Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Peter Christiansen 08.05.2018 @ 07:20

I Frankrig har retro-bølgen inden for cykling vind i sejlene - både hvad angår udstyr og løbsarrangementer. Et spændende sted at besøge er den lille butik En Selle Marcel, der ligger lige nord for Seinen midt i Paris.

På grænsen mellem Paris’ første og andet arrondissement ligger den travle og intime forretningsgade Rue Montorgueil. Her sidder cafégæster og diskuterer over en café au lait, i bagerens vindue ligger baguettes, croissanter og macarons i forskellige farver, og hos fiskehandleren vidner store fustager med østers om, at man befinder sig i livsnydelsens land. En af Rue Montorgueils sidegader hedder Rue Tiquetonne, og i nummer 40 finder man Paris’ mest eksklusive specialforretning for vintage-cykler, En Selle Marcel.



 

Skuer både frem og tilbage på samme tid

Det er ikke i En Selle Marcel, kunden præsenteres for markedets sidste nye carbonrammer og elektroniske gearskiftere. Men søger man en cykel med det helt rigtige retro-look, leder man efter en sadel i ægte læder fra Brooks, eller har man forgæves kigget efter et helt særligt par sko, er der stor chance for, at man er havnet det rigtige sted.

I En Selle Marcel har man speciale i nye cykler med retro-look, og leder man efter den ægte vare - altså en rigtig stålcykel fra 70’erne eller 80’erne - kan man også være heldig at gøre et godt fund. Men butikken præsenterer også moderne produkter som folde- og elcykler, og en af forretningens flotteste cykler er en håndbygget racer fra amerikanske Litespeed. Rammen er fremstillet i stål og titanium, den er udstyret med Sram Force samt Envy-hjul, og den samlede vægt er nede på seks et halvt kilo. I en tid, hvor carbon er det foretrukne materiale til kvalitetscykler, kan man roligt konkludere, at både Litespeed og En Selle Marcel skuer fremad, samtidig med at de ser tilbage.



 

Succes med polske cykler

Er man villig til at betale, hvad det koster, kan En Selle Marcel fremtrylle lige den specialdesignede cykel, man drømmer om. Men kan man ”nøjes” med en cykel, der er ny, men fremstillet efter klassiske principper, er der flere muligheder i butikkens sortiment, og i denne sammenhæng skal tre af En Selle Marcels mærker fremhæves - polske Creme, italienske Cinelli og tyske Schindelhauer.


Sidstnævnte producerer fixies i så høj kvalitet, at det uofficielle VM for cykler med fast nav er vundet på en Schindelhauer, og det øvrige sortiment har ligeledes høj klasse. For at understrege vintage-temaet har modellerne navne som Sigfried, Ludwig og Wilhelm, og på flere af modellerne er kæden erstattet af et remtræk.


Polske Creme er en anden succeshistorie. Cyklerne håndbygges i Europa, og designmæssigt lægger man sig tæt op ad de by- og cafécykler, man kender fra 50’erne og 60’erne. Creme spænder vidt, og man laver både rene fartmaskiner med fast nav, der minder om baneracere, ligesom man producerer damecykler i retro-look med kurv på styret samt dynamolygte.


I 1980’erne fusionerede cykelproducenten Cinelli med den legendariske rammefabrikant Columbus, og man har i dag en produktportefølje, der går fra superhurtige carbonracere til by- og banecykler. Cinelli har også en forkærlighed for klassiske stålrammer, og modellen Cinelli Supercorsa har med få ændringer været i produktion i næsten 70 år.

 

Tilbehør for feinschmeckere

Ud over cyklerne finder man meget andet spændende i En Selle Marcel. Californiske Giro laver stadig cykelsko med snørebånd, mens tøjproducenten Café du Cycliste fra Nice fortsat er kvalitetsmærket, der kombinerer komfort med flot design. Og engelske Brooks, der har mere end 150 år på bagen, fremstiller stadig sadler, tasker og bælter, der dufter af kernelæder og som vil opgradere enhver vintage-entusiasts outfit. Alle mærker - og mange flere - føres af En Selle Marcel, og butikken har netop åbnet en filial tæt på mondæne Champs Élysées.




Det er næppe tilfældigt, at En Selle Marcel har stor succes netop i Frankrig. I Vesteuropas største land har man en lang tradition for vintage-cykling, og Frankrigs største event, Anjou Velo Vintage, tiltrækker omkring 3.000 deltagere årligt. Alle møder op i klassisk tøj og på nypudsede retro-cykler, og i forbindelse med selve cyklingen arrangeres både dans, spisning og marked.  

 

Kunder langvejs fra

Uanset om man kommer for at købe, eller om man kommer for at kigge, er et besøg i En Selle Marcel altid en oplevelse. Oversat fra fransk betyder navnet ”i sadlen med Marcel”, og den Marcel, der er tale om, er en fiktiv person - i hvert fald i cykelsammenhæng. Inspirationen til butikkens navn er hentet i den tilstødende gade, Rue Étienne Marcel, og den er opkaldt efter en parisisk købmand, der i 1350’erne gjorde oprør mod den daværende konge.


Kig ind, næste gang turen går til Paris, og vær forberedt på at høre masser af fremmede sprog. Butikkens kunder er alle cykelentusiaster, og de kommer både fra Schweiz, Belgien, England og Asien, og på mine egne besøg har jeg flere gange hørt dansk.


Og sæt mindst en time af - der er rigeligt at se på!

 

Fakta

Hvor: 40 Rue Tiquetonne, 75002 Paris

Website: www.ensellemarcel.com

 

Test: Bontrager Ballista cykelsko
Ultrakomfortabel racersko i høj kvalitet i minimalistisk design og med alternativ placering af BOA-spændet.
Produktnyt: QM Sportscare produkter
Ny serie af belgisk udviklede og producerede produkter er landet i Danmark. Produkterne tilbyder cykelrytteren komfort og pleje i alverdens afskygninger.  
Se verdensmester Valverdes nye cykel og udstyr
Man er ikke i tvivl om, at det er verdensmesteren, der kører rundt på denne cykel.
Elcykler stormer - ny klub og UCI arrangerer VM
Elcykler boomer på verdensplan, men indtil videre er salget ikke eksploderet i Danmark, men det stiger dog hvert år. Men producenterne og grossisterne i Danmark forventer, at de næste to år slå elcykler for alvor igennem i Danmark også. 
CykelSportMesse i Aarhus med gratis adgang
Efter 10 års succes i Roskilde, gør CykelSportMessen nu sit indtog i Aarhus. Messen slår dørene op lørdag den 26. og søndag den 27. oktober - og der er gratis adgang.
Mecklenburg Vorpommern åbner op for spændende cykelmuligheder
Mecklenburg Vorpommern er på mange måder en uopdaget perle for cyklister. Som delstat i det gamle Østtyskland har området ligget i mølpose adskillige år, og man er nu i fuld gang med at modernisere, så alt kommer op på vestligt niveau.
Job: Bjarne Egedesø A/S søger Servicetekniker/Intern sælger
Egedesø søger en ny medarbejder, og det kunne måske være dig? Se nedenstående stillingsopslag.
Test: Roeckl Ibros cykelhandsker
Roeckl er specialister i cykelhandsker og ses jævnligt på flere topatleter - tidligere har blandt andet vores egen Lasse Norman Hansen brugt handskerne flittigt under hans banetriumfer.
Smukke panoramaudsigter og udfordrende nedkørsler
Hohe Salve i Kitzbüheler Alpen er stedet, hvor du finder et stort net af brede grusstier velegnede til gravel-bikes eller hardtail-mountainbikes samt tekniske og udfordrende nedkørsler, der er perfekte til brede dæk og fuldt affjedrede trial-bikes.

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

Der der med tøj/sko/klamper kommer vist an på hvor meget man går op idet. Mind pedaler og sko forbliver det samme til dette formål. Mht. tøj, hvis du kan klare vinteren på landevejen, så fryser du i hvert fald ikke i skoven (lavere fart og mindre vind). Min cykel, vil jo grundlæggende være et cx setup, så det skal nok gå, kender dog ikke sporet og hvor svært det er. Ellers må jeg jo stå og og trække😅😅Nu har jeg modtaget og monteret hjulene, men har endnu ikke prøvet en tur på dem, da jeg kører på den anden cykel for tiden. Men kan da lige komme med de indtryk jeg fik. Da jeg kører med 10 speed Tiagra 4700 gruppe, var jeg glad for at afstands ringen til kassetten fulgte med. Det sted jeg købte dem står der 10/11 speed, men afstands ringen er til 9 og 10 speed, så formoder der burde stå 9/10/11 speed. Samtidig er det 35 mm profil, så godt jeg køber slanger med 60 mm ventil, selvom de er lidt lange :) Da jeg normalt monterer hastigheds magneten pegeende udad opdagede jeg at egerne sidder længere ude for den stødte på min "indbyggede" sensor, som Trek cykler har plads til i deres stel, vendte den bare om. Så det ser ud til at egerne sidder lidt længere ude på navet end jeg er vant til. Jeg måtte sætte mit øre helt ned til kassetten for at køre "klik" lydende når hjulet drejer i friløb :O Det er utrolig lydløst. Mål efter om længderne på ledningerne passer. Læg ca. 10% til det du måler dig frem til. Da jeg er på jagt efter en mere komfortabel cross/gravel--cykel, vil jeg gerne høre om der er nogen der har erfaringer med Superx eller eventuelt GIANT tcx advanced, som de vil dele

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Boligadvokat