Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Morten Andersen 21.09.2017 @ 08:00

I forrige uge løb verdens største cykelmesse af stablen i det tyske. Eurobike er stedet, hvor verdens største cykelproducenter præsenterer deres nyheder og giver et vink med en fodpumpe om hvad der kommer til at dominere markedet i næste sæson og hvilke tendenser vi kan se frem til i de kommende af slagsen.

Vi præsenterer løbende nogle af de meget spændende nyheder fra messen.

 

3T Strada

3T er for nyligt begyndt at producere komplette cykler og har i sin korte produktionstid nået at udvikle flere innovative cykler. Seneste skud er hvad 3T selv kalder for genopfindelsen af aero-landevejscykler.

 

Strada hedder modellen og den har flere spændende vinkler, som måske peger i retning af fremtiden.

 

Cyklen er klargjort til rigtig brede dæk, så man kan høste fordelene af udviklingen på dette område til gavn for både rullemodstand og komfort.
Krankboksen er et af det sværeste steder at opnå en optimal aerodynamik grundet de to klinger og forskifteren. Derfor er 3T gået hele vejen og fremstillet Strada-modellen med et ét-klinge setup, som efterhånden har vundet indpas i både cykelcross og mountainbike.


Desuden er rammen lavet i aerodynamiske rørformer, hvor skrårøret eksempelvis er optimeret til at skjule drikkedunken for optimeret luftstrøm.Topeak PakGo X bike case

Toppeak præsenterede en yderst spændende version af en cykelkuffert ved årets messe.

 

Hvor en cykelkuffert normalt er horisontal, så er Toppeaks PakGo vertikal og den fylder således mere i højden en i bredden. Det giver mening, for man fylder mindre i lufthavnen, toget og så videre på den måde. Når lufthavnspersonalet skal placere kufferten i flyet, så kan den placeres på alle leder og kanter uden at cyklen kompromitteres.

 

Kufferten er en desuden en hardcase, som således giver den maksimale beskyttelse af cyklen.

 

Toppeak har udviklet et snedigt pakkesystem, så man efter afmontering af forhjul kan arbejde med cyklen i et rack, så man let kan afmontere baghjul, styr og saddelpind. Den sande genistreg er dog, at rammen efterfølgende let kan foldes ind i selve kufferten, så pakningen bliver let og ubesværlig.

 

Når cyklen skal samles igen, har man igen racket ved hånden, som fungerer som en bekvem arbejdsstand

 

 

Willier Cromato

Nyheden blev breaket allerede tidligere på året, da Fillipo Pozzato stillede til start på en cykel, som sjældent har vendt så mange hoveder.

 

Selv det ellers notorisk uenige og højlydte lirenspanel, som ynder at debattere cykeludstyr, lettede samstemmende på cykelkasketten.

 

Her taler vi naturligvis om Williers historiske hyldest til den ikoniske Cromato lakering, som de havde pakket den populære italieners Cento10 Air ind i.

 

Siden har der sjældent var så megen interesse i, hvornår en lakering kunne leveres, men nu har Willier altså gjort det smukke paintjob tilgængeligt for menigmand.

 

Fulcrum Racing Zero Carbon / Racing 3

Fulcrum, en af giganterne når det kommer til hjulsæt, havde naturligvis også et par spændende nyheder på programmet til Eurobike.

 

Fulcrum Racing Zero er velsagtens et af de allermest populære alu-hjulsæt nogensinde. Nu har hjulsættet fået en storebror, da Fulcrums ingeniører har udviklet en carbon-version.

 


Designet er bibeholdt, men der blot er skruet endnu mere op for performance-delen. Tilmed et Racing Zero Carbon nu den nykronede letvægtskonge hos Fulcrum og vejer ind på kun 1340 gram. Altså en oplagt kandidat til bjergene, men ifølge Fulcrum selv, også stift nok til at gøre sig i en spurt mod stregen på flad vej.

 

Racing Zero Carbon følger udviklingen, når det kommer til fælgbredde, og er således klar til helt op til 28 mm. dæk.

 

Firmaet allrounder, Racing 3, er også blevet lanceret i en ny og optimeret version. Hjulet, som har været mange rytteres trofaste træningsmakker igennem årene, er således også optimeret til større dæk via af en bredere fælgkanal, som skulle give både bedre aerodynamik og styring.

 

Boganmeldelse: USA på tværs
Bogen USA på tværs er en uskøn blanding af amerikansk politik, lidt cykling, lidt rejseskildring og et skvæt Lars Toft Rasmussen. Bogen efterlader én med en rodet læseoplevelse.
Vind en VIP dag til Tour de France med Team Sunweb
Vild konkurrence! Vind en VIP dag til Tour de France med fly, hotelovernatning og middag.
Stortest: Summer Kits – Push Hard
Veludført og veldesignet kit med udtalte aerodynamiske reference fra spændende italiensk brand, som er nyt på danske breddegrader.
Boganmeldelse: Cykelreparation
En meget fin, dog enkelte steder lidt overfladisk, gennemgang af de fleste vedligehold og reparationsopgaver på cykler. En god bog for folk, som før har haft værktøj i hånden.
GOOD VIBES ONLY – Cykelstafetten Kolding – fællesskabet sejrede
I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget der ligner…
Anmeldelse: Rolf Sørensens store cykelalmanak
En lækker cykelbogen ramte butikkerne her i starten af april måned. Feltet.dk har kigget nærmere på bogen, som rammer toppen af skalaen.
WEEKENDTILBUD: Spar 5000 kroner på fedt hjulsæt
I den kommende weekend vil Feltet.dk have gode tilbud på hjulsæt fra Juhl Cycling. Spar 5.000 kroner på dit kommende hjulsæt, plus du får dæk og slanger gratis til en værdi af 856 kroner!
Boganmeldelse: Vi Var Unge og Ubekymrede
Laurent Fignon blev kendt som manden, der i 1989 tabte Tour de France med sølle otte sekunder på den berømte sidste etape, enkeltstarten på Champs Élysées. I 2009 udkom bogen på fransk og senere engelsk. Nu er den kommet på dansk oven i købet med forord af Mr. Tour De France, Jørgen Leth. Feltet.dk har haft mulighed for at læse den.
Assos præsenterer ny mountainbike-kollektion
ASSOS lancerer nu sin nye og billigere MTB XC-kollektion.

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

Det er ikke sikkert cyklens stel tar skade, men som Harald skriver, kan ungens stel måske lide lidt under det. Prøv det og kom gerne tilbage med dine erfaringer på området.😊Jeg har en mindre bunke af importerede cykler og ingen af dem har dansk stelnummer. Mit forsikringsselskab siger ganske vidst at de kræver dansk stelnummer, men da der ikke står noget om det i forsikringsbetingelserne har jeg svært ved at se dem vinde en sag på det. I øvrigt vil jeg også tro, at det er i strid med EU-reglerne om varernes fri bevægelse at sætte krav om det (det er jo reelt en import-forhindring), såfremt cyklerne er udstyret med et godkendt stelnummer fra et andet EU-land. Og ja, jeg er jurist, så det er ikke grebet - helt - ud af den blå luft.Jeg har god erfaring med en relativt lille håndpumpe til derude, der kan monteres ved flaskeholderen. Den er tynd og ikke ultrakort, og kan derfor give højt tryk.; en Topeak Pocket Rocket. Den Barbierei Pompita, som RacerDan nævner, var også god, men den her har et låsehåndtag, der sikrer at den slutter tæt ved ventilen hele tiden. At du sidder ordentligt på cyklen er det vigtigste. Altså at cyklen har stack og reach, så du ikke senere finder ud af, at du ikke kan justere sadel- og styrposition ind til dit behov. Hvis du med motion mener, at du ikke skal accelerere ekstremt og ikke har brug for at være ekstremt aerodynamisk, vil cykler i det prisleje du nævner være helt tilstrækkelige til at give dig denne fornemmelse af at sidde på en supereffektiv køremaskine, som betyder så meget for éns motivation ... Med hensyn til geargrupper har jeg kun erfaring med Shimano. Nyeste Tiagra og 105 fungerer godt, ser godt ud og holder længe (med et vist niveau af pasning, men det gælder også Dura-Ace). Muligvis er bremsekløerne en smule mere effektive i de dyrere grupper. Og med hensyn til meget dyre hjul: igen som rimelig udynamisk motionist er min egen erfaring, at merudgiften her ikke altid giver et tilsvarende løft i køreglæden. Det kan de bedste dæk og en hysterisk velpasset kæde derimod give. Det lækre og præcise gearskift er nok ofte et spørgsmål om justering og vedligeholdelse, lige så meget som om komponenternes pris. Og har man råd, så skal man da bare gå amok med det lækre grej, hvis det forøger glæden ved éns sport. Men jeg fornemmer, at du gerne vil have value for dine penge ... Og så skal jeg jo ikke glemme betydningen af en god sadel, men det er en videnskab for sig ...

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

ThomasKristensen.com