Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Peter Christiansen 11.10.2018 @ 08:00

Mecklenburg Vorpommern er på mange måder en uopdaget perle for cyklister. Som delstat i det gamle Østtyskland har området ligget i mølpose adskillige år, og man er nu i fuld gang med at modernisere, så alt kommer op på vestligt niveau.

Selv om det er knap 30 år siden, Berlinmuren faldt, og Østeuropa åbnede op, kan man stadig fornemme ”stemningen af gamle dage”, når man bevæger sig rundt i det tidligere DDR. Osende Trabbier og Wartburg-biler tøffer lejlighedsvis ned ad de brostensbelagte gader, men samtidig buldrer udviklingen i industri og infrastruktur frem. Og cyklingen - den har de lokale turistmyndigheder haft stor fokus på.

 

I de små landsbyer, hvor mange alléer prydes af kastanjetræer, kan man stadig spise og overnatte for forbløffende få penge, mens man i større byer som Schwerin og Rostock finder adskillige luksushoteller og Michelin-restauranter.

 

Cykelgæster, der besøger Mecklenburg Vorpommern, kan glæde sig til varierede og kontrastfyldte oplevelser. En række ruter af forskellig længde og sværhedsgrad er etableret, og på cykel kan man opleve alt fra smukke kyststrækninger til pittoreske byer og nationalparker.

 

Mecklenburger Seen Runde er en årligt tilbagevendende event

 

Fra øst til vest eller fra nord til syd

To store etape-ruter passerer gennem Mecklenburg Vorpommern. I øst-vestlig retning finder man Østersøruten, mens den anden strækning går fra hovedstæderne Berlin i syd til København i nord, og her venter 700 kilometer gennem varieret landskab, der byder på kørsel gennem det nordlige Tysklands slette- og sølandskab samt Sjællands østlige kyst.

 

Den del af Østersøruten, som passerer Mecklenburg Vorpommern er 695 kilometer lang. Strækningen starter i den gamle hansestad Lübeck og slutter ved grænsen til Polen, få kilometer fra kur- og badebyen Svinemünde.

 

Ruten er delt op i 15 etaper, og alt efter tempo og temperament kan de knap 700 kilometer klares på en til to uger. Undervejs passeres historiske byer som Lübeck og Rostock, der er mulighed for afstikkere til Rügens kalkklipper samt det fem kilometer lange bygningskompleks Prora, der blev opført som ferieressort i 1930’erne.

 

Ruten mellem Berlin og København er delt op i tre afdelinger - Brandenburg, Mecklenburg og Danmark - men de færreste vil vælge at gennemføre den 700 kilometer lange strækning på tre dage.

 

Hvor man i Brandenburg forlader Berlin og kører nordpå gennem et historisk spændende område, er den danske del af strækningen ren panoramakørsel langs Sjællands Østersøkyst. Rutens midterste del går gennem Mecklenburg, og her venter adskillige spektakulære steder. Ruten fører gennem barokbyen Neustrelitz samt Müritz Nationalpark, og den ender ved hansestaden Rostock, som ligger tæt på Warnemündes hvide sandstrande, gamle fyrtårn og hyggelige havn. 

 

Velo Classico samler cykelnostalgikere fra hele Nordeuropa. Foto: Florian Selig

 

Husk passet i inderlommen

Det vil være uoverskueligt at præsentere samtlige delstatens cykelruter, så de følgende eksempler er blot et lille udpluk.

 

Længst mod øst finder man øen Usedom, der især er kendt for det tyske luftvåbens affyringer af V1- og V2-raketter i slutningen af anden verdenskrig. Selv om Usedom er en ø, er der adskillige små broer til fastlandet, og man kan udforske området på en 36 kilometer lang runde, som dels går langs vandet, dels fører til den tysk-polske grænse. Tag passet med og lav en afstikker til nabolandet!

 

En anden mulighed er den 83 kilometer lange tur, der starter lidt nordøst for Rostock og går langs kysten fra kurstedet Graal-Müritz til Zingst. Ikke bare langs Østersøkysten, men også inde i land køres langs vandet, da turen går rundt om lagunen Saaler Bodden.

 

Deltagerne i Velo Classico er klædt på til lejligheden. Foto: Florian Selig

 

Spektakulære events

Cykelmiljøet er meget aktivt i Mecklenburg Vorpommern, og det skyldes især ildsjælen Detlef Koebke, som er medarrangør af de to årligt tilbagevendende begivenheder Mecklenburger Seen Runde samt Velo Classico.

 

Mecklenburger Seen Runde er med sine 90 kilometer for kvinder og 300 kilometer for mænd en tids- og længdemæssig udfordring.

 

Start og mål finder sted i Neubrandenburg, der ligger nord for Berlin, og herfra går ruten gennem det smukke sølandskab i Mecklenburg. Her finder man mere end tusind små og store søer, og geografien er så speciel, at dele af området er optaget på UNESCO’s liste over verdensnaturarv. Mecklenburger Seen Runde er med sine 3.500 deltagere Tysklands største motionsarrangement.

 

Koebkes andet arrangement, Velo Classico, har meget større fokus på stemning og hygge end på race og resultat. Arrangementet strækker sig traditionelt over en weekend, og deltagerne kommer fra hele Tyskland samt et par af nabolandene.

 

Grusveje og tåclips. Foto: Florian Selig

 

Det er et must at stille op på gamle racere, og når feltet drager af sted, ses både jerncykler fra 20’erne, 70’er-racere med tåclips samt 80’er-cykler bygget på den legendariske Columbus-ramme. Alle cykler er velplejede og skinnende og ejerne som regel klædt i cykeltøj af uld, der matcher cyklens farver.

 

Velo Classico byder på forskellige ruter, og undervejs er der forplejning som i ”gamle dage” - brød med olie, spegepølsemadder og kaffe - og alle har en fest. I mål står Djævelen, Dieter Senft, og tager imod, mens et femmands orkester spiller, og tilskuerne hygger sig med currywurst og kolde øl.

 

Der er kælet for detaljerne i Velo Classico. Foto: Florian Selig

Test: Bontrager Ballista cykelsko
Ultrakomfortabel racersko i høj kvalitet i minimalistisk design og med alternativ placering af BOA-spændet.
Produktnyt: QM Sportscare produkter
Ny serie af belgisk udviklede og producerede produkter er landet i Danmark. Produkterne tilbyder cykelrytteren komfort og pleje i alverdens afskygninger.  
Se verdensmester Valverdes nye cykel og udstyr
Man er ikke i tvivl om, at det er verdensmesteren, der kører rundt på denne cykel.
Elcykler stormer - ny klub og UCI arrangerer VM
Elcykler boomer på verdensplan, men indtil videre er salget ikke eksploderet i Danmark, men det stiger dog hvert år. Men producenterne og grossisterne i Danmark forventer, at de næste to år slå elcykler for alvor igennem i Danmark også. 
CykelSportMesse i Aarhus med gratis adgang
Efter 10 års succes i Roskilde, gør CykelSportMessen nu sit indtog i Aarhus. Messen slår dørene op lørdag den 26. og søndag den 27. oktober - og der er gratis adgang.
Mecklenburg Vorpommern åbner op for spændende cykelmuligheder
Mecklenburg Vorpommern er på mange måder en uopdaget perle for cyklister. Som delstat i det gamle Østtyskland har området ligget i mølpose adskillige år, og man er nu i fuld gang med at modernisere, så alt kommer op på vestligt niveau.
Job: Bjarne Egedesø A/S søger Servicetekniker/Intern sælger
Egedesø søger en ny medarbejder, og det kunne måske være dig? Se nedenstående stillingsopslag.
Test: Roeckl Ibros cykelhandsker
Roeckl er specialister i cykelhandsker og ses jævnligt på flere topatleter - tidligere har blandt andet vores egen Lasse Norman Hansen brugt handskerne flittigt under hans banetriumfer.
Smukke panoramaudsigter og udfordrende nedkørsler
Hohe Salve i Kitzbüheler Alpen er stedet, hvor du finder et stort net af brede grusstier velegnede til gravel-bikes eller hardtail-mountainbikes samt tekniske og udfordrende nedkørsler, der er perfekte til brede dæk og fuldt affjedrede trial-bikes.

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

[quote]Men også at geometrien på en CX/racer er markant anderledes, så man sidder simpelthen for højt og for langt fremme til at det føles behageligt at køre den slags spor. En MTB har markant fladere vinklet forgaffel for at gøre den stabil på nedkørsler og dårligt underlag.[/quote] Jeg kan sagtens forstå lysten til at erstatte nogle af sessionerne på hometrainer med en tur i skoven. Men personligt har jeg samme holdning som nemlig at en crosscykel hverken i geometri eller gearing er særlig velegnet til et MTB spor. Jeg holder jeg mig til grusstier og evt. enkelte mindre spor når jeg kører på crosscyklen. De få gange jeg er endt på et MTB spor på crosseren har jeg ikke syntes at det var en særlig fed oplevelse. Nu har jeg modtaget og monteret hjulene, men har endnu ikke prøvet en tur på dem, da jeg kører på den anden cykel for tiden. Men kan da lige komme med de indtryk jeg fik. Da jeg kører med 10 speed Tiagra 4700 gruppe, var jeg glad for at afstands ringen til kassetten fulgte med. Det sted jeg købte dem står der 10/11 speed, men afstands ringen er til 9 og 10 speed, så formoder der burde stå 9/10/11 speed. Samtidig er det 35 mm profil, så godt jeg køber slanger med 60 mm ventil, selvom de er lidt lange :) Da jeg normalt monterer hastigheds magneten pegeende udad opdagede jeg at egerne sidder længere ude for den stødte på min "indbyggede" sensor, som Trek cykler har plads til i deres stel, vendte den bare om. Så det ser ud til at egerne sidder lidt længere ude på navet end jeg er vant til. Jeg måtte sætte mit øre helt ned til kassetten for at køre "klik" lydende når hjulet drejer i friløb :O Det er utrolig lydløst. Mål efter om længderne på ledningerne passer. Læg ca. 10% til det du måler dig frem til. Da jeg er på jagt efter en mere komfortabel cross/gravel--cykel, vil jeg gerne høre om der er nogen der har erfaringer med Superx eller eventuelt GIANT tcx advanced, som de vil dele

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Boligadvokat