Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

21.07.2016 @ 13:02

København har som de første herhjemme indført en ny type skilte specielt tiltænkt cyklisterne. De smarte cykelskilte gør det både nemmere for turister at finde rundt, men kan også være med til at forkorte cykelturen for de københavnere, der bruger cyklen i det daglige.

 

Smarte skilte med smutveje til cyklisterne

København vil gerne være forbillede, når det gælder cykling. Udover at være Danmarks hovedstad vil København også være international cykelhovedstad, og derfor bliver der hele tiden arbejdet på at udvikle og forbedre forholdende for cyklister, så det dels bliver mere attraktivt at cykle, men også lettere og hurtigere.

 

Seneste tiltag er en ny række skilte, der i løbet af sidste år begyndte at titte frem i det københavnske bybillede. Nemlig decidererede smutvejs-skilte til de mange tusinde københavnere, der hver dag bruger cyklen til og fra studie eller arbejde.

 

Dybest set findes der jo skilte til enhver lejlighed og ethvert formål, men at implementere nye skilte i trafikken er ikke noget, man ser hver dag. Dog er disse nye skilte af en sådan kaliber, at de (modsat visse trafikskilte og -tavler) er lette at forstå og forholde sig til. De viser nemlig hverken krydser eller streger, udråbstegn eller kronvildt. Derimod er de nye skilte ”blot” en hjælpsom vejviser for cyklisterne.

 

Forklaring af skiltene

De nye skilte viser afstanden til en given destination, samt hvor lang tid i minutter, det tager at komme dertil. Under den pågældende destination kan være vist et kendt pejlingspunkt som for eksempel Hovedbanegården, Søerne eller lignende - altså pejlingspunkter, som de fleste (også ikke-københavnere) kender og kan forholde sig til. Slutteligt, men yderst relevant, viser skiltene også en pil, så du ved i hvilken retning du skal køre. Se de nye smarte skilte her.

 

Tidshorisonten er selvfølgelig garanteret, da nogle jo selvsagt cykler hurtigere end andre, men det forventede tidsforbrug giver først og fremmest turister et fingerpeg, om hvor langt de skal, men også københavnere en ”aha-oplevelse” i forhold til hvor hurtigt turen kan klares på cykel i forhold til bil. Dermed skulle de nye skilte være med til at få endnu flere til at springe på jernhesten og lade bilen stå i det daglige.

 

København er en cykelby

At København er en ægte cykel-by, er svært at komme udenom - og let at forstå, hvis man har prøvet at sidde fast i myldretidstrafikken i sin bil. Det er ikke nogen specielt euforisk oplevelse, og ofte vil man faktisk som bilist opleve, at cyklisterne kommer hurtigere og nemmere frem i de mest trafik-kaotiske tider af døgnet som selvfølgelig er om morgenen fra cirka 7-9 og om eftermiddagen omkring klokken 15-17.

 

Der er foretaget målinger, og den gennemsnitlige hastighed for en cyklist i København - og vi understreger, at det altså er gennemsnitshastigheden - er på 15,5 kilometer i timen. Det lyder måske ikke af meget, men i morgentrafikken er det cirka på niveau med bilerne i indre by. Og hvis man rammer en strækning med såkaldt ”grøn bølge”, er gennemsnitsfarten helt oppe omkring de 21 kilometer i timen.

 

Så der er virkelig god grund til at sætte sig i sadlen, hvis du bor i København, eller hvis du skal besøge København som turist i løbet af sommeren. Din bil er faktisk mere eller mindre overflødig.

Kombinér cykeldrømme med skoleophold
Det pibler frem med talenter på den danske cykelscene. Sejre i både Grand Tours, forårsklassikere, OL, VM og EM vidner om den enorme kvalitet, de danske ryttere besidder. Har du eller en du kender drømme om at opnå det samme, eller er det lysten til socialt samvær i et læringspræget miljø, der trækker i dig, så kunne et efterskole- eller højskoleophold måske være noget for dig.  
Produktnyt: Specialized Tarmac SL7
Specialized gør op med filosofien om at have flere landevejscykler til forskelligt terræn og præsenterer en cykel der kombinerer lav vægt og aerodynamik i hidtil uset grad.
Test: Rapha Outdoor Voices – trøje og bibshorts
En rigtig veldesignet og spændende kvindekollektion til kvinder med nogle unikke designs og features.  
Pro Cycling Manager 2020 anmeldelse
Sommer betyder som regel Tour de France og Pro Cycling Manager, men i år må vi dog nøjes med sidstnævnte. Feltet.dks spilanmelder Rasmus Brandt har fået fat i årets udgave af cykelsimulatoren. Læs hans gennemgang af de nye elementer og hans dom lige her.
DKBIKE - Carbon hjul med 900 dages garanti
DKBIKE har specialiseret sig i carbon cykelhjul, og det har de stor succes med. 
First ride: Canyon Grail:ON
El cyklerne stormer frem, og det er ikke kun Hr. og Fru Danmarks dagligdags cykler, der bliver solgt. I det dyre segment findes der både el-racer og MTB’er, og nu kommer Canyon med en elektrificeret udgave af deres gravel cykel, Grail.
Vind et par fede cykelsko - værdi 1.599 kroner
Nu kan du vinde et par lækre hvide cykelsko fra Fizik til en værdi af 1.599 kroner. Vinderen findes ultimo juli.
Beskyt din cykel - imod vind og vejr
Det danske firma, Skjoldet.dk, har udviklet en special nano coating til cykler, som beskytter dem imod vind og vejr. 
Test: Garmin Varia RTL516
Garmin Varia RTL516 er en kombineret radar og baglygte, som gør dig synlig på vejen og giver dig besked på din Garmin-kompatible enhed (cykelcomputer, mobil) om bagfrakommende trafik. Uanset om du er motionist, løbsrytter eller blot kører til og fra arbejde på din cykel, vil du kunne få glæde af Garmin Varia RTL516.

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

Selvf kan 40-11-40 køre landevej men det bliver aldrig rigtigt sjovet med 1x frem for to tandhjul og en gearskifter foran. Spørg bare Mads P, Degenkolb, Normand (og retsen af det irske hold der trak stikket igen efter de havde skrevet under med 3T om at de KUN ville køre på en cykel der kun kunne monteres op med 1x) Hver mand sin smag, de meget få gange jeg har kørt med Campagnolo og lidt flere gange jeg har kørt med sram (det er enddog ret mange gange, hvis man tæller indvendige gear med), har jeg ikke syntes om det. Men det er nok mest af alt bare vane. Hvis drivlinjen larmer, kan det være man i det mindste ikke kan høre knirken fra mere eller mindre arbitrere pressfit krankbokssystemer (synes bsa fungerer så glimrende og er også lettere at skifte). Men igen, det er jo en smagssag hvad man bedst kan lide. I fht. Garmin, så er de vel egentlig bare deres egen værste fjende, hvis de lavede softwaren ordentligt til at starte med, ville 80% af problemer være irrelevante, Vector 3 er så en anden historie, men den slags problemer løber de fleste jo ind i på et tidspunkt. Jeg har så heldigvis aldrig rigtigt haft nogle problemer med mine garmin produkter Jeg må erkende at jeg ikke finder et par RC901 eller RC701 i wide udgaven i min størrelse. Jeg har kigget på Sidi, Northwave, Bont, Bontrager og Lake. Valget ligger på Lake cx 238 (nyeste version af cx 237) af de reviews jeg har kigget på appellere de til mig med mine en bredde fødder :)Stillingen 2. april 2020: 1. Biniyam Ghirmay, Nippo Delko Provence - 98 point. 2. Giacomo Nizzolo, NTT-Pro Cycling - 79,1 point. 3. Youcef Reguigui, Terengganu Cycling - 76 point. 4. Pascal Ackermann, Bora-Hansgrohe - 75 point. 5. Sam Bennett, Quick-Step - 71,2 point. 6. Jonathan Restrepo, Androni Giocattoli - 70,0 point. 7. Nacer Bouhanni, Arkéa Samsic - 67,1 point. 8. Caleb Ewan, Lotto-Soudal - 66,0 point. 9. Natnael Tesfatsion, NTT-Continental Team - 63,0 point. 10. Remco Evenepoel, Quick-Step - 63,0 point. Biniyam Ghirmay fik endnu en top 10-placering i sprinterafslutningen på 4. etape af Vuelta a Burgos og er nu endnu tættere ved at være den første der passerer 100 point på SSS-ranglisten i år. Den genopstandne Giacomo Nizzolo, som jeg også nævnte ved sidste opdatering kommer dog flyvende bagfra, og har for alvor genfundet sprinterbenene efter den fænomenale sæson i 2016 hvor han endte som nr. 3 efter Peter Sagan og Alexander Kristoff og de efterfølende sæson i 2017, hvor alt gik i vasken https://www.feltet.dk/nyheder/nizzolo_endelig_klar_til_saesonstart/ og han endte som nr. 230 på SSS-ranglisten. Med to sejre i Sibiu Cycling Tour fortsætter Pascal Ackermann også med at vise sin sprinterdominans, og umiddelbart er tyskeren min farvorit til at tage hele den samlede sejr på ranglisten, men det vilde efterår kan jo byde på alle overraskelser. De største udfordrere vil i hvert fald uden tvivl være den tidligere holdkammerat Sam Bennett der med skiftet til Quick-Step ikke har mistet farten i benene og Caleb Ewan der med sidste års andenplads og flotte resultater hele året viste, at han kunne sidde med og spurte når terrænet gik mere opad end man lige umiddelbart havde troet til at starte med. Men som det ser ud nu skal vi også kigge efter en anden genopstanden rytter, nemlig Nacer Bouhanni der endelig er kommet væk fra Cofidis og allerede nu ser ud til at have fundet en bedre mental styrke frem igen. Og top 10 denne måned rundes af af manden alle har talt om siden han trådte ud af juniorrækken sidste år, Remco Evenepoel, som har vundet alle tre etapeløb han er stillet til start i i år, og ser ud til at fortsætte i mange år fremadrettet. Hvad kan det føre til i år. Og kan han blive den første klassementsrytter til at vinde SSS-ranglisten. En bedrift der aldrig er lykkedes for Valverde. Og hvad med sidste års vinder Matteo Trentin, som i øjeblikket er kravlet op på en 51. plads og den slagne mester fra sidste år Peter Sagan der lige nu ligger nr. 21 eller netop Alejandro Valverde der er at finde på 42. pladsen. Hvad kan de udnytte resten af året til? Bedst placerede dansker er i øvrigt i øjeblikket Jakob Fuglsang på en 22. plads, som jo kørte et forrygende Vuelta a Andalucia i februar, som han jo som bekendt vandt, og yderligere fik 6 point mere med femtepladsen i hedeudgaven af Strade-Bianche i weekenden. Også Magnus Cort ligger fint til med en 36. plads efter sin flotte kørsel i Etoile de Bességes og Tour de La Provence i februar.

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Livetipsportal.com   •   Andet