Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Ole Munkholm, Kranjska Gora, Slovenien 26.07.2018 @ 10:30

Udvalgte medier fra hele verden var inviteret med til præsentation og prøvekørsel af den nye XTR-gruppe i Kranjska Gora, Slovenien.

Motionsfeltet.dk var med på de snoede trails.

R'et i XTR står for Racing, og det har Shimanos udviklere haft fokus på, da de gav alle komponenter i deres XTR-gruppe en "overhaling". Udviklingskonceptets fokus har været fart, fokus og kontrol, og komponenterne er fremstillet specielt med henblik på de krav, der er indenfor XC, Enduro og Marathon.

 

I første omgang er det Shimanos 1x12 drivetrain/drivlinje, der falder i øjnene. Men der er flere gennemtænkte ændringer, som bringer Shimano's XTR gruppe helt frem i feltet af MTB-racingkomponenter.

 

Komponenterne blev prøvekørt over fire dage på ruter specifikt udvalgt til test. Ruterne var valgt og guidet af Skotske H+I adventures.

 

På opkørsler var det især den nye drivlinie, der imponerede. Det lave støjniveau og det kontante hurtige skift. Jeg kom flere gange til at skifte to gear op, da der ikke kræves meget tryk med tomlen på den nye trigger. Både den og bagskifteren er forbedret. Lækker trigger og skifte-action, også med tråd i pedalerne.

 

Kadencen virker mere flydende op gennem skiftene end på de tidligere Shimano kassetter, og med det nye I-spec EV er der rig mulighed for indstilling af skiftegreb.

 

På nedkørsler var der rig mulighed for at teste bremserne. Shimanos bremser er allerede anerkendt, og de nye modeller skuffer ikke. Looket er umiddelbart det samme, men clamp er flyttet og et kontaktpunkt tilføjet for at gøre dem stivere. Fingeren ligger godt i bremsegrebet.

 

På XC-bremsen er alt det ”smarte” barberet væk for at gøre den lettere. Justering foregår med unbraco-nøgle og der er ikke servo wave. Den er knap så aggressiv og har mindre body og bremseklodser. Den har dog stadig rigeligt bremsekraft til XC. Den gode modulation gør det nemmere at styre bremsekraften, især under høj fart og stejle nedkørsler, hvor man ikke vil have hjulene til at blokere.

 

Foto: Irmo Keizer

 

Efter to dage med XC-bremsen overraskede Enduro/trail-bremsen mig meget. Den har fire stempler og servo wave, der speeder kontakthastigheden mellem klodser og skive op. Den har en næsten uhyggelig bremsekraft, som kom bag på mig allerede på P-pladsen under indstilling af cyklen. En bremse, man skal lære at kende, da den virkeligt tager ved.

 

På de lange og stejle nedkørsler i Kranjska Gora kom jeg til at holde af denne bremse, som leverer meget bremsekraft ved et let fingertryk. Den føles virkelig lækker, men måske lidt ”overkill” på de danske spor.

 

Både XC og Enduro/Trail model føles responsive og stive, med god bremsekraft og modulation. Pålidelig og ensartet bremsekraft, også når de blev varme - og det blev de, når jeg kæmpede mig ned af bjergsiderne! Én finger på det bremsegrebet var dog nok, især på Enduro/trail-bremsen

 

Ved friløb, især på nedkørsler, var fraværet af friløbets snurren også en lækker detalje ved XTR-gruppen. Man tror måske, man vil savne den, men jeg kom hurtigt til at nyde fraværet og nød at kunne koncentrerer mig om lydene fra cyklen, dæk/underlag og omgivelserne i stedet.

 

Holdbarheden af gruppen kan naturligvis ikke testes på fire dage. Men ifølge guider og mekanikere oplevede de ingen ”mechanicals” under forberedelser og under campen.

 

Herunder kan du se nærmere på de enkelte komponenter, hvor Shimano MTB Product manager Henry Bosch fortæller nærmere om nogle af dem.

 

Kranksæt

 

Designet er mere aggressivt og raceagtigt, og kranksættet er 80 gram lettere end forgængeren.

 

Klingen, som fås fra 30-38 tænder, monteres direkte på akslen via Direct mount (samme specialværktøj som krankbox). Armen på non-driveside monteres nu med kun én skrue, og eventuelt ”slub” justeres med drejeskive.

 

Den kan også fås som dobbelt kranksæt med 28-38T.

 

 

Kassette

 

Kassetten fås i 10-51T (367 gram) og 10-45T (357 gram). Udviklingen af 51 tands-kassetten (wide range) er ifølge Shimanos ledende ingeniør på projektet, Takao Harada, valgt ud fra beregninger og ikke for at overgå konkurrenterne.

 

Udgangspunktet for kassettens udvikling er at opretholde rytme og fremdrift via ensartet skift i kadence, når man skifter op/ned gennem kassetten. Derfor er der fra mellemområdet og op til de 51 tænder et hop på 6 tænder pr skift. Dette giver et forudsigeligt skift i kadence (10-12-14-16-18-21-24-28-33-39-45-51).

 

45 tands kassette (rhythm step) har et mere flydende skift med mindre hop/bedre rytme i kadence og den vejer mindre. Dette gør den ideel til XC-race (eller marathon eventuelt med dobbelt kranksæt). (10-12-14-16-18-21-24-28-32-36-40-45)

 

 

45 tands 11 speeds kassette (51T er fjernet) kan køres på 12 speed-skifteren, når race-vægten skal ned.

 

Tandhjul 1-4 er af stål. Her er færrest tænder i kontakt, så derfor er der brugt stål, som er slidstærkt. Mellemområdet tandhjul 5-9 er af titanium; her er lidt flere tænder i kontakt, og derfor er et mindre slidstærkt materiale passende, og til gengæld er det lettere. De tre største tandhjul 10-12 er af aluminium, som er meget let, men knap så slidstærkt. Til gengæld er mange tænder i kontakt. De forskellige materialer sikrer, ifølge Shimano, en kombination af lav vægt, god vægtbalance og holdbarhed. Med Hyperglide+-teknologien har Shimano lavet en ny udformning af tænder og kæde, der gør interaktionen mere friktionsfri og gør skift endnu hurtigere også under belastning på kæde.

 

Nav/Hub

 

Micro spline: Friløbet har mindre diameter end før for at få plads til 10 tands tandhjul. Der er flere noter, og de er smallere, hvilket gør det stærkere. Det er bygget til den ekstra torque/kraft, der kommer fra det 51 tands tandhjul.

 

SCYLENCE: En helt ny slags ”lydløst” friløb, som Shimano har udviklet. Det kan minde om DT Swiss ratchet-systemet, men er anderledes, da der ikke er kontakt mellem de to ”tandhjuls-flanger” ved friløb. Dette gør det stort set lydløst.

 

7,6 % engagement: Betyder, at der efter friløb hurtigt er ”tråd” i pedalen under race og ved tekniske passager, hvor man ikke træder, måske ruller i pedalerne for at få dem med over/igennem, og hvor man så behøver at få tråd i pedalen hurtigt igen, for at holde balancen.

 

Kommer til både J bend og straight pul-eger.

 


Derailleur

 

Derailleuren kommer i tre modeller, alt efter hvilken opsætning du vil køre med. Den laves med carbon pulleyholder og større 13 tands-pulleyhjul med nedat kædespænding i lavt gear. Kabelføringen er forbedret, så der er mindre friktion ved skift.

 

Vægten er 237 gram.

 

En smart detalje i forbindelse med justering er den lille afmærkning, hvor kassettetandhjul skal være placeret i forhold til derailleuren.

 

 

HYPERGLIDE+

Shimano har re-designet inderplader på den 242 gram tunge kæde og har ændret tænderne på klinger og kassette. De bevirker bedre og ”mere glidende” indgriben og laver stor kontaktflade på kæden. Det skulle give bedre kontakt og mindre slid på delene.

 

Ifølge Shimano formindsker Hyperglide+ friktion og støj, og skiftet flyder væsentligt bedre. Skiftetiden er desuden nedsat med en tredjedel.

 

Endvidere kan man nu skifte både op og ned, imens man har tråd i pedalerne, hvilket giver væsentligt mere flow og fremdrift. Sammen med den nye XTR-skifter får man et virkeligt hurtigt og kontant skift, selv med tråd i pedalerne. Kædeguides kommer i tre versioner.

 

 

På videoen herunder kan man fornemme, hvordan det nye XTR kører. Mikrofonen sidder tre centimeter fra kæde/tandhjul, som lige kan høres, mens samtalen, som foregår 4-5 meter væk, næsten går tydeligere igennem. Bemærk også, at friløb er lydløst.

 

Under prøvekørsel kørte det virkeligt godt med hurtige kontante og præcise skift, også med tryk i pedalerne. At der er så lidt friktion/støj fra kæde og slet ingen fra friløb gør, at man bedre kan koncentrere sig om de andre lyd-input, man får under kørsel fra dæk/underlag, cyklen og omgivelserne.

 

 

Forskifter

 

Ikke det store er ændret på forskifteren. Den har samme kontante skift som forgængeren. Der findes tre modeller/monteringer D, E, M type. Der fås også tre kædeguides som er forbedrede i forhold til den nye kæde og de tre modeller/monteringer

 

Skiftegreb

Foto: Irmo Keizer

 

Det 112 gram tunge skiftegreb har forbedret skifteevne og fart, hvor mindre kraft er nødvendigt.

 

Med den nye 2x12 Mono forskifter har Shimano lavet en forskifter, der bare skal trykkes frem, uanset om du skifter op eller ned. 12 speed-bagskifteren skifter bedre end før og kræver meget lidt kraft i trykket. Den kan skifte 4 op eller 2 ned i ét tryk.

 

En lækker detalje er gummiet på ”trædefladen”, hvor tomlen trykker, hvilket øger komforten.

 

 

Med I-spec EV kan skiftegrebet justeres 60 grader og sideforskydes 14 millimeter. Det giver virkelig mulighed for at indstille cockpittet, som du vil have det.

 

 

Bremser

Foto: Irmo Keizer

 

Bremserne kommer i en udgave til race (312 gram) og trail (385 gram).

 

Shimano laver allerede nogle af de bedste bremser på markedet. De nye XTR fastslår bare, at det gør de stadig. De nye bremser har 10 % mere kraft, og de er mere responsive. Modulation er super på begge bremser, og jeg oplevede ingen bremse-fading, selv på de lange nedkørsler i Slovenien.

 

Racemodellen med to stempler har carbon-greb, og caliberen er fræset i ét stykke aluminium. Bremseslange er monteret med ”direkte indgang” i stedet for ”Banjo indgang”. M9100 er 26 g lettere end M9000-modellen.

 

Enduro/trail-modellen med fire stempler er mere robust og meget stærkere. Man skal lige vænne sig til den effektive bremsekraft.

 

Clamp er flyttet ind midt på huset, og der er tilføjet et kontaktpunkt, hvilket gør grebet væsentligt stivere.

 

De nye rotorer kommer kun i centerlock (140 - 160 - 180 - 203 millimeter). De mindre rotorer, der typisk bruges til XC, bliver lettere, og de større rotorer til enduro får bedre afkøling. De har endnu bedre køleevne end forgængeren.

 

 

Pedaler

Foto: Irmo Keizer

 

XTR-pedalen fås i to versioner; XC og Trail/Enduro

 

XC: Forstørret (bredere) trædeflade, og kanterne er mere afrundede, så mudder ikke så nemt sætter sig fast. Fås med ”standard” 55 millimeter aksel og en 52 millimeter for at formindske Q-faktor, hvis man kører med Boost-drivlinie (310-314 gram).

 

Trail/Enduro: Forstørret trædeflade, især forbedret bagud på pedalen. 1 millimeter clamp-skive medfølger med mulighed for tilpasning i forhold til forskellige skosåler (398 gram).

 

Dropperpost greb

Foto: Irmo Keizer

 

Der er lavet et hurtigt og let skiftegreb til dropper med kugleleje for smooth action. I alt 7 mm kabel vandring og kompatibel med alle de gængse mærker.

 

Du kan nørde endnu mere ned i detaljerne på Shimano XTR M9100 på producentens hjemmeside

 

Produktnyt: ASSOS S9 bibshorts
Cykelryttere er besat af detaljer. Små ting, som kan få os til at køre hurtigere og blive bedre. Vi overbeviser os selv uge efter uge, at en ny måde at optimere en detaljer på, vil få os til at flyve forbi kammeraterne på næste træningstur.
Test: Giant Revolt Advanced 1 Gravelbike
Giant Revolt Advanced 1 er et rigtigt godt bud på en cykel til gravel-kørsel og ture på landevejen. Cyklen udmærker sig ved en god komfort til en pris hvor de fleste kan være med.
Test: PRO Gravel bags og styr
PRO Bikegear, som er en del af Shimano, er kommet med en serie af tasker til Gravel / Adventure brug, samt to nye gravel styr.
Produktnyt: Lazer Bullet 2.0 - aerohjelmen er genopfundet
Lazer har lanceret en ny hjelm, som hedder Bullet 2.0. Hjelmen giver et bud på, hvordan man løser det gamle dilemma med ventilation kontra aerodynamik.
VM i cross med fuld fart på vej mod opløbet
Med kun 17 dage til VM i cyklecross, så er Bogense ved at være klar til at tage imod verdenseliten. Der er lagt op til to spændende cykeldage. 
Test: Assos Mille GT Ultraz vinterjakke
En vinterjakke som er minimalistisk i sin opbygning, men alligevel er proppet med teknologi og kvalitet, så man trygt og sikkert kan køre ud i alle vinterforhold. Langt fra den billigste på markedet, men i vores optik investeringen værd.
Cykelrejser: Hvor går turen til i 2019?
Vinmarker i Appenninerne, alpetoppe i Østrig, cykeludlejning på Mallorca eller smørrebrød i Danmark.
Test: Canyon Spectral ON 7.0
Canyons nye serie af E-mtb'er er landet, og de er helt bestemt kommet for at blive. Canyon har formået at bygge en elcykel med køreegenskaber som en almindelig mountainbike. Cyklen bidrager med 250 ekstra watt, hvilket gør hverdagens cykeltur lidt mere spændende. 
Løbsberetning: Granfondo La Fausto Coppi 2018
Her i starten af et nyt år, er det tid til tænke tilbage på et fantastisk cykel år. Ingen cykelmotionist kan beklage sig over vejret sidste år, hvor vi nåede op på 71 sommerdage.

Instagram #motionsfeltet

Nyt cykelprojekt ser dagens lys
Bike4Kids er et nyt dansk cykelprojekt, der cykler til fordel for børn med alvorlige sygdomme og arrangeres i samarbejde med SMILfonden.
Test: Pearl Izumi vinterjakke og vintertights
Pearl Izumi’s bud på et godt all-round vintersæt leverer høj kvalitet, funktionel pasform og ikke mindst god varme på de kolde vinterdage.
GOOD VIBES ONLY – Balancen mellem cykelliv og hverdagshamsterhjul
I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget, der ligner…  
Se masser af video i Feltet.dks videosektion
Du kan fremover finde masser af videoreaktioner og sammendrag fra verdens største cykelløb. 
Se ruten til DM i cykle cross 2019
Den 13. januar afvikles de danske mesterskaber i cykle cross i Odense. Se ruten til mesterskabet her.
DCU: DM i e-cykling i 2020 er ikke urealistisk
Den virtuelle verden indenfor cykelsporten er eksploderet i disse år, og flere og flere er begyndt at cykle indendørs.
Kombinér cykeldrømme med skoleophold
Det pibler frem med talenter på den danske cykelscene. Sejre i både Grand Tours, forårsklassikere, OL, VM og EM vidner om den enorme kvalitet, de danske ryttere besidder. Har du eller en du kender drømme om at opnå det samme, eller er det lysten til socialt samvær i et læringspræget miljø, der trækker i dig, så kunne et efterskole- eller højskoleophold måske være noget for dig.  
Glædelig jul fra Feltet.dk / Motionsfeltet.dk
Feltet.dk ønsker alle en rigtig glædelig jul!
Aalborg MTB Marathon 2019 giver garanti for gåsehud
27. april 2019 er datoen, hvor det traditionsrige Aalborg MTB Marathon holder sit indtog i Aalborg - og byen fyldes med 3000 MTB-ryttere til en oplevelse, der sætter sig på nethinden.  
Cykelhotel midt mellem Italiens berømteste Alpetoppe
I norditalienske Bormio kan man inden for få kilometer få tre af Alpernes mest eftertragtede stigninger på cykel-cv’et, og hver sommer strømmer tusindvis af cykelturister til byen for at prøve kræfter med områdets bjerge. Midt i det hele ligger et populært cykelhotel, der forkæler gæsterne med solid mad og god vin
Adventskalender - De bedste cykelbøger til julegaven
Hver søndag i advent vil Feltet.dk have et super tilbud fra enten vores webshop eller en ekstern partner.
Tour Transalp starter i VM-byen Innsbruck
Den østrigske VM-by Innsbruck bliver startby for den 17. udgave af Tour Transalp, som for første gang tillader ryttere at stille til start alene.
Boganmeldelse: Lars Bak - Hjælperytteren
Seneste skud på stammen af cykelbøger udgivet i 2018 er “Lars Bak - Hjælperytteren”. Vi har læst bogen og kommer her med en anmeldelse af den.
Boganmeldelse: Cykeltræning af Claus Hechmann
Bogen Cykeltræning er det seneste skud på stammen, af bøger der hjælper én med at komme i bedre form. Vi har læst bogen og kommer her med vores anmeldelse af den.
Produktnyt: Pirelli lancerer dæk designet specifikt til det danske vintervejr
Pirelli begyndte deres tilbagetog til cykelsporten for lidt over et år siden, og nu har den italienske dækfabrikant lanceret et dæk, der er specifikt designet til det danske vintervejr.

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Produktnyt: ASSOS S9 bibshorts
Cykelryttere er besat af detaljer. Små ting, som kan få os til at køre hurtigere og blive bedre. Vi overbeviser os selv uge efter uge, at en ny måde at optimere en detaljer på, vil få os til at flyve forbi kammeraterne på næste træningstur.
Test: Giant Revolt Advanced 1 Gravelbike
Giant Revolt Advanced 1 er et rigtigt godt bud på en cykel til gravel-kørsel og ture på landevejen. Cyklen udmærker sig ved en god komfort til en pris hvor de fleste kan være med.
Test: PRO Gravel bags og styr
PRO Bikegear, som er en del af Shimano, er kommet med en serie af tasker til Gravel / Adventure brug, samt to nye gravel styr.
Produktnyt: Lazer Bullet 2.0 - aerohjelmen er genopfundet
Lazer har lanceret en ny hjelm, som hedder Bullet 2.0. Hjelmen giver et bud på, hvordan man løser det gamle dilemma med ventilation kontra aerodynamik.
VM i cross med fuld fart på vej mod opløbet
Med kun 17 dage til VM i cyklecross, så er Bogense ved at være klar til at tage imod verdenseliten. Der er lagt op til to spændende cykeldage. 
Test: Assos Mille GT Ultraz vinterjakke
En vinterjakke som er minimalistisk i sin opbygning, men alligevel er proppet med teknologi og kvalitet, så man trygt og sikkert kan køre ud i alle vinterforhold. Langt fra den billigste på markedet, men i vores optik investeringen værd.
Cykelrejser: Hvor går turen til i 2019?
Vinmarker i Appenninerne, alpetoppe i Østrig, cykeludlejning på Mallorca eller smørrebrød i Danmark.
Test: Canyon Spectral ON 7.0
Canyons nye serie af E-mtb'er er landet, og de er helt bestemt kommet for at blive. Canyon har formået at bygge en elcykel med køreegenskaber som en almindelig mountainbike. Cyklen bidrager med 250 ekstra watt, hvilket gør hverdagens cykeltur lidt mere spændende. 
Løbsberetning: Granfondo La Fausto Coppi 2018
Her i starten af et nyt år, er det tid til tænke tilbage på et fantastisk cykel år. Ingen cykelmotionist kan beklage sig over vejret sidste år, hvor vi nåede op på 71 sommerdage.

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Boligadvokat