Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Morten Andersen 21.09.2017 @ 08:00

I forrige uge løb verdens største cykelmesse af stablen i det tyske. Eurobike er stedet, hvor verdens største cykelproducenter præsenterer deres nyheder og giver et vink med en fodpumpe om hvad der kommer til at dominere markedet i næste sæson og hvilke tendenser vi kan se frem til i de kommende af slagsen.

Vi præsenterer løbende nogle af de meget spændende nyheder fra messen.

 

3T Strada

3T er for nyligt begyndt at producere komplette cykler og har i sin korte produktionstid nået at udvikle flere innovative cykler. Seneste skud er hvad 3T selv kalder for genopfindelsen af aero-landevejscykler.

 

Strada hedder modellen og den har flere spændende vinkler, som måske peger i retning af fremtiden.

 

Cyklen er klargjort til rigtig brede dæk, så man kan høste fordelene af udviklingen på dette område til gavn for både rullemodstand og komfort.
Krankboksen er et af det sværeste steder at opnå en optimal aerodynamik grundet de to klinger og forskifteren. Derfor er 3T gået hele vejen og fremstillet Strada-modellen med et ét-klinge setup, som efterhånden har vundet indpas i både cykelcross og mountainbike.


Desuden er rammen lavet i aerodynamiske rørformer, hvor skrårøret eksempelvis er optimeret til at skjule drikkedunken for optimeret luftstrøm.Topeak PakGo X bike case

Toppeak præsenterede en yderst spændende version af en cykelkuffert ved årets messe.

 

Hvor en cykelkuffert normalt er horisontal, så er Toppeaks PakGo vertikal og den fylder således mere i højden en i bredden. Det giver mening, for man fylder mindre i lufthavnen, toget og så videre på den måde. Når lufthavnspersonalet skal placere kufferten i flyet, så kan den placeres på alle leder og kanter uden at cyklen kompromitteres.

 

Kufferten er en desuden en hardcase, som således giver den maksimale beskyttelse af cyklen.

 

Toppeak har udviklet et snedigt pakkesystem, så man efter afmontering af forhjul kan arbejde med cyklen i et rack, så man let kan afmontere baghjul, styr og saddelpind. Den sande genistreg er dog, at rammen efterfølgende let kan foldes ind i selve kufferten, så pakningen bliver let og ubesværlig.

 

Når cyklen skal samles igen, har man igen racket ved hånden, som fungerer som en bekvem arbejdsstand

 

 

Willier Cromato

Nyheden blev breaket allerede tidligere på året, da Fillipo Pozzato stillede til start på en cykel, som sjældent har vendt så mange hoveder.

 

Selv det ellers notorisk uenige og højlydte lirenspanel, som ynder at debattere cykeludstyr, lettede samstemmende på cykelkasketten.

 

Her taler vi naturligvis om Williers historiske hyldest til den ikoniske Cromato lakering, som de havde pakket den populære italieners Cento10 Air ind i.

 

Siden har der sjældent var så megen interesse i, hvornår en lakering kunne leveres, men nu har Willier altså gjort det smukke paintjob tilgængeligt for menigmand.

 

Fulcrum Racing Zero Carbon / Racing 3

Fulcrum, en af giganterne når det kommer til hjulsæt, havde naturligvis også et par spændende nyheder på programmet til Eurobike.

 

Fulcrum Racing Zero er velsagtens et af de allermest populære alu-hjulsæt nogensinde. Nu har hjulsættet fået en storebror, da Fulcrums ingeniører har udviklet en carbon-version.

 


Designet er bibeholdt, men der blot er skruet endnu mere op for performance-delen. Tilmed et Racing Zero Carbon nu den nykronede letvægtskonge hos Fulcrum og vejer ind på kun 1340 gram. Altså en oplagt kandidat til bjergene, men ifølge Fulcrum selv, også stift nok til at gøre sig i en spurt mod stregen på flad vej.

 

Racing Zero Carbon følger udviklingen, når det kommer til fælgbredde, og er således klar til helt op til 28 mm. dæk.

 

Firmaet allrounder, Racing 3, er også blevet lanceret i en ny og optimeret version. Hjulet, som har været mange rytteres trofaste træningsmakker igennem årene, er således også optimeret til større dæk via af en bredere fælgkanal, som skulle give både bedre aerodynamik og styring.

 

Produktnyt: Ny Specialized Turbo Levo
Den nye elcykel fra Specialized, Turbo Levo, er blevet fuldstændigt redesignet, hvilket markerer en helt ny standard for E-MTB. Stellet ligner den nye mountabike Stumpjumper, hvilket har gjort den nye Levo både lettere og stivere, samt gjort cyklen sjovere og mere alsidig. 
Den værdifulde cykelbagage fra idrætsefterskolen i Ikast
Et år på ISI Idrætsefterskole blev den perfekt startrampe for Jesper Vinkels videre liv med både cykling og videregående studier.
Løbsberetning: Hærvejsløbet 2018
Gennem mit medlemsskab af Team Motionsfeltet.dk har jeg fået muligheden for, at køre 110 kilometer i Hærvejsløbet.
Cykling i vulkansk ørkenlandskab
Blot 100 km fra den afrikanske nordvestkyst ude i Atlanterhavet finder man De kanariske Øer. Fuerteventura, der er en af de i alt 7 øer, byder gennemsnitligt på 320 årlige solskinsdage, og det er derfor oplagt, at øen har udviklet sig til et mekka for sportsinteresserede og aktive gæster.
Produktnyt: Scott Ransom 2019
Scott introducerer nu den helt nye Ransom. En "all mountain/enduro bike", der er bygget til fart. Med sine 170mm vandring er det samtidig en både alsidig og utrolig let mountainbike.
Produktnyt: Louison Bobet - Kør med 'panache'
Nyt fransk tøjmærke kommer til Danmark. Det er mærket Louison Bobet. Fransk elegance på cyklen og i alle andre sammenhænge.
Hvem bliver nomineret til årets klub?
Hvem bliver nomineret til årets klub 2018? De fire nominerede i kategorien bliver afsløret i aften. 
Specialized indbyder dig til to dages test af spritnyt udstyr
En af de absolut største spillere på cykeludstyrsmarkedet er giganten Specialized, og de inviterer alle danskere til udstyrsfest i Kolding.
Boganmeldelse: Lars Bak - Hjælperytteren
Seneste skud på stammen af cykelbøger udgivet i 2018 er “Lars Bak - Hjælperytteren”. Vi har læst bogen og kommer her med en anmeldelse af den.

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

Det korte svar er, ja der er meget stor forskel på tri-cykler og landevejscykler. Men , og det er et stort men, så kommer det an på hvilke distancer du skal dyrke, long distance (halv og hel ironman), er muligt at køre på en landevejscykel, men det vil klart være en fordel med dedikeret tri cykel. På kortere distancer er det typisk tilladt at sidde på hjul og tri-cykler ikke tilladt. Så det kommer an på hvad dit mål er. Hvis det “bare” er at gennemføre en ironman, så er en billig eller brugt tri-cykel en god løsning, en god tid på de lange distancer, så skal man nok lidt op i budget, eks. Canyon speedmax, specialized shiv, felt iaxx, cervelo P2. Er det kortere distancer, så er det knap så vigtigt, men jo mere aero, jo mere energi sparet (hvis det er i DK), men en alm racer med clip-on bars og en “midt-i-mellem” position vil være helt fin. Jeg har dog udtrykt min mening om pågældende cykel i en anden tråd. Cykelexperten har et par tilbud på en racer med tri-styr som sikkert er ganske fin, mener der er to modeller, begge til omkring 10k. Hvis det er kortere distancer og budgettet ikke er til det store, ville jeg kigge på entry-level modeller fra nogle af de store mærker - trek, specialized, cube, scott, giant - med en tiagra gruppe på. Tiagra, er modsat hvad mange herinde mener, en ganske udmærket gruppe - skifter fint og holder næsten evigt, hvis bare man skifter kablerne Det fornemmede jeg godt, jeg er knap så hårdfør, så hellere en ny handske fra tid til anden :blush:Står og skal købe en ny MTB og kan se Rabe-bike har den jeg gerne vil have til en god pris, vil bare høre om nogen her har erfaring med dem?Har anmeldt det, men der er ingen Admin der gider kontrollere det der bliver skrevet i div. Forum :rage:

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Boligadvokat