24.01.2019 @ 11:10

Selv om cykling i 2019 er en high-tech-affære på mange måder, så skal der stadig trædes i pedalerne, når det spidser til ude på landevejen og ens konkurrenter sætter fra land. Eller når der er nogen, som har frækheden til at angribe ens status som lokal Strava-matador.

Men derfor kan man jo godt presse grænserne for, hvad materialet kan yde og sørge for at give ens ryttere de bedst mulige forudsætninger for at snyde vinden. Det synes i hvert fald at være mindsettet hos Castelli, som endnu ikke er lykkedes med at vende modvind til medvind, men ihærdigt gør forsøget og vender enhver sten undervejs for at lykkes.

 

Nu præsenterer italienerne, med den letgenkendelige skorpion, så nyeste generation i deres Aero Race-serie. Den nye jersey og bibshorts udviklet i samarbejde med evigt krævende Team Sky.

 

 

Detaljernes mestre

Ordet ’krævende’ skal her læses positivt, skal det forstås. Forklaringen - den kommer her:

For godt en måned siden tilbragte jeg tre dage sammen med en del af holdet bag Castelli på Mallorca, hvor flere af Europas cykelmedier var inviteret på ’Castelli Speed Camp’.

 

Det var som sådan ikke en krævende affære, da Castelli var de perfekte værter.

 

Ordet kravlede snarere ind i min bevidsthed, da det omfattende arbejde med at lave noget af verdens hurtigste cykeltøj løbende blev præsenteret for os. For det er ikke blot et spørgsmål om farver og designdetaljer, når verdens bedste ryttere skal klædes på og et af verdens mest krævende cykelhold er med på sidelinjen og forventer ’The Unfair Advantage’, som har været en del af Castellis identitet igennem længere tid.

 

Derfor fik jeg et fascinerende indblik i hvordan nogle af idémændene bag gamechangere som Gabba-jakken tænker, når avancerede produkter og teknologier gang på gang skal presses for at hente endnu mere ydeevne.

 

 

Gratis watt - men dyr udvikling

Aero Race-serien tilbyder rytterne en gratis, aerodynamisk fordel, men det er bestemt ikke uden omkostninger at udvikle.

 

Faktisk har Castelli arbejdet på sagen siden 2006, hvor den første Aero Race-trøje blev introduceret. Arbejdet tog for alvor fart, da Cervelo Test Team så dagens lys og - foruden et godt cykelhold - blev en legeplads for rammeproducenten Cervelo, men altså også Castellis udviklingsteam.

 

Målet har altid været at spare rytterne watt. Om end besparelserne lyder små, så er den akkumulerede effekt over et tre ugers etapeløb enorme. Ja, selv i klassiker som køres ultrahårdt, tæller alle watt, når regnskabet for dagens strabadser skal gøres op i finalen.

 

Aero-begrebet gennemsyrer sporten i dag, så det kan være svært at forestille sig, men dengang betød det, at ryttere i Castellis brynje var mere aerodynamiske siddende i bremsegrebene end konkurrerende ryttere siddende i bukkene.

 

Fordelene blev blandt andet hentet sammen førende ingeniører indenfor aerodynamik, selvom Castelli måtte kæmpe for at finde den rigtige samarbejdspartner, efter at førsteprioriteten Ferrari havde afslået med tilsagnet: ”Under 200 km/t betyder aerodynamik ikke noget”.

 

Da Cervelo Test Team toppede verdensranglisten som Pro Conti-hold, var der alligevel en del, som fik øjnene op for betydningen.

 

 

Aero Race Jersey 6.0

På Mallorca lancerede Castelli så 6.0-versionen i den nummererede kollektion.

 

Udviklingen er lavet sammen med Team Sky og en specialiseret, norsk ekspert i aerodynamik.

 

Blandt de mest bemærkelsesværdige ændringer er et omfattende arbejde med diverse tekstiltyper.

 

Castelli har haft en lang række materialer i vindtunnellen for at fastslå, hvor let de glider igennem vinden, før de har fundet de helt rigtige.

 

Hernæst er der set på, hvordan materialetyperne bedst kan placeres, for det handler meget om, at få vinden til at slippe et bestemt sted for at skabe de optimale forhold.

 

Hvis du troede, at valget af materialetyper udelukkende handlede om komfort og strækbarhed de rigtige steder, så tro om igen. Men hvis du omvendt lægger komfortudfordringerne oveni ønsket om at skabe en af verdens hurtigste trøjer, så kan man forstå opgavens kompleksitet.

 

På den nye trøje er der også arbejdet med placeringen af sømmene. Mest bemærkelsesværdigt er en af løsningerne hen over skulderen, hvor en syning er placeret under brystet snarere end som forventet over skulderen. Det får simpelthen vinden til at slippe anderledes og giver mindre modstand.

 

De lange, glatte ærmer, som er laserskårede giver ligeledes de optimale forhold til at glide igennem vinden.

 

Team Sky testede allerede trøjen under 2018-udgaven af Touren og nød godt af de besparende egenskaber især i høj fart. Ved 50 km/t sparer en rytter således 15 watt, hvilket løseligt kan omregnes til 2,5 % og faktisk én km/t mere ved samme anstrengelse.

 

 

Aero Race Bibshorts 4.0

Komfort trumfer måske fart for de fleste, når man snakker bibshorts, men i virkeligheden vil vi gerne have begge dele, ik?

 

Det er i hvert fald målet for den nye version af Aero Race-shortsene, som er nået til version 4.0.

 

Intet slår mange timers og kilometers tests og her har Castelli udnyttet feedback fra 12 års relationer til professionelle teams. Med andre ord; millioner af kilometer.

 

Team Sky-rytterne leverer en stor del af feedbacken nu og de 30.000 kilometer, som en rytter snildt kører om året er omsat til værdifuld information.

 

Den nyeste model er forsynet med ’dimples’ på benene for øget fart. Dimples er reelt små fordybninger i stoffet, som hjælper gevaldigt med at få vinden til at glide. Det er det samme design, som en golfbold udnytter.

 

Castelli og Team Sky endte jo i en halvspeget sag forrige år, da rytternes nyeste enkeltstartsdragt udnyttede et lignende design. Alle regler blev overholdt, men alligevel blev UCI lidt knotne over denne innovation. Intet nyt under solen der, kan man sige.

 

Denne gang skulle de dog være godkendte på forhånd!

 

Ellers drejer det sig primært om komfort, hvor afslutningerne i benene har fået en overhaling og er forsynet med vertikale silikonestoppere, som tillader låret at komme af med sveden, så den ikke hober sig op og irriterer. Løsningen her er lavet som direkte opfølgning på feedback fra Sky-rytterne, som oplevede at andre løsninger kunne ophobe lidt sved, der i sidste ende kunne forårsage irritation.

 

Også selerne er der arbejdet med, så de er så lette og komfortable som muligt via et mesh-materiale.

 

Endeligt er der det altafgørende indlæg, som i denne version er blevet opdateret med en blødere overdel, som er helt fri af syninger og strækker bedre end tidligere.

 

Progetto X2 Air Seamless er den knap så mundrette betegnelse.

 

 

First Ride

Mallorcas veje i december slår som bekendt de danske og på Castellis Speed Camp var vi heldigvis begunstiget af tilpas høje temperaturer til at begge produkter for alvor kunne prøvekøres.

 

Cirka 100 kilometer i Mallorcas kuperede terræn har jeg haft til at danne mig et indledende indtryk af både bibshorts og jersey, samt en række træningspas på hjemmetræneren sidenhen.

 

Først og fremmest er det helt klart, at materialerne som begge produkter er lavet i, kommer fra øverste hylde på Castelli-fabrikken. De er kraftige og strækbare, hvor de skal være det og lette og luftige, der hvor Castelli har vurderet, at det er vigtigt.

 

Hernæst er der fittet. Begge produkter er udprægede race-orienterede og pasformen er derefter.

 

Sættet bekommer helt sikkert de ryttere som er på jagt efter performance bedst, for det sidder tæt. Tænker man på, at det faktisk er det her sæt, som Team sky kører i, så undrer det naturligvis ikke.

 

Jeg er slank af bygning, men har trods alt lidt mere fylde og bredere skuldre end en elitecykelrytter, men alligevel er der masser af komfort i en medium, når den kastes på mine 183 centimeter og cirka 75 kilo.

 

Trøjen sidder godt over hele linjen og er tilpas doseret, så den sidder helt tæt uden at være restriktiv nogen steder. Især området over bryst og skulder leverer et godt første indtryk, godt hjulpet på vej af ærmerne, som består af ét stykke stof med laserskårne ender.

 

I min optik er det noget nær den optimale løsning, da man får ærmer som sætter sig tæt, men tillader masser af stretch. Det ultratynde stof lægger sig helt fladt om armen og der er ingen elastik i enderne til at stramme.

 

Ellers løser Castelli opgaven fortrinligt - som jeg helt ærligt også havde forventet - med lette og luftig mesh-kvaliteter på for- og bagside, som giver åndbarhed, men der er nok gods i materialet til at holde en god og stram struktur i pasformen.

 

Samtidig er den let - helt i tråd med ønsker fra pro-rytterne.

 

Aero Race 6.0-trøjen tegner sig til at være en rigtig fin trøje til de varmere måneder og jeg glæder mig til at teste den yderligere.

 

Jeg smider en test op til foråret, når jeg har kørt minimum 500 kilometer i den.

 

 

Selv om det var trøjen, som fik mest opmærksomhed under præsentationerne på Mallorca, da den rent aerodynamisk repræsenterer det største potentiale, så synes jeg faktisk, at de nye Aero Race 4.0 bibshorts, hurtigere spurtede sig vej ind i min bevidsthed.

 

Der er flere fremragende ting ved dem:
Pasformen er helt eminent. Stoffet omkring benene føles en anelse mere kraftigt end man ofte oplever, så der er masser af struktur i konstruktionen. Stoffet har den helt rigtige elasticitet, så det sidder tæt uden at stramme på nogen måde. Endelig er materialet blødt og lækkert, så man får den eftertragtede fornemmelse af et ’second skin’. Man glemmer nærmest at man har dem på, når man er i sadlen.

 

En anden ting, som jeg bryder mig godt om, er at længden er til den lange side og går langt ned over låret. Lange ærmer og ben er jo nærmest blevet synonym med pro-looket, som man ikke skal kimse af, men funktionelt spiller det altså også.

 

Castelli har forsynet afslutningerne på benene med lodrette silikone-elementer, og det fungerer fint til at holde shortsene på plads uden at rive i huden på nogen måde.

 

Indlægget er ret minimalistisk - igen helt i tråd med det man ofte får, hvis man vil dele produkter med profferne. Det er dog på ingen måde tyndt og leverer god støtte og komfort. Der er altid et godt tegn, hvis der er en god fornemmelse fra første tråd og det er bestemt tilfældet her.

 

Endda i en ’fremmed’ saddel på en lejecykel.

 

Selerne var det eneste i et ellers fremragende par shorts, som krævede lidt tilvænning. For mig var de en lille smule korte og skal lige køres til. Jeg tror ikke, at det får negativ indflydelse på den lange bane, når de lige er blevet kørt til.

 

 

Konklusionen på de to første ture lyder på et par shorts som ticker alle bokse på både komfort- og performanceskalaen. Pasform omkring lår og materialekvalitet er ganske enkelt fremragende og står stærkt i erindringen.

 

Jeg glæder mig til at rulle mange flere kilometer i dem, for jeg tror faktisk de har potentiale til at gå i top-3 over de shorts, jeg har kørt i rent komfortmæssigt.

 

Læs med i foråret, når jeg fortæller mere, når jeg har kørt mindst 500 kilometer mere i dem.

 

Aero Race fås hos Virtu Cycling Gear

Aero Race 6.0-trøjen lander i handlen i Danmark hos Virtu Cycling Gear medio marts, men Aero Race 4.0-bukserne kan købes fra start februar.

Vi vil lave Danmarks bedste cykelmagasin - hjælp os!
Nu inviterer vi dig til at være med til at præge, hvilken retning Motionsfeltet.dk's nye digitale cykelmagasin skal have.
Skovbrand hærger kendt stigning
Senest i marts satte en 18-årige dansker ny rekord på Coll de Rates.
Andreassen åbner World Cuppen med top 10-placering
I weekenden blev der i Brasilien taget hul på årets World Cup-sæson.
Amstel-fadæse: Se supersprinter juble for tidligt
Lorena Wiebes begik en enorm fejl, da hun jublede for tidligt i spurten i Amstel Gold Race. Det gjorde, at Marianne Vos kunne spurte forbi hende på stregen i en forkortet udgave af løbet.
Følg Amstel Gold Race på Feltet.dk's app
Følg Mattias Skjelmose, Andreas Kron, Alexander Kamp og Mathieu van der Poel i Amstel Gold Race.
Test: Elves Vanyar Pro Disc 2024
Vanyar-modellen fra Elves er et stærkt bud på en landevejs-racer til den performance-orienterede rytter, som er på jagt efter en sjov og hurtig cykel, hvor den samlede pakke står stærkt i billedet.
Køb eller bytte? Mulighederne er mange hos Bike4Sport - valget er dit!
Står du og mangler en kvalitetscykel til billige penge? Så har Bike4Sport helt sikkert den rette cykel til dig.
Danskere vinder VM med sammensat hold: Det var meget overraskende
Simon Nielsen og Aleksej Calmann sammensatte i starten af marts et hold bestående af otte ryttere uden nogen erfaring sammen. En måned senere havde de kørt ét løb - og var verdensmestre.
Kvinden bag kasket-kast identificeret
Det lignende en bevidst handling, men det var en uheldig episode, der næsten forårsagede et styrt for Mathieu van der Poel i Paris-Roubaix, fortæller hovedpersonens advokat.

Instagram #motionsfeltet

ANNONCE

Skuffet Albert Philipsen reagerer på Paris-Roubaix
Juniorverdensmesteren var blandt favoritterne til det prestigefulde løb, men et brostensstyrt gjorde løbet sværere for ham.
Dansk endagsløb præsenterer ny finale: Giver holdene noget at tænke over
Grand Prix Herning har præsenteret en spændende ny rute til årets løb, som vil udfordre rytterne på de karakteristiske grusveje helt ind i finalen og forhåbentlig skabe endnu mere spænding i det danske UCI-løb.
Positiv opdatering på Vingegaard-operation
”Jonas har gennemgået vellykket operation” sådan skriver Team Visma Lease a Bike via mediet X. 
Cykelsportens Myter: Oplev Rolf, Holm og Bastian Emil
Den 11. juni gæster Brian Holm, Rolf Sørensen og Bastian Emil Goldschmidt Det Ny Teater til en snak om cykelsportens barske storhed og varmer op til Tour de France 2024. 
Test: ABUS Gamechanger 2.0
Aerodynamik, ventilation og komfort er i højsædet i den nyeste udgave af ABUS’ populære landevejshjelm Gamechanger. Hjelmen har store ventilationskanaler, flere aerodynamiske features, gode indstillingsmuligheder og er strippet for overflødige elementer, som er med til at holde hjelmens vægt godt nede. Feltet.dk har testet hjelmen - læs med her og find ud af hvordan hjelmen klarer sig i testen.
Startlisten til kvindernes Paris-Roubaix - 3 danskere med
I dag køres kvindernes Paris-Roubaix, og der er tre danskere blandt de deltagende.
Flere brosten end i 30 år: Her er pavéerne i Paris-Roubaix 2024
Pavéerne til årets Paris-Roubaix er blevet præsenteret.
Tour des Stations et cykelløb for motionister med gode bjergben
Er du til højdemeter og stigninger, så er Tour des Stations præcis et løb for dig! Prøv kræfter med en benbrækker.
Første cykelmagasin på gaden
Første udgave af Motionsfeltet.dk's nye magasin er landet på gaden! Læs det nu og få også adgang til 7 tidligere magasinet, som er udgivet af Bikemania Magazine.
Produktnyt: Cannondales nye Scalpel er bygget til at begejstre
I dag lancerer Cannondale en helt ny model af deres ikoniske Scalpel. Cannondales ultra lette nye cross-country mountainbike er på vej på markedet.
Elcyklernes kvalitet stiger: Nu er producent klar med elcykel fra øverste hylde
Gennem de seneste år er salget af elcykler steget markant, og det kan ses på elcyklernes kvalitet. I år lancerer producenten Gazelle en ny version af deres populære model, Eclipse, som sætter nye standarder og giver bilen kamp til stregen som det foretrukne transportmiddel.
Schurter og Fini ender på podiet – Ghost Factory triumferer på kvindesiden
Det blev til en samlet andenplads for Sebastian Fini og Nino Schurter i Absa Cape Epic.
Chefens hjørne: Feltet.dk startede for alvor på lokummet
Feltet.dk fylder i dag 21 år, men hvordan startede Skandivinaens største cykelside egentligt?
Nyt dansk talent smadrer Vingegaards gamle rekord
Den unge dansker slog den dengang 21-årige Jonas Vingegaards rekord fra 2018 med over 20 sekunder. En rekord, der for bare en måned siden blev taget af supertalentet Juan Ayuso.
Bosch lancerer batteri til elcykler - med fire store nyheder
Bosch eBike Systems lancerer en ny batteriinnovation til el-cykler. PowerPack 800 Frame er navnet på det nye powerfulde batteri, men med batteriet følger flere store nyheder fra producenten.  

ANNONCE

Seneste indlæg i debatten

Det meste af cykelverdenen er stadig i fuld gang med klassikersæsonen, men for mange andre intensiveres opbygningen frem mod Giro d’Italia. For nogle sker det i WorldTour-løbet Presidential Tour of Türkiye, der efter en omtumlet tilværelse som både WorldTour- og oktoberløb nu er tilbage i sin vante rolle som 2.Pro-løb i april med et felt bestående af en blanding af store og mindre hold, hvoraf nogle udnytter det gode vejr og velarrangerede format som en alternativ vej frem mod årets første grand tour. Det gælder som altid særligt for sprinterne, der altid kan se frem til lidt af en sprinterfestival, mens det som altid primært er lidt mindre etablerede navne, der får chancen for at slås om klassementet, der også i år synes at blive en sag for klatrerne. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/optakt_presidential_tour_of_trkiye_2024/Den 25-årige Lotto Dstny-rytter er tilbage på cyklen for første gang efter sit styrt i Vuelta a Murcia for over to måneder siden. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/lotto_dstny-rytter_tilbage_paa_cyklen_for_foerste_gang_efter_laarbensbrud/Den danske Alpecin Deceuninck-rytter er udtaget til at køre årets udgave af Liège-Bastogne-Liège, som køres på søndag. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/soeren_kragh_udtaget_til_lige-bastogne-lige/Den 24-årige Soudal Quick-Step-rytter forventer at være klar til at genoptage træningen efter weekenden.  Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/evenepoel_giver_opdatering_paa_skader_touren_er_ikke_i_fare/

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

ANNONCE

Vi vil lave Danmarks bedste cykelmagasin - hjælp os!
Nu inviterer vi dig til at være med til at præge, hvilken retning Motionsfeltet.dk's nye digitale cykelmagasin skal have.
Skovbrand hærger kendt stigning
Senest i marts satte en 18-årige dansker ny rekord på Coll de Rates.
Andreassen åbner World Cuppen med top 10-placering
I weekenden blev der i Brasilien taget hul på årets World Cup-sæson.
Amstel-fadæse: Se supersprinter juble for tidligt
Lorena Wiebes begik en enorm fejl, da hun jublede for tidligt i spurten i Amstel Gold Race. Det gjorde, at Marianne Vos kunne spurte forbi hende på stregen i en forkortet udgave af løbet.
Følg Amstel Gold Race på Feltet.dk's app
Følg Mattias Skjelmose, Andreas Kron, Alexander Kamp og Mathieu van der Poel i Amstel Gold Race.
Test: Elves Vanyar Pro Disc 2024
Vanyar-modellen fra Elves er et stærkt bud på en landevejs-racer til den performance-orienterede rytter, som er på jagt efter en sjov og hurtig cykel, hvor den samlede pakke står stærkt i billedet.
Køb eller bytte? Mulighederne er mange hos Bike4Sport - valget er dit!
Står du og mangler en kvalitetscykel til billige penge? Så har Bike4Sport helt sikkert den rette cykel til dig.
Danskere vinder VM med sammensat hold: Det var meget overraskende
Simon Nielsen og Aleksej Calmann sammensatte i starten af marts et hold bestående af otte ryttere uden nogen erfaring sammen. En måned senere havde de kørt ét løb - og var verdensmestre.
Kvinden bag kasket-kast identificeret
Det lignende en bevidst handling, men det var en uheldig episode, der næsten forårsagede et styrt for Mathieu van der Poel i Paris-Roubaix, fortæller hovedpersonens advokat.

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet