20.01.2017 @ 15:00

FSA står for Full Speed Ahead og det er netop den kurs, som firmaet har udstukket i 2017.

Her bryder FSA nemlig den monopollignende tilstand, som henholdsvis Shimano, SRAM og traditionsrige Campagnolo har haft på markedet for gearsystemer. Det sker, når det allernyeste bud på en elektronisk geargruppe rammer markedet i maj måned.

 

Gruppen kommer til at lystre navnet KE-Force WE, hvor WE som det vigtigste står for ’Wireless Electronics’.


Geargruppen adskiller sig fra konkurrenternes tilsvarende ved at være en såkaldt hybridgeargruppe. Det betyder, at signalet fra skifterne i bremsegrebene går trådløst til forskifteren, hvorfra der går et kabel til bagskifteren. Kombinationen mellem den trådløse teknologi og den kablede sikrer det mest præcise gearskifte. Den samlede pakke vejer i alt 2090 gram.

 

    

       

FSA har brugt fem år på at udvikle deres know-how og på at finjustere teknologien i KE-Force WE. De sidste to år er gruppen testet ekstensivt på landevejen. Et arbejde som har inkluderet flere ryttere fra Pro Tour-hold som Quickstep og Astana, samt de hedengangne Tinkoff og Bora-mandskaber. Tests som tydeligvis har været godkendt, da Astana i 2017 kører med gruppen på deres cykler.


Desuden har Ivan Basso spillet en væsentligt rolle i udviklingen, da har taget del i udviklings- og testarbejdet.

 

Geargruppen rammer markedet med et prisskilt på kr. 21.499,- for en komplet gruppe.

 

Nyudviklet gearskifte

FSA introducerer med K-Force WE en let ændret måde at skifte gear på. Det er nemlig den samme plade, hvorpå man skifter op og ned - en såkaldt ’Rocketpad’ som kan vippes i hver sin retning. Pladen har forksudt højde og afstand, som ifølge FSA gør skiftet lettere. Det gør desuden, at det er lettere at betjene med handsker.

 

 

Gearet betjenes med ’Single Tap’, som flytter gearet et tandhjul på kassetten, mens man også kan skifte flere gear på én gang ved at holde knappen inde. Skifterne fodres af et almindeligt coin-batteri, som har en estimeret levetid på to år.

 

Selve grebene har fået stor opmærksomhed i udviklingen. Det er nemlig i positionen i skiftegrebene, at man tilbringer allermest tid, så det skal være behageligt. Således er de udviklet i to størrelser for at akkommodere varierende håndstørrelser, ligesom de kan indstilles i tre forskellige placeringer.

 

ANT+-teknologi sørger for pålideligt skifte

FSA benytter sig af den gennemprøvede ANT+-protokol, når skiftegrebene skal kommunikere med forskifteren. Systemet giver et hurtigt, sikkert og pålideligt gearskifte, mens det samtidigt er strømeffektivt. Det giver lang batterilevetid - batterierne i skiftegrebene holder som nævnt i cirka to år, men et fuldt opladet batteri til for- og bagskifter giver rytteren mellem 4000 og 6000 kilometer alt efter køre- og skiftestil.

 

Opladningen foretages via en kabeltilslutning i bagskifteren og det tager omkring halvanden time at oplade et fladt batteri.

 

Skulle man være i tvivl om, hvor mange skift man har tilbage i systemet, så kan man tilslutte geargruppen til en app, som fortæller hvor mange der er tilbage. Denne kan desuden bruges til at finindstille gearskift, fejlfinde samt sørge for at holde systemet opdateret med de seneste opdateringer fra FSA. I fremtiden vil FSA tilføje flere funktioner til app’en og dens software, således at alt data kan gemmes og bruges effektivt.

 

Krank, kassette og bremser

FSA har undervejs i udviklingsprocessen ikke blot fokuseret på teknologien, men også i høj grad skelet til designet. Målet har ikke alene været at lave en teknologisk og funktionel løsning, men også at tilfredsstille det æstetiske behov, som er en central del af cykelsporten for mange.

 

Således er hele gruppen udført i et underspillet sort design prydet af en carbon-finish med detaljer i et titanium-look.

 

BCD-kranksættet benytter sig af hollow-teknologi i krankarmene, som man kender fra andre high-end kranke, mens de andre delkomponenter er forstærket af aluminium. Sættet kommer i længderne 165, 170, 172,5, 175, 177 og 180 millimeter. Klingesammensætningerne hedder 53/39, 52/36 samt 50/34.

 

Kassetten er naturligvis 11-speed udført og tandhjulene er forstærket af både titaniums- og varmebehandling. Variationerne tæller 11-25, 11-28 og 11-32, så man kan gardere sig til alle forhold.


Kassetten vejer ind på 198 gram. K-Force-gruppen er desuden kompatibel med Shimano og SRAM-kassetter.

 

Bremsesystemet er et avanceret dual-pivot design, som er udviklet med fokus på både stopkraft og aerodynamik. Bremserne passer til fælgbredder på op til 28 millimeter og er således lavet med den seneste udvikling på hjulfronten in mente. Bremserne vejer ind på 332 gram for hele sættet.

 

 

Klassens nye dreng

Markedet for geargrupper har længe været et af de mindste, når det kommer til antal af aktører, i hele cykelbranchen. Derfor bliver det ekstra spændende at følge lanceringen af FSA’s nye flagskib. Sponsoratet af Astana viser ikke kun kommercielle muskler, det er også en solid blåstempling af både teknologi, pålidelighed og kvalitet - et tophold med ambitioner har ikke råd til at køre på udstyr, som ikke er fra øverste hylde.

 

FSA sigter efter skyerne med K-Force WE og at dømme ud fra detaljegraden i alle komponenterne, så kan markedet forvente at have fået endnu en seriøs spiller, når rytterne skal vælge en af de vigtigste komponenter til cyklen.

 

 

Vi vil lave Danmarks bedste cykelmagasin - hjælp os!
Nu inviterer vi dig til at være med til at præge, hvilken retning Motionsfeltet.dk's nye digitale cykelmagasin skal have.
Skovbrand hærger kendt stigning
Senest i marts satte en 18-årige dansker ny rekord på Coll de Rates.
Andreassen åbner World Cuppen med top 10-placering
I weekenden blev der i Brasilien taget hul på årets World Cup-sæson.
Amstel-fadæse: Se supersprinter juble for tidligt
Lorena Wiebes begik en enorm fejl, da hun jublede for tidligt i spurten i Amstel Gold Race. Det gjorde, at Marianne Vos kunne spurte forbi hende på stregen i en forkortet udgave af løbet.
Følg Amstel Gold Race på Feltet.dk's app
Følg Mattias Skjelmose, Andreas Kron, Alexander Kamp og Mathieu van der Poel i Amstel Gold Race.
Test: Elves Vanyar Pro Disc 2024
Vanyar-modellen fra Elves er et stærkt bud på en landevejs-racer til den performance-orienterede rytter, som er på jagt efter en sjov og hurtig cykel, hvor den samlede pakke står stærkt i billedet.
Køb eller bytte? Mulighederne er mange hos Bike4Sport - valget er dit!
Står du og mangler en kvalitetscykel til billige penge? Så har Bike4Sport helt sikkert den rette cykel til dig.
Danskere vinder VM med sammensat hold: Det var meget overraskende
Simon Nielsen og Aleksej Calmann sammensatte i starten af marts et hold bestående af otte ryttere uden nogen erfaring sammen. En måned senere havde de kørt ét løb - og var verdensmestre.
Kvinden bag kasket-kast identificeret
Det lignende en bevidst handling, men det var en uheldig episode, der næsten forårsagede et styrt for Mathieu van der Poel i Paris-Roubaix, fortæller hovedpersonens advokat.

Instagram #motionsfeltet

ANNONCE

Seneste indlæg i debatten

Lennert van Eetvelt skal opereres, hvorfor han skal holde en endnu længere løbspause. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/kaempetalents_skadespause_forlaenges/Alternativt kan du tage en smuttur til Pompei (enhver undskyldning for at tage til Pompei er en god undskyldning) og blive målt hos den sjove cykelshop der har denne fitter stånde udenfor ;-) [upl-image-preview url=https://www.feltet.dk/forum/assets/files/2024-04-20/1713599547-929115-img-8070.jpeg] Jasper Philipsen har kontraktår og er en af de mest ombejlede herrer. Hans agent fortæller åbent, hvor stor chance der er, for han skifter til eksempelvis Bora eller UAE. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/agent_sammenligner_philipsens_tilbud_saa_stor_er_chancen_for_et_skifte/Det meste af cykelverdenen er stadig i fuld gang med klassikersæsonen, men for mange andre intensiveres opbygningen frem mod Giro d’Italia. For nogle sker det i WorldTour-løbet Presidential Tour of Türkiye, der efter en omtumlet tilværelse som både WorldTour- og oktoberløb nu er tilbage i sin vante rolle som 2.Pro-løb i april med et felt bestående af en blanding af store og mindre hold, hvoraf nogle udnytter det gode vejr og velarrangerede format som en alternativ vej frem mod årets første grand tour. Det gælder som altid særligt for sprinterne, der altid kan se frem til lidt af en sprinterfestival, mens det som altid primært er lidt mindre etablerede navne, der får chancen for at slås om klassementet, der også i år synes at blive en sag for klatrerne. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/optakt_presidential_tour_of_trkiye_2024/

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

ANNONCE

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet