Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Lasse Wedege Penning 11.09.2018 @ 09:53

ALDRIG! Eller ... jo, der er faktisk tre situationer, hvor du som cyklist gerne må køre over for rødt i et lyskryds. Én, der har eksisteret i årevis, men måske ikke er så velkendt, en helt ny regel fra 2016 og så en noget mere sjælden type.

Persontransport på cykel har været faldende gennem en årrække frem til 2010. Cykeltrafikken svinger meget fra år til år, særligt afhængigt af vejret, og danskerne cykler omtrent dobbelt så mange kilometer om sommeren end om vinteren.

 

Danmark er i forvejen et af de lande i verden med den bedste infrastruktur for cyklister, men med den øgede biltrafik stilles der også nye krav til og fra cyklisterne. Vejdirektoratet, Cyklistforbundet, Transportministeriet og kommunerne har de seneste år igangsat en række initiativer for at få flere til at vælge cyklen, blandt andet nationale cykelruter og supercykelstier. For at få flere til at pendle til og fra arbejde har man lavet forsøg med at lade cyklister køre over for rødt i et forsøg på at øge fremkommeligheden. Men hvordan er det nu lige, reglerne er?

 

Den gamle - og ukendte

Ifølge færdselslovens paragraf 49, stk. 3 hedder det - og har heddet i en årrække:

 

"Cyklist, der ønsker at svinge til venstre, skal fortsætte gennem krydset til dets modsatte side og må først foretage svingningen, når det kan ske uden ulempe for den øvrige færdsel."

 

Det betyder altså, at hvis du skal til venstre i et lyskryds, må du køre ligefrem og standse på hjørnet og orientere dig uden at køre om bag stoplinjen. Hvis du derefter kan køre lige over krydset igen uden at genere de andre trafikanter, må du gerne gøre det, selvom der er rødt i køreretningen. Således har du med to på hinanden følgende ligeudkørsler fuldført et venstresving. Det vigtige er, at du holder et såkaldt orienteringsstop midtvejs, men at du ikke kører om bag stoplinjen på den anden side, da du i så fald vil overtræde loven ved at køre over for rødt.

 

image

Grafik: Nex/amtsavisen.dk

 

Det giver mulighed for at komme lidt hurtigere frem i trafikken, men der er altså rigtig mange kryds, hvor det ikke kan lade sig gøre, fordi der er mange biler, som kører over for grønt, eller biler i den anden kørselsretning, som har grøn højresvingspil og dermed har ret til at køre, før du må.

 

Mange erfarne cyklister, særligt motionscyklisterne, kender denne regel og kender dermed også til den ofte upopulære modtagelse, man kan få fra de bilister, som holder for rødt og tror, at man bryder loven. Men det er altså en undtagelse, som kun gælder for cyklister - hvis man vel at mærke ikke generer andre trafikanter i processen!

 

Den nye

I 2013 til 2016 udførte Vejdirektoratet under daværende transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) et forsøg i 33 lyskryds på statsveje, hvor cyklister måtte svinge til højre for rødt lys. Det blev gjort for at øge fremkommeligheden for cyklister, "hvor det ikke vurderes at være til fare for trafiksikkerheden" som en del af Transportministeriets nationale cykelstrategi. I krydsene har cyklister dog vigepligt for fodgængere og cyklister, som krydser banen.

 

image

De 33 lyskryds i forsøgsordningen. Foto: Cyklistforbundet

 

I 2016 blev forsøget evalueret, og der blev ikke registreret flere konflikter i forsøgskrydsene, selvom man kunne se, at cyklisterne gjorde brug af muligheden for at svinge til højre for rødt lys. Derfor blev der indstillet til at gøre undtagelserne permanente, og siden har mange kommunale kryds også fået disse nye markeringer - blandt andet 32 kryds i Odense i løbet af 2018, og mange andre større og mindre byer er fulgt med.

 

Krydsene er været markeret med tydelige skilte, og der er en række krav, som skal opfyldes, før et kryds kan få tilladelse til at sætte skiltet op. Blandt andet skal der være seperat cykelsti frem til krydset og på den vej, cyklisterne skal svinge ind på, cykelstien på vej ind i krydset skal deles i en højresvingsbane og en ligeudbane, og det skal være kryds uden for mange fodgængere.

 

Det er stadig ulovligt at svinge til højre for rødt i alle andre kryds end de markerede - det koster 1.000 kroner i bøde. I forsøgskrydsene viste optællinger, at omkring 70 % af cyklisterne i forvejen svingede til højre for rødt lys, selvom det var ulovligt. Under forsøgsordningen steg tallet til 90 %.

 

imageU5_Cykel-undtagetstor.jpg

Det gamle "Forsøg"-skilt og det nye permanente skilt. Foto: Vejdirektoratet

 

"De nye regler giver mulighed for at gøre cyklisternes hverdag lettere. Men det er vigtigt at huske, at højresving for rødt kun gælder dér, hvor man kan se skiltet," forklarer Marianne Foldberg Steffensen, leder af Vejdirektoratets trafiksikkerhedsafdeling, i en pressemeddelelse fra Vejdirektoratet.


"Man er vant til som cyklist at holde øje med trafikanter i ens egen retning, når man svinger til højre for grønt. Men når man svinger til højre for rødt, skal man i stedet huske at holde tilbage for cyklister og fodgængere, der bevæger sig på tværs," påminder Marianne Foldberg Steffensen.

 

Det er med de nye regler også vigtigt, at ligeudkørende cyklister ikke spærrer for højresvingsbanen i de markerede kryds.
 

Reglerne gælder også for knallert 30, som i forvejen har lov til at færdes på cykelstien. Herunder kan du se Vejdirektoratets animation af de nye kryds.

 

 

Den sjældne

I forbindelse med projektet Aalborg Cykelby har Aalborg kommune udvalgt en række T-kryds med seperat cykelsti, hvor cyklister undtages for det røde lys og må køre lige over. Ligesom med højresvingsreglen oven over gælder det, at cyklister har vigepligt for krydsende cyklister og fodgængere i lyskrydset.

 

Et forskningsprojekt fra Aalborg Universitet har ikke vist en øget risiko for konflikter, når cyklister undtages for rødt lys i udvalgte T-kryds.

 

Undtagelse for rødt lys i T-kryds. Foto: Morten Lind Jensen 

 

Denne skribent har ikke set disse T-kryds, hvor cyklister undtages for rødt lys, andre steder, men de eksisterer sikkert over hele landet. Kender du til andre T-kryds, hvor man må køre lige over for rødt lys eller måske endda helt andre undtagelsesregler? Så kommenter gerne herunder.

 

Husk at orientere dig, når du kører over for rødt!

 

Test: Bontrager Ballista cykelsko
Ultrakomfortabel racersko i høj kvalitet i minimalistisk design og med alternativ placering af BOA-spændet.
Produktnyt: QM Sportscare produkter
Ny serie af belgisk udviklede og producerede produkter er landet i Danmark. Produkterne tilbyder cykelrytteren komfort og pleje i alverdens afskygninger.  
Se verdensmester Valverdes nye cykel og udstyr
Man er ikke i tvivl om, at det er verdensmesteren, der kører rundt på denne cykel.
Elcykler stormer - ny klub og UCI arrangerer VM
Elcykler boomer på verdensplan, men indtil videre er salget ikke eksploderet i Danmark, men det stiger dog hvert år. Men producenterne og grossisterne i Danmark forventer, at de næste to år slå elcykler for alvor igennem i Danmark også. 
CykelSportMesse i Aarhus med gratis adgang
Efter 10 års succes i Roskilde, gør CykelSportMessen nu sit indtog i Aarhus. Messen slår dørene op lørdag den 26. og søndag den 27. oktober - og der er gratis adgang.
Mecklenburg Vorpommern åbner op for spændende cykelmuligheder
Mecklenburg Vorpommern er på mange måder en uopdaget perle for cyklister. Som delstat i det gamle Østtyskland har området ligget i mølpose adskillige år, og man er nu i fuld gang med at modernisere, så alt kommer op på vestligt niveau.
Job: Bjarne Egedesø A/S søger Servicetekniker/Intern sælger
Egedesø søger en ny medarbejder, og det kunne måske være dig? Se nedenstående stillingsopslag.
Test: Roeckl Ibros cykelhandsker
Roeckl er specialister i cykelhandsker og ses jævnligt på flere topatleter - tidligere har blandt andet vores egen Lasse Norman Hansen brugt handskerne flittigt under hans banetriumfer.
Smukke panoramaudsigter og udfordrende nedkørsler
Hohe Salve i Kitzbüheler Alpen er stedet, hvor du finder et stort net af brede grusstier velegnede til gravel-bikes eller hardtail-mountainbikes samt tekniske og udfordrende nedkørsler, der er perfekte til brede dæk og fuldt affjedrede trial-bikes.

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

[quote]Men også at geometrien på en CX/racer er markant anderledes, så man sidder simpelthen for højt og for langt fremme til at det føles behageligt at køre den slags spor. En MTB har markant fladere vinklet forgaffel for at gøre den stabil på nedkørsler og dårligt underlag.[/quote] Jeg kan sagtens forstå lysten til at erstatte nogle af sessionerne på hometrainer med en tur i skoven. Men personligt har jeg samme holdning som nemlig at en crosscykel hverken i geometri eller gearing er særlig velegnet til et MTB spor. Jeg holder jeg mig til grusstier og evt. enkelte mindre spor når jeg kører på crosscyklen. De få gange jeg er endt på et MTB spor på crosseren har jeg ikke syntes at det var en særlig fed oplevelse. Nu har jeg modtaget og monteret hjulene, men har endnu ikke prøvet en tur på dem, da jeg kører på den anden cykel for tiden. Men kan da lige komme med de indtryk jeg fik. Da jeg kører med 10 speed Tiagra 4700 gruppe, var jeg glad for at afstands ringen til kassetten fulgte med. Det sted jeg købte dem står der 10/11 speed, men afstands ringen er til 9 og 10 speed, så formoder der burde stå 9/10/11 speed. Samtidig er det 35 mm profil, så godt jeg køber slanger med 60 mm ventil, selvom de er lidt lange :) Da jeg normalt monterer hastigheds magneten pegeende udad opdagede jeg at egerne sidder længere ude for den stødte på min "indbyggede" sensor, som Trek cykler har plads til i deres stel, vendte den bare om. Så det ser ud til at egerne sidder lidt længere ude på navet end jeg er vant til. Jeg måtte sætte mit øre helt ned til kassetten for at køre "klik" lydende når hjulet drejer i friløb :O Det er utrolig lydløst. Mål efter om længderne på ledningerne passer. Læg ca. 10% til det du måler dig frem til. Da jeg er på jagt efter en mere komfortabel cross/gravel--cykel, vil jeg gerne høre om der er nogen der har erfaringer med Superx eller eventuelt GIANT tcx advanced, som de vil dele

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Boligadvokat