Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Morten Andersen 30.01.2018 @ 08:30

En lygte som Bontrager hævder kan gøre dig endnu mere sikker i dagslys og som desuden er intet mindre end fremragende i mørke også.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Introduktion:

Hvis man er en bare nogenlunde dedikeret cykelrytter på vores danske breddegrader, så er det næsten umuligt ikke at tilbringe en betragtelig del af året med at cykle i mørke - eller i det mindste på tidspunkter, hvor dagslys bliver til mørke eller omvendt.

 

Derfor er det essentielt at have nogle gode lygter, hvis man skal cykle i sikkerhed, det er de fleste helt indforstået med.

 

Bontrager, som er en del af Trek, mener dog også, at man kan gøre cykling endnu mere sikker, ved at benytte cykellygter i dagslys.

 

Forvirret? Det skal du ikke være. Tænk lige engang på, at det jo faktisk også er lovpligtig at have lys på sin bil døgnet rundt uanset forholdene.

 

Faktisk er det samme logik, der gør sig gældende i Bontragers udsagn.


Da bilerne startede med at køre med lys i dagtimerne reducerede det ulykkerne med 25 % og det tilsvarende tal for motorcykler var 13 %.

 

 

Daytime Running Lights

Derfor har Bontrager udviklet et system, som skal gøre cykelryttere endnu mere synlige i dagslys. 80 % af alle cykeluheld sker om dagen, og selv om man kan argumentere for at det tal er lidt skævvredet, da det alt andet lige må formodes, at langt de fleste kilometer køres, når der er lyst, så er det absolut værd at overveje alle tiltag, som kan mindske påkørsler.

 

Teorien bakkes op af et dansk studie fra 2005, som viste en reduktion på 30-50 % i ulykker for ryttere som bruger lys i løbet af dagen.

 

Derfor har Bontrager udviklet Daytime Running Lights. Flare R baglygten er tilmed den første baglygte designet fra bunden til at give synlighed i dagslys på op til 2 kilometers afstand.

 

Idéen er, at små skud af lys på op til 65 lumen og optimerede blinkemønstre skærer igennem og gør bilisterne bedre opmærksomme på rytteren. Lysets stråler intensiveres simpelthen, så det er synligt i dagslys og dermed fanger andre trafikanters opmærksomhed.

 

Nok kan andre lygter være skarpe, men det er ikke nødvendigvis lig med, at de kan ses, når der ikke er mørkt. Det er her Daytime Running Lights altså adskiller sig.  Skarpere lys giver bilister bedre reaktionstid i dagslys og kan ses op til 2 kilometer væk.


Bontrager siger, at hvis du kører med en blinkende baglygte i dagslys, så er du 2.4 gange mere synlig end uden.

 

Lyset dækker desuden en vinkel på 270 grader, så alle vinkler bagved rytteren er dækket.


Farve: Sort
Vejl. pris: Kr. 449,-

 

 

Test

Ser man i første omgang bort fra de lysmæssige features ved Flare R, så er det allervigtigste nok, at man hurtigt bemærker, at man har at gøre med en lygte af høj materialekvalitet.

 

Lygten er robust og holdbar og alle dele af den kan holde til de fysiske udfordringer, som cyklen kan give en lygte.

 

Lygten kommer med et integreret spænde kaldet ’Quick Connect’. Basalt set er det en strop med huller, som kan fastgøres i en lås og derved spænder lygten fast om saddelpinden. Det gør det let at indstille den uanset diameter eller form på saddelpinden - vi har brugt den på både ovale aero-saddelpinde og klassisk runde uden probemer.

 

Bontrager har desuden monteret spændet i en 16 graders vinkel på selve lygten, for at kompensere for saddelpindens vinkel - ret gennemtænkt.

 

Lygten betjenes af en stor tænd/sluk-knap som let sætter lyset i gang ved et tryk og slukker igen, når knappen holdes inde. Når lygten er tændt, så kan man skifte mellem lysindstillingerne ved små, enkle tryk.

 

Først og fremmest er dette let og intuitivt og ligeledes er det praktisk at knappen er stor og lettilgængelig, da den således også kan betjenes med handsker på.

 

For os er det to essentielle, men ofte oversete, funktioner, so Bontrager her sikkert tikker af:


Let, praktisk og holdbar montering samt let betjening af lygtens funktioner. Perfekt score her!

 

 

Batteri og opladning

Når en cykellygte når et vist antal lumens, så er det mest praktisk, at den er genopladelig, snarere end en storsluger af engangsbatterier. 

 

Flare R oplades via et USB-kabel, som kan tilsluttes de fleste opladere fra telefoner og andre enheder. Til nøds kan den oplades via computeren.

 

Ladetiden er acceptabel og systemet fungerer upåklageligt og tidssvarende.

 

Lygten har en indikator, som viser batteriet tilstand, når det er i brug. Grøn betyder godt med krudt tilbage, mens rød indikerer, at en opladning er på vej.

 

Som er ret smart feature er Flare R udstyret med en automatisk sparefunktion, som sætter ind, når man når ned på 5 % batteritid. Derved optimerer man forbruget, så man har chancen for at nå hjem, mens man stadig har lys.

 

Lysfunktioner

Man har valget mellem Day Mode og Night Mode, når man skal ud. Day Mode giver tre indstillinger, hvor den bedst beskyttende funktion, der giver 65 lumens med blink, kan holde i næste 6 timer.


Desuden er der to indstillinger med konstant lys med op til 10 timers lystid.

 

Paradoksalt nok så bruger man mindre batteri, når det er mørkt, fordi det her kræver et mindre kraftigt lys. Her kan man vælge mellem en blinkende funktion der holder i 23 timer eller et fast lys, som har en flot holdbarhed på hele 25 timer per opladning.

 

 

Sikker følelse

Det er selvsagt svært at vurdere, hvor meget sikrere man er, når man bruger lyset i dagtimerne.


Visuelt er lyset til dagtimerne let at se og faktisk ret distraherende, når man leger med lygten, så det er helt tydeligt, at konceptet gør en synlig forskel.

 

Til gengæld har vi en klar oplevelse af, at Flare R gør en forskel under svære forhold som solopgang og -nedgang. Her kan man ofte få en lidt usikker fornemmelse, fordi bilisternes bevidsthed skal ændre sig en smule for at tilpasse sig de skiftende forhold og man kan derfor føle sig lidt mere udsat. Især ved solnedgang hvor det endnu ikke er helt mørkt og bilisterne skal ret tæt på for at bemærke en og almindelige lygter endnu ikke har fået den rækkevidde som mørket giver.

 

Her excellerer de udvidede muligheder og man føler sig mere sikker - især på landeveje, hvor bilerne passerer i høj fart og man derfor gerne vil bemærkes i god tid.

 

I mørke er Flare R også aldeles overlegen. Den brede vinkel hvormed lyset spredes giver fantastisk synlighed og indstillingen med blink giver virkelig maksimal synlighed.

 

Konklusion

40 % af ulykker med påkørsler sker bagfra. Derfor er en baglygte utvivlsom vigtig.


Flare R er et fedt produkt, som først og fremmest holder en fremragende kvalitet og er let at betjene.


Lysindstillingerne giver et bredt udvalg af muligheder alt efter forholdene, hvilket vi har fundet særdeles betryggende og praktisk.

 

Det er svært at vurdere effektiviteten i dagslys, men der er ingen tvivl om, at Bontrager har statistikken på sin side og man er i hvert fald ikke mindre sikker med lygten på.

 

Til gengæld er Flare R fremragende i mørke og i tiden hvor mørket falder på, som vi ofte oplever som den farligste tid.

 

Sådan har vi testet:
Vi har testet lygten under stort set alle omstændigheder på den danske landeveje.

 

Stillet til rådighed af: Trek Danmark

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Test: Bontrager Ballista cykelsko
Ultrakomfortabel racersko i høj kvalitet i minimalistisk design og med alternativ placering af BOA-spændet.
Produktnyt: QM Sportscare produkter
Ny serie af belgisk udviklede og producerede produkter er landet i Danmark. Produkterne tilbyder cykelrytteren komfort og pleje i alverdens afskygninger.  
Se verdensmester Valverdes nye cykel og udstyr
Man er ikke i tvivl om, at det er verdensmesteren, der kører rundt på denne cykel.
Elcykler stormer - ny klub og UCI arrangerer VM
Elcykler boomer på verdensplan, men indtil videre er salget ikke eksploderet i Danmark, men det stiger dog hvert år. Men producenterne og grossisterne i Danmark forventer, at de næste to år slå elcykler for alvor igennem i Danmark også. 
CykelSportMesse i Aarhus med gratis adgang
Efter 10 års succes i Roskilde, gør CykelSportMessen nu sit indtog i Aarhus. Messen slår dørene op lørdag den 26. og søndag den 27. oktober - og der er gratis adgang.
Mecklenburg Vorpommern åbner op for spændende cykelmuligheder
Mecklenburg Vorpommern er på mange måder en uopdaget perle for cyklister. Som delstat i det gamle Østtyskland har området ligget i mølpose adskillige år, og man er nu i fuld gang med at modernisere, så alt kommer op på vestligt niveau.
Job: Bjarne Egedesø A/S søger Servicetekniker/Intern sælger
Egedesø søger en ny medarbejder, og det kunne måske være dig? Se nedenstående stillingsopslag.
Test: Roeckl Ibros cykelhandsker
Roeckl er specialister i cykelhandsker og ses jævnligt på flere topatleter - tidligere har blandt andet vores egen Lasse Norman Hansen brugt handskerne flittigt under hans banetriumfer.
Smukke panoramaudsigter og udfordrende nedkørsler
Hohe Salve i Kitzbüheler Alpen er stedet, hvor du finder et stort net af brede grusstier velegnede til gravel-bikes eller hardtail-mountainbikes samt tekniske og udfordrende nedkørsler, der er perfekte til brede dæk og fuldt affjedrede trial-bikes.

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

kører jævnligt i spor og på stier på den rigtige side af motorvejen (nybro, frederiksdal og nørreskov) og fortsætter gerne rundt om furesø på grusstierne tilbage til lyngby på 29, 32 og 43mm dæk. evt forlænget med gelskov, ravnholm og vaserneNu har jeg modtaget og monteret hjulene, men har endnu ikke prøvet en tur på dem, da jeg kører på den anden cykel for tiden. Men kan da lige komme med de indtryk jeg fik. Da jeg kører med 10 speed Tiagra 4700 gruppe, var jeg glad for at afstands ringen til kassetten fulgte med. Det sted jeg købte dem står der 10/11 speed, men afstands ringen er til 9 og 10 speed, så formoder der burde stå 9/10/11 speed. Samtidig er det 35 mm profil, så godt jeg køber slanger med 60 mm ventil, selvom de er lidt lange :) Da jeg normalt monterer hastigheds magneten pegeende udad opdagede jeg at egerne sidder længere ude for den stødte på min "indbyggede" sensor, som Trek cykler har plads til i deres stel, vendte den bare om. Så det ser ud til at egerne sidder lidt længere ude på navet end jeg er vant til. Jeg måtte sætte mit øre helt ned til kassetten for at køre "klik" lydende når hjulet drejer i friløb :O Det er utrolig lydløst. Mål efter om længderne på ledningerne passer. Læg ca. 10% til det du måler dig frem til. Da jeg er på jagt efter en mere komfortabel cross/gravel--cykel, vil jeg gerne høre om der er nogen der har erfaringer med Superx eller eventuelt GIANT tcx advanced, som de vil dele

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Boligadvokat