Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

21.07.2016 @ 13:02

København har som de første herhjemme indført en ny type skilte specielt tiltænkt cyklisterne. De smarte cykelskilte gør det både nemmere for turister at finde rundt, men kan også være med til at forkorte cykelturen for de københavnere, der bruger cyklen i det daglige.

 

Smarte skilte med smutveje til cyklisterne

København vil gerne være forbillede, når det gælder cykling. Udover at være Danmarks hovedstad vil København også være international cykelhovedstad, og derfor bliver der hele tiden arbejdet på at udvikle og forbedre forholdende for cyklister, så det dels bliver mere attraktivt at cykle, men også lettere og hurtigere.

 

Seneste tiltag er en ny række skilte, der i løbet af sidste år begyndte at titte frem i det københavnske bybillede. Nemlig decidererede smutvejs-skilte til de mange tusinde københavnere, der hver dag bruger cyklen til og fra studie eller arbejde.

 

Dybest set findes der jo skilte til enhver lejlighed og ethvert formål, men at implementere nye skilte i trafikken er ikke noget, man ser hver dag. Dog er disse nye skilte af en sådan kaliber, at de (modsat visse trafikskilte og -tavler) er lette at forstå og forholde sig til. De viser nemlig hverken krydser eller streger, udråbstegn eller kronvildt. Derimod er de nye skilte ”blot” en hjælpsom vejviser for cyklisterne.

 

Forklaring af skiltene

De nye skilte viser afstanden til en given destination, samt hvor lang tid i minutter, det tager at komme dertil. Under den pågældende destination kan være vist et kendt pejlingspunkt som for eksempel Hovedbanegården, Søerne eller lignende - altså pejlingspunkter, som de fleste (også ikke-københavnere) kender og kan forholde sig til. Slutteligt, men yderst relevant, viser skiltene også en pil, så du ved i hvilken retning du skal køre. Se de nye smarte skilte her.

 

Tidshorisonten er selvfølgelig garanteret, da nogle jo selvsagt cykler hurtigere end andre, men det forventede tidsforbrug giver først og fremmest turister et fingerpeg, om hvor langt de skal, men også københavnere en ”aha-oplevelse” i forhold til hvor hurtigt turen kan klares på cykel i forhold til bil. Dermed skulle de nye skilte være med til at få endnu flere til at springe på jernhesten og lade bilen stå i det daglige.

 

København er en cykelby

At København er en ægte cykel-by, er svært at komme udenom - og let at forstå, hvis man har prøvet at sidde fast i myldretidstrafikken i sin bil. Det er ikke nogen specielt euforisk oplevelse, og ofte vil man faktisk som bilist opleve, at cyklisterne kommer hurtigere og nemmere frem i de mest trafik-kaotiske tider af døgnet som selvfølgelig er om morgenen fra cirka 7-9 og om eftermiddagen omkring klokken 15-17.

 

Der er foretaget målinger, og den gennemsnitlige hastighed for en cyklist i København - og vi understreger, at det altså er gennemsnitshastigheden - er på 15,5 kilometer i timen. Det lyder måske ikke af meget, men i morgentrafikken er det cirka på niveau med bilerne i indre by. Og hvis man rammer en strækning med såkaldt ”grøn bølge”, er gennemsnitsfarten helt oppe omkring de 21 kilometer i timen.

 

Så der er virkelig god grund til at sætte sig i sadlen, hvis du bor i København, eller hvis du skal besøge København som turist i løbet af sommeren. Din bil er faktisk mere eller mindre overflødig.

2. søndag i advent: Anden fase i La Marmotte
I samarbejde med Active Alps og Feltet.dk tager Velofit dig i fire afsnit med på ruten til La Marmotte 2020. Du får et nyt afsnit hver søndag i advent, og her vil være både tips og tricks samt bud på, hvad du skal være særlig opmærksom på.
Test: Pearl Izumi Women’s Escape Softshell Glove
Women’s Escape Softshell Glove markedsføres som en alsidig pendlerhandske, der kan bruges til de fleste udendørs aktiviteter - og her rammer Pearl Izumi plet.
Find julegaven til cyklisten
Har du svært ved at finde julegaven til cyklisten eller motionisten? Nu har Velomio.com løsningen til dig!
Sidste chance - slå til nu: Cykelferie i Harzen
Tag en tur med Risskov Bilferie til det naturskønne Harzen, hvor der er masser af muligheder og udfordringer for cykelture for motionister og mere krævende ruter med mountainbikes og racercykler.
1. søndag i advent: Første fase i La Marmotte
I samarbejde med Active Alps og Feltet.dk tager Velofit dig i fire afsnit med på ruten til La Marmotte 2020. Du får et nyt afsnit hver søndag i advent, og her vil være både tips og tricks samt bud på, hvad du skal være særlig opmærksom på.
Produktnyt: Isadore lancerer den mest synlige jakke
Stilfuld og reflekterende - og samtidig underspillet.
Maxxis Bike Transalp 2020: MTB-ruten er klar
Det kommer ikke til at skorte på bjergtagende landskaber, fantastiske udsigter og uprøvede mountainbike-trails, når 2020-udgaven af Maxxis Bike Transalp i 2020 løber af stablen - ruten er netop offentliggjort.
Test: Saris H3 Direct Drive Smart Trainer
Saris H3 Direct Drive Smart Trainer er en high-end hometrainer, som til en fordelagtig pris giver dig de samme funktioner, som andre hometrainere i samme kategori. Du få her en støjsvag maskine, præcise målinger og mulighed for at simulere høje stigningsprocenter samt en watt-kapacitet på 2000.
Det er altid de andre, der er idioter i trafikken
Godt hver femte bilist mener, at det først og fremmest er cyklisterne, der skaber de farlige situationer i trafikken. Det viser en ny Megafon-undersøgelse, der tager pulsen på, hvordan vi opfatter hinanden som medtrafikanter. Men hvad skal der til, hvis vi skal blive mindre irriterede på hinanden? Det giver en ny kampagne en række bud på.

Instagram #motionsfeltet

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Andet