aftaler med Canyon i forvejen for at være sikker på de har størrelserne på lager.

 

Jeg var selv i tvivl om valg størrelse. Jeg er 186 centimeter høj og burde ifølge Canyons størrelsesvejledning bruge en størrelse large. Privat har jeg en Inflite i størrelse large, men jeg har været lidt i tvivl om, hvorvidt den var for stor til mig.

 

Jeg bad derfor om en størrelse medium til denne test, men efter at have kørt på den må jeg bøje mig og tilslutte mig at de retningsangivelser Canyon har på deres internetside.

 

Jeg har nu siddet rigtig godt på en medium, men ville nok godt have lidt længere reach for at det skulle være helt perfekt. Så hvis jeg havde fulgt retningsangivelsen fra Canyon, havde det faktisk været lige i skabet.

 

Så mit råd er efterfølgende, at man i sin vurdering af størrelsen skal overveje hvor aggressivt man vil køre. Næste gang jeg skal købe en decideret crosscykel vil jeg nok vælge medium, mens Grail’en helt sikkert skal være en large. Crosseren kører jeg også ræs på, men Grail’en må godt være lidt mindre aggressiv og komfortabel til de lange ture.  

 

 

Modtagelse og udpakning.

Canyon kan det der med at sende cykler. Cyklen bliver leveret næsten helt samlet. Du skal blot montere styr, pedaler og forhjul, så er du klar.

 

Jeg fik hurtigt taget cykel og dele ud af kassen, men vil dog anbefale at man lige bruger to minutter på at se Canyons video om, hvordan tager cyklen ud af kassen og samler cyklen. Canyon har tænkt over det og man får et par fine fif med i videoen.

 

Et lille forbedringspunkt kunne være at Canyon får lavet manualer, som er specifikke til den cykel man har købt. Manualen som medfølger, er en standardmanual som dækker cyklerne bredt. Det giver lige det ekstra at få en manual, som passer til den cykelmodel man har købt. Et link til en online kvikguide kunne også være brugbart.

 

Der følger værktøj med, så den kan samles, uden at du skal lede efter dine egne nøgler i værktøjskassen. Heriblandt en momentnøgle, så du kan sikre, at du ikke spænder boltene for hårdt.

 

Som en ekstra lille detalje er der også beskyttelsesklistermærker, til der hvor du vil montere de forskellige tasker, hvis du vil bruge Grail’en til længere eventyrture.

 

 

Styret

Inden jeg rullende den første tur måtte jeg også lige se lidt nærmere på styret. Der har allerede været en del diskussion om Canyons seneste innovation. Styret deler vandene i en konservativ sport. Jeg syntes ikke det er kønt, men spørgsmålet er også om det virker efter hensigten.

 

Hvis det handler om komfort, så fungerer styret helt fint. Man har godt greb både på toprøret og nede i bukkene og jeg er stor fan af Canyons styrtape. Det virker både når det er vådt og tørt.

 

Generelt sidder man lidt højere, end hvis du kørte på en racer- eller crosscykel - hvilket der dog også er meningen på en gravelcykel. Her må der godt være lidt komfort.


Hvad der dog ikke spiller er, at Canyon har sat beslag til cykelcomputer nederst under styret.


Det dur ikke hvis man er på langtur med kører med en styrtaske, og også gerne vil have lidt information undervejs - for eksempel at få vist den rute man har planlagt hjemmefra. Så fin ide, men jeg syntes de tyske ingeniører burde have lavet lidt mere praktisk test, for at få de sidste detaljer på plads.

 

 

Oppakning / Eventyr

Canyon viser på deres hjemmeside, hvordan man kan køre med fuld oppakning. Med styr-, ramme- og saddelpindstaske, har Canyon også tænkt lidt længere end dagseventyret.


Cyklen skal også kunne bruges på ture med én eller flere overnatninger. Nu har jeg dog ikke prøvet at tage den på en overnatningstur, men jeg syntes den mangler lidt, for at kunne kalde sig en rigtig adventurecykel. 

 

Der er kun beslag til to flaskeholdere, der begge er placeret indenfor i rammen. Hvis man kører med en rammetaske, kan det være svært at få plads til flasker. Andre gravel-/adventure cykler har gjort cyklerne klar til, at man kan montere flaskeholder på ydersiden af skrårøret og nogle også med beslag på hver side af forgaflen. Her mangler Canyon måske lidt.

 

Jeg syntes, at cyklen er utrolig flot med overrøret der går lige over i frempinden, men det betyder, at du ikke kan montere en lille overrørstaske, og en food pouch sidder rigtig dårligt. Begge er tasker, som er praktiske på langtur, med plads til lidt ekstra energi, drikke, telefon med mere.

 

Overrørstasken kan du kan selvfølgelig også montere modsat - det vil sige på overrør og saddelpind, men det er ikke lige så nemt at fange energibaren her i fuld fart.

 

 

Gear / Bremser

Cyklen er monteret med en komplet 105-serie fra Shimano. 105-serien giver ind imellem lidt rynken på næsen hos folk, men det har vist sig at være helt malplaceret.


Vi har kørt cirka 800 kilometer på cyklen, mest i tørt vejr her i det tidlige efterår, men serien har fungeret 100 procent pålideligt.

 

Vi har en enkelt gang justeret lidt på kabelspændingen på bagskifteren, men det er helt forventeligt, at det skal gøres, efter man har kørt lidt på en ny cykel.

 

Hjul

Hjulene fra DW-Swiss er bygget til at kunne tåle næsten alt, hvad man kan finde på at udsætte dem for. Det betyder også, at de er lidt i den tunge ende og det kan godt mærkes i accelerationerne.

 

Saddelklemme

En enkel løsning med en skrue på bagsiden af saddelrøret og en lille gummi dut til at forhindre at umbraco skruen bliver mudret til. Canyon har her lavet en løsning som ser godt ud og som fungerer. Sådan skal det bare laves!

 

Kørsel i skov

Med standardopsætningen befinder Grail’en helt klart bedst i skoven. På min første tur var jeg lidt konservativ og kørte cirka 50 kilometer på store skovstier. Det er en gennemført fornøjelse af suse på de store stier.

 

Dejlig komfort, men samtidig også fornemmelsen af den energi jeg smed i pedalerne, gik til fremdrift og ikke forsvandt ud i ingenting. 40 millimeter dækkene gør helt sikkert også sit til at tage de værste ujævnheder. Jeg fandt også, at jeg brugte bremsen mindre og mindre inden svingene. Cyklen sikrer en utrolig balance og man bliver nærmest ført rundt i svingene. Og retningsskift er en fest.

 

Efter det første positive stævnemøde, inviterede jeg Grail’en med ud på lidt mere sjov og udfordringer. Ture på flere af de mange velpræparerede mountainbike-stier i Rude skov og Hareskoven. Her handlede det om singletrack, små hop, krydret med lidt rockgarden.

 

Grail’en er ikke en mountainbike, men den kan bestemt godt lide at lege med dem. Jeg har været i stand til at give ligeså meget gas på nedkørsler og stigninger som på min mountainbike.

 

Det hvor mountainbiken giver lidt fordel, er i hoppene. Jeg har især været imponeret over den balance, der er i Grail’en, når man giver los nedad.

 

På stier som er ujævne, mærker man virkelig cyklens overskud. Den bevarer en utrolig god kontakt med underlaget, og du sidder ikke og danser helt vildt på sadlen, når man træder til på sådanne stykker.

 

 

Kørsel på landevej

Landevejskørslen har mest været til og fra arbejde. Sammenlignet med min racer, har det været en langt mere behagelig tur at køre på de knapt så vedligeholdte cykelstier i og omkring København. Alle bump, huller, kantsten og andre ujævnheder som man møder på turen, var ikke længere noget som man mærkede i arme, ryg og skuldre.

 

En stor del af æren ligger de 40 millimeter brede dæk fra Schwalbe. Dækkene kaldet ’G-One Bite’ er udviklet i samarbejde mellem Canyon og Schwalbe. De praler af lav rullemodstand og et godt vejgreb.

 

Jeg syntes bestemt, at de fungerer rigtig godt i skoven, men jeg genkender ikke lige den lave rullemodstand på landevejen. På mine ture til og fra arbejde blev jeg pludselig overhalet af andre cykellister.

 

Noget som jeg normal ellers ikke bruger. Kunne også se, at min gennemsnitsfart blev lavere og pulsen højere, når jeg kørte frem og tilbage fra arbejde sammenlignet med min racer. Men det er selvfølgelig god træning.

 

De brede dæk giver mere komfort. Men hvis jeg skulle bruge den fast som pendlercykel, ville jeg nok montere lidt mindre dæk på 30 - 35 millimeter. Eller vælge luksusmodellen og have 2 hjulsæt. Ét til landevejen og ét til skoven.

 

 

Andet

En lidt skjult hemmelighed er, at der rent faktisk også kan monteres skærme på Grail’en. Der er gjort klar med beslag både for og bag. Canyon gør ikke så meget ud af det i beskrivelsen af cyklen på deres hjemmeside - måske fordi Canyons skærme endnu ikke helt er klar til salg.

 

Jeg har dog læst, at andre har prøvet at montere andre mærkers skærme og det fungerer fint. Det er dog ikke blevet afprøvet i denne test.

 

Konklusion

Hvis man skulle lave et vildt tankeeksperiment og forestille sig, at man kun skulle have en cykel, så ville en gravelcykel være et godt bud. Jeg syntes, at Canyon’s Grail faktisk er et godt bud.

 

Den har været et spændende bekendtskab i skoven. Balancen i sving, samt på nedkørsler og opkørsler er helt i top. Komfortmæssigt så har det været en fornøjelse af køre på den. Ikke en eneste gang har jeg haft vrøvl med lænden, som jeg ellers har tendens til ved hårde ture.

 

På landevejen kan man godt mærke, at det er en Gravel-cykel og den er lidt mere doven end raceren. Det er dog ret forventeligt, da vi jo trods alt har med en Gravel-cykel at gøre. Man skal arbejde lidt mere for at holde den samme fart som på raceren. Egenskaberne kan dog forbedres med et mere dedikeret dækvalg til landevejen.

 

Jeg syntes, at Grail’en mangler lidt i forhold til at være en cykel, som jeg vil tage på langtur på med oppakning. Der mangler lige at få finjusteret nogle detaljer, før at det spiller helt på langturen.

 

Sådan er cyklen testet

Cyklen er blevet testet i efteråret. Både på landevej og i skoven på både store og små stier. Flere steder er der blevet kørt på mountainbike-spor (blå rute i Rude Skov, det røde spor i Hareskoven og Skagens mountainbike-spor). Der er blevet kørt langtur (160 kilometer) og kortere ture og intervaller. Brugt som pendlercykel i samme periode.

 

Det har været småt med mudder i skoven i denne periode, så ikke så meget input om hvordan cyklen fungerer på mudret underlag.

 

Kort om mærket

Canyon er tysk og startede i 1978. Det er dog især de sidste 5-8 år mærket har fået fart på. Både med mange nye innovative løsninger, et godt forhold mellem pris/kvalitet, samt masser af beviser for at mærket bestemt kan levere på højeste niveau med elite ryttere som kører på Canyon cykler i både MTB, Cross og landevej.

 

Canyon har i dag egne ingeniører, designere samt eget produktionsapparat og testlaboratorium, og mærket er kendt for både sine landevejs- og sine terræncykler, ikke mindst via sine sponsorater af teams som Movistar og Katusha.

 

Stillet til rådighed af: Canyon Danmark

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Vi vil lave Danmarks bedste cykelmagasin - hjælp os!
Nu inviterer vi dig til at være med til at præge, hvilken retning Motionsfeltet.dk's nye digitale cykelmagasin skal have.
Skovbrand hærger kendt stigning
Senest i marts satte en 18-årige dansker ny rekord på Coll de Rates.
Andreassen åbner World Cuppen med top 10-placering
I weekenden blev der i Brasilien taget hul på årets World Cup-sæson.
Amstel-fadæse: Se supersprinter juble for tidligt
Lorena Wiebes begik en enorm fejl, da hun jublede for tidligt i spurten i Amstel Gold Race. Det gjorde, at Marianne Vos kunne spurte forbi hende på stregen i en forkortet udgave af løbet.
Følg Amstel Gold Race på Feltet.dk's app
Følg Mattias Skjelmose, Andreas Kron, Alexander Kamp og Mathieu van der Poel i Amstel Gold Race.
Test: Elves Vanyar Pro Disc 2024
Vanyar-modellen fra Elves er et stærkt bud på en landevejs-racer til den performance-orienterede rytter, som er på jagt efter en sjov og hurtig cykel, hvor den samlede pakke står stærkt i billedet.
Køb eller bytte? Mulighederne er mange hos Bike4Sport - valget er dit!
Står du og mangler en kvalitetscykel til billige penge? Så har Bike4Sport helt sikkert den rette cykel til dig.
Danskere vinder VM med sammensat hold: Det var meget overraskende
Simon Nielsen og Aleksej Calmann sammensatte i starten af marts et hold bestående af otte ryttere uden nogen erfaring sammen. En måned senere havde de kørt ét løb - og var verdensmestre.
Kvinden bag kasket-kast identificeret
Det lignende en bevidst handling, men det var en uheldig episode, der næsten forårsagede et styrt for Mathieu van der Poel i Paris-Roubaix, fortæller hovedpersonens advokat.

Instagram #motionsfeltet

ANNONCE

Skuffet Albert Philipsen reagerer på Paris-Roubaix
Juniorverdensmesteren var blandt favoritterne til det prestigefulde løb, men et brostensstyrt gjorde løbet sværere for ham.
Dansk endagsløb præsenterer ny finale: Giver holdene noget at tænke over
Grand Prix Herning har præsenteret en spændende ny rute til årets løb, som vil udfordre rytterne på de karakteristiske grusveje helt ind i finalen og forhåbentlig skabe endnu mere spænding i det danske UCI-løb.
Positiv opdatering på Vingegaard-operation
”Jonas har gennemgået vellykket operation” sådan skriver Team Visma Lease a Bike via mediet X. 
Cykelsportens Myter: Oplev Rolf, Holm og Bastian Emil
Den 11. juni gæster Brian Holm, Rolf Sørensen og Bastian Emil Goldschmidt Det Ny Teater til en snak om cykelsportens barske storhed og varmer op til Tour de France 2024. 
Test: ABUS Gamechanger 2.0
Aerodynamik, ventilation og komfort er i højsædet i den nyeste udgave af ABUS’ populære landevejshjelm Gamechanger. Hjelmen har store ventilationskanaler, flere aerodynamiske features, gode indstillingsmuligheder og er strippet for overflødige elementer, som er med til at holde hjelmens vægt godt nede. Feltet.dk har testet hjelmen - læs med her og find ud af hvordan hjelmen klarer sig i testen.
Startlisten til kvindernes Paris-Roubaix - 3 danskere med
I dag køres kvindernes Paris-Roubaix, og der er tre danskere blandt de deltagende.
Flere brosten end i 30 år: Her er pavéerne i Paris-Roubaix 2024
Pavéerne til årets Paris-Roubaix er blevet præsenteret.
Tour des Stations et cykelløb for motionister med gode bjergben
Er du til højdemeter og stigninger, så er Tour des Stations præcis et løb for dig! Prøv kræfter med en benbrækker.
Første cykelmagasin på gaden
Første udgave af Motionsfeltet.dk's nye magasin er landet på gaden! Læs det nu og få også adgang til 7 tidligere magasinet, som er udgivet af Bikemania Magazine.
Produktnyt: Cannondales nye Scalpel er bygget til at begejstre
I dag lancerer Cannondale en helt ny model af deres ikoniske Scalpel. Cannondales ultra lette nye cross-country mountainbike er på vej på markedet.
Elcyklernes kvalitet stiger: Nu er producent klar med elcykel fra øverste hylde
Gennem de seneste år er salget af elcykler steget markant, og det kan ses på elcyklernes kvalitet. I år lancerer producenten Gazelle en ny version af deres populære model, Eclipse, som sætter nye standarder og giver bilen kamp til stregen som det foretrukne transportmiddel.
Schurter og Fini ender på podiet – Ghost Factory triumferer på kvindesiden
Det blev til en samlet andenplads for Sebastian Fini og Nino Schurter i Absa Cape Epic.
Chefens hjørne: Feltet.dk startede for alvor på lokummet
Feltet.dk fylder i dag 21 år, men hvordan startede Skandivinaens største cykelside egentligt?
Nyt dansk talent smadrer Vingegaards gamle rekord
Den unge dansker slog den dengang 21-årige Jonas Vingegaards rekord fra 2018 med over 20 sekunder. En rekord, der for bare en måned siden blev taget af supertalentet Juan Ayuso.
Bosch lancerer batteri til elcykler - med fire store nyheder
Bosch eBike Systems lancerer en ny batteriinnovation til el-cykler. PowerPack 800 Frame er navnet på det nye powerfulde batteri, men med batteriet følger flere store nyheder fra producenten.  

ANNONCE

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

ANNONCE

Vi vil lave Danmarks bedste cykelmagasin - hjælp os!
Nu inviterer vi dig til at være med til at præge, hvilken retning Motionsfeltet.dk's nye digitale cykelmagasin skal have.
Skovbrand hærger kendt stigning
Senest i marts satte en 18-årige dansker ny rekord på Coll de Rates.
Andreassen åbner World Cuppen med top 10-placering
I weekenden blev der i Brasilien taget hul på årets World Cup-sæson.
Amstel-fadæse: Se supersprinter juble for tidligt
Lorena Wiebes begik en enorm fejl, da hun jublede for tidligt i spurten i Amstel Gold Race. Det gjorde, at Marianne Vos kunne spurte forbi hende på stregen i en forkortet udgave af løbet.
Følg Amstel Gold Race på Feltet.dk's app
Følg Mattias Skjelmose, Andreas Kron, Alexander Kamp og Mathieu van der Poel i Amstel Gold Race.
Test: Elves Vanyar Pro Disc 2024
Vanyar-modellen fra Elves er et stærkt bud på en landevejs-racer til den performance-orienterede rytter, som er på jagt efter en sjov og hurtig cykel, hvor den samlede pakke står stærkt i billedet.
Køb eller bytte? Mulighederne er mange hos Bike4Sport - valget er dit!
Står du og mangler en kvalitetscykel til billige penge? Så har Bike4Sport helt sikkert den rette cykel til dig.
Danskere vinder VM med sammensat hold: Det var meget overraskende
Simon Nielsen og Aleksej Calmann sammensatte i starten af marts et hold bestående af otte ryttere uden nogen erfaring sammen. En måned senere havde de kørt ét løb - og var verdensmestre.
Kvinden bag kasket-kast identificeret
Det lignende en bevidst handling, men det var en uheldig episode, der næsten forårsagede et styrt for Mathieu van der Poel i Paris-Roubaix, fortæller hovedpersonens advokat.

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet