Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Lasse Wedege Penning 21.07.2016 @ 13:02

København har som de første herhjemme indført en ny type skilte specielt tiltænkt cyklisterne. De smarte cykelskilte gør det både nemmere for turister at finde rundt, men kan også være med til at forkorte cykelturen for de københavnere, der bruger cyklen i det daglige.

 

Smarte skilte med smutveje til cyklisterne

København vil gerne være forbillede, når det gælder cykling. Udover at være Danmarks hovedstad vil København også være international cykelhovedstad, og derfor bliver der hele tiden arbejdet på at udvikle og forbedre forholdende for cyklister, så det dels bliver mere attraktivt at cykle, men også lettere og hurtigere.

 

Seneste tiltag er en ny række skilte, der i løbet af sidste år begyndte at titte frem i det københavnske bybillede. Nemlig decidererede smutvejs-skilte til de mange tusinde københavnere, der hver dag bruger cyklen til og fra studie eller arbejde.

 

Dybest set findes der jo skilte til enhver lejlighed og ethvert formål, men at implementere nye skilte i trafikken er ikke noget, man ser hver dag. Dog er disse nye skilte af en sådan kaliber, at de (modsat visse trafikskilte og -tavler) er lette at forstå og forholde sig til. De viser nemlig hverken krydser eller streger, udråbstegn eller kronvildt. Derimod er de nye skilte ”blot” en hjælpsom vejviser for cyklisterne.

 

Forklaring af skiltene

De nye skilte viser afstanden til en given destination, samt hvor lang tid i minutter, det tager at komme dertil. Under den pågældende destination kan være vist et kendt pejlingspunkt som for eksempel Hovedbanegården, Søerne eller lignende - altså pejlingspunkter, som de fleste (også ikke-københavnere) kender og kan forholde sig til. Slutteligt, men yderst relevant, viser skiltene også en pil, så du ved i hvilken retning du skal køre. Se de nye smarte skilte her.

 

Tidshorisonten er selvfølgelig garanteret, da nogle jo selvsagt cykler hurtigere end andre, men det forventede tidsforbrug giver først og fremmest turister et fingerpeg, om hvor langt de skal, men også københavnere en ”aha-oplevelse” i forhold til hvor hurtigt turen kan klares på cykel i forhold til bil. Dermed skulle de nye skilte være med til at få endnu flere til at springe på jernhesten og lade bilen stå i det daglige.

 

København er en cykelby

At København er en ægte cykel-by, er svært at komme udenom - og let at forstå, hvis man har prøvet at sidde fast i myldretidstrafikken i sin bil. Det er ikke nogen specielt euforisk oplevelse, og ofte vil man faktisk som bilist opleve, at cyklisterne kommer hurtigere og nemmere frem i de mest trafik-kaotiske tider af døgnet som selvfølgelig er om morgenen fra cirka 7-9 og om eftermiddagen omkring klokken 15-17.

 

Der er foretaget målinger, og den gennemsnitlige hastighed for en cyklist i København - og vi understreger, at det altså er gennemsnitshastigheden - er på 15,5 kilometer i timen. Det lyder måske ikke af meget, men i morgentrafikken er det cirka på niveau med bilerne i indre by. Og hvis man rammer en strækning med såkaldt ”grøn bølge”, er gennemsnitsfarten helt oppe omkring de 21 kilometer i timen.

 

Så der er virkelig god grund til at sætte sig i sadlen, hvis du bor i København, eller hvis du skal besøge København som turist i løbet af sommeren. Din bil er faktisk mere eller mindre overflødig.

Brian Holm: Cyklister er også nogle idioter
For Brian Holm har en lang karriere og mange timer på landevejene budt på uheld og konflikter - og i mange situationer er cykelrytteren blevet torpederet af aggressive bilister. Men derfor skal ansvaret stadig deles mellem cyklister og bilister.
Prøv banecykling til Bike Blowout messen
Kom til cykelmesse og prøv banecykling i Ballerup Super Arena. Sæt en god omgangstid og få lov til at køre finalen.
På tur til Vejlsøhus og MTB i Silkeborg
Vejlsøhus ligger i smørhullet midt i det fantastiske mountainbikeområde, som Silkeborg byder på. Hotellet er et perfekt udgangspunkt for et aktivt ophold for venner, familie eller kollegaer, som elsker at hoppe på den tohjulede med god affjedring.
Test: AGU sommerkit til kvinder
Hollandske AGU præsenterer med deres kollektion, TREND, smart og feminint cykeltøj til den kræsne cykelkvinde, hvor pasform, funktionalitet samt lækkert design går op i en højere enhed og til en pris, som samtidig er fornuftig.
På tur til Tysklands førende cykelby
For mange er Bremen og Bremerhaven blot to byer, man passerer på sin vej mod Nordfrankrig, de belgiske brosten eller det flade Holland. Men området, der blot ligger 280 kilometer fra den dansk-tyske grænse, er et besøg værd, for her har cykler førsteprioritet.
Test: Tøj fra MAAP på tur i bjergene
MAAP er et mærke, som vender masser af hoveder på landevejen med markant og afdæmpet design. Vi har testet tøjet i de sværest mulige omgivelser - de høje bjerge.
Produktnyt: Epic HT - Den letteste hardtail til dato
Specialized har lanceret en ny udgave af deres Epic MTB cykel, som er let - meget let!
Prøv banecykling - og få billet til 6-dagesløbet
Du har nu muligheden for at prøve kræfter med cykelbanen i Ballerup!
Produktnyt: Canyon lancerer ny fitness-cykel - Roadlite:ON
Canyon har i dag lanceret en ny fitness cykel: Roadlite:ON, som er en en elcykel bygget på Canyons populære landevejsramme og egenskaber.

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

> Lidt på samme måde har jeg det med Danmark rundt. Vinderen skal jo findes blandt dem der kører en god enkeltstart og kan placere sig nogenlunde i en spurt. Af dem der reelt har en chance for at vinde, er det lidt som at kaste en terning, jeg synes ofte det er tilfældigheder der afgør Danmark rundt. I betragtning af hvor fladt Danmark er, så synes jeg egentlig at det er nogle rigtig godt all-round ryttere der har vundet PNDR. Ja, man skal kunne køre en god enkeltstart, men også kunne køre godt på f.eks. Vejle-etapen, og i nogle år også kunne køre en solid omgang sidevindskørsel. Så tit er der noget klassikerpotentiale over dem der vinder PNDR. Generelt, så synes jeg løbet har været rigtigt godt i forhold til at præsentere danske eller udenlandske ryttere lige før de får deres international gennembrud. Mængden af cykelløb der kan ses i fjernsynes eller på nettet stiger jo ret voldsomt i disse år. Jeg kan godt forstå hvis man synes at der er en nedre grænse selvom det er et nationalt løb. Gad f.eks. ikke se Fyn rundt, men ser gerne GP Herning og PNDR. PNDR primært dog aftenprogrammet på DR og så måske lidt mere fra de afgørende etaper. Hvis man kan lide en lur til cykling i fjernsynet, så er Vueltaen altid garanti for nogle ekstremt kedelige første timer af en etape ;-) Det er jo ikke nødvendigvis en dårlig ting for fuglsangs ambitioner, hvis ambitionen fortsat er top-3/5 i Touren. Men der er et par andre stærke der har forladt holdet, så spændende st se hvad de henter indAustralske Zak Dempster tog i dag karrierens femte sejr i det hollandske éndagsløb, Veenendaal-Veenendaal Classic efter et langt udbrud. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/dempster_vinder_hollandsk_ndagsloeb/ Det var nu heller ikke ment som om at hjul der er tubeless ready nødvendigvis er sværere at få dæk på. Det er bare tilfældigvis et sæt, der er TL ready jeg har, der er tæt på umulige at få dæk af og på. Pointen er mest, at det er nok en god idé at “kende” sine hjul, når man vurderer hvilket værktøj man skal have med på tur

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

AndetBoligadvokat