Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

28.07.2016 @ 11:00

På landets skovstier hvor cyklister og fodgængere færdes side om side, er de færreste klar over de specifikke færdselsregler, der fortsat gælder, selvom man er rykket ind i skoven. 

I skovene rundt om i landet boltrer mountainbikerytterne sig i stor stil, og sporten, der har været i kraftig vækst de senere år, fylder mere og mere i de danske terrænområder.

 

Det betyder også, at der bliver mere og mere kamp om pladsen på skovstierne, og det skaber problemer mellem cyklister og fodgængerne. Fodgængerne flytter sig nemlig ikke, når der kommer en cykelrytter, selvom det står i færdselsloven.

 

"Den langsomtgående på en vej eller en sti skal træde til side for den hurtigkørende. Det siger færdselsloven," slår specialkonsulent fra Naturstyrelsen, Lars Bendix Poulsen, fast til Jyllands-Posten.

"Det gælder også på en landevej: Hvis du går på en landevej, skal du træde til side, hvis der kommer en bil. Det samme gælder, hvis der kommer en cykel i skoven," fortæller Lars Bendix Poulsen.

 

De kringlede regler

I færdselslovens § 2 defineres kørebanen som "den del af vejen, der er bestemt for kørende, herunder dog ikke cykelsti eller ridesti. Reglerne om færdsel på kørebane gælder også for færdsel på cykelsti og ridesti". En vej inkluderer desuden "vej, gade, cykelsti, fortov, plads, bro, tunnel, passage, sti eller lignende, hvad enten den er offentlig eller privat."

 

Derfor gælder § 10, stk. 2 også på både cykelstien og en sti i skoven:

 

"Gående, som benytter kørebanen, skal gå yderst i venstre side i færdselsretningen eller, hvis vedkommende trækker cykel eller knallert, yderst i højre side."

 

Og det samme med stk. 3:

 

"Gående, som benytter cykelsti, må ikke være til ulempe for kørende på cykelstien."

 

Alt dette betyder, at fodgængere skal gå i venstre side af cykelstien - eller skovstien - og flytte sig, når der kommer en cyklist, som skal forbi.

 

Folk kender ikke reglerne

Lars Bendix Poulsen er ikke bare træt af, at fodgængerne ikke overholder reglerne, men også at de samtidig er utilfredse med cyklisternes kørsel.

 

"Der er nogle klare spilleregler. Problemerne opstår, når man ikke overholder dem og så i øvrigt brokker sig over, at de andre ikke overholder dem," siger han.

 

"Jeg spørger ofte mig selv: Hvordan kan det være, at folk, der går tur i naturen, tror, at de ikke skal overholde færdselsloven, som jo altså også gælder på veje og stier? Hvorfor træder fodgængerne ikke til side, som færdselsloven dikterer, når der kommer en cyklist?"

 

"For eksempel er der mange, der går til højre på stien, hvilket man som fodgænger ikke må. Ifølge Færdselsloven skal du gå modsat trafikken, ligesom på en landevej," forklarer Lars Bendix Poulsen, der føler sig overbevist om, at mange ikke kender reglerne, og at fodgængerne som udgangspunkt tror, de har fortrinsret til skovstierne.

 

Desuden gælder reglen, om at langsomtkørende skal trække ind til højre for at lade hurtigtkørende komme forbi, både på kørebane, cykelsti og skovsti.

 

Cyklistforbundets forslag
 

Cyklistforbundet har udarbejdet ti cykelregler til cykling i skoven:

1. Skoven er for alle
2. Sæt farten ned, når du møder andre
3. Brug gerne klokken
4. Færdselsloven gælder også i naturen
5. Kør på stier og veje
6. Undgå vandre- og rideruter
7. Tjek om skoven er privat
8. Kør gerne på mountainbikespor
9. Skru ned, hvis I kører mange i flok
10. Hold øje med, om skoven er lukket

 

Forbundet har også ti gode råd til cykling på cykelsti:

1. Lad være med at stresse. Så har du overskud til at være venlig i trafikken.

2. Orienter dig bagud, før du overhaler andre cyklister.

3. Kør inderst på cykelstien, så der er plads til, at andre kan overhale dig.

4. Vær opmærksom i trafikken - lad for eksempel mobilen blive i lommen.

5. Vis dine intentioner: Ræk hånden ud, når du vil dreje. Ræk hånden op, når du vil stoppe.

6. Lad være med at køre op foran alle de andre cyklister, der holder for rødt lys.

7. Lad være med at holde på din ret, hvis det bringer dig i en farlig situation.

8. Træk din cykel i fodgængerfeltet. Og lad være med at cykle på fortovet.

9. Hold øjne og ører åbne - undgå for eksempel meget høj musik i hovedtelefonerne og hætter der begrænser dit udsyn.

10. Afpas din fart efter forholdene. Det er ikke en rettighed at køre så hurtigt, man kan.

 

2. søndag i advent: Anden fase i La Marmotte
I samarbejde med Active Alps og Feltet.dk tager Velofit dig i fire afsnit med på ruten til La Marmotte 2020. Du får et nyt afsnit hver søndag i advent, og her vil være både tips og tricks samt bud på, hvad du skal være særlig opmærksom på.
Test: Pearl Izumi Women’s Escape Softshell Glove
Women’s Escape Softshell Glove markedsføres som en alsidig pendlerhandske, der kan bruges til de fleste udendørs aktiviteter - og her rammer Pearl Izumi plet.
Find julegaven til cyklisten
Har du svært ved at finde julegaven til cyklisten eller motionisten? Nu har Velomio.com løsningen til dig!
Sidste chance - slå til nu: Cykelferie i Harzen
Tag en tur med Risskov Bilferie til det naturskønne Harzen, hvor der er masser af muligheder og udfordringer for cykelture for motionister og mere krævende ruter med mountainbikes og racercykler.
1. søndag i advent: Første fase i La Marmotte
I samarbejde med Active Alps og Feltet.dk tager Velofit dig i fire afsnit med på ruten til La Marmotte 2020. Du får et nyt afsnit hver søndag i advent, og her vil være både tips og tricks samt bud på, hvad du skal være særlig opmærksom på.
Produktnyt: Isadore lancerer den mest synlige jakke
Stilfuld og reflekterende - og samtidig underspillet.
Maxxis Bike Transalp 2020: MTB-ruten er klar
Det kommer ikke til at skorte på bjergtagende landskaber, fantastiske udsigter og uprøvede mountainbike-trails, når 2020-udgaven af Maxxis Bike Transalp i 2020 løber af stablen - ruten er netop offentliggjort.
Test: Saris H3 Direct Drive Smart Trainer
Saris H3 Direct Drive Smart Trainer er en high-end hometrainer, som til en fordelagtig pris giver dig de samme funktioner, som andre hometrainere i samme kategori. Du få her en støjsvag maskine, præcise målinger og mulighed for at simulere høje stigningsprocenter samt en watt-kapacitet på 2000.
Det er altid de andre, der er idioter i trafikken
Godt hver femte bilist mener, at det først og fremmest er cyklisterne, der skaber de farlige situationer i trafikken. Det viser en ny Megafon-undersøgelse, der tager pulsen på, hvordan vi opfatter hinanden som medtrafikanter. Men hvad skal der til, hvis vi skal blive mindre irriterede på hinanden? Det giver en ny kampagne en række bud på.

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

Ferien er ovre, og det er tid for de professionelle ryttere at starte den seriøse træning frem mod 2020-sæsonen. Efter de indledende teambuilding-øvelser ved de første holdsamlinger i november, er det som regel i december, at de første træningslejre organiseres, og den indledende sæsonplanlægning finder sted, og bare få uger senere er WorldTouren allerede i gang, når der igen bydes op til dans i Tour Down Under. I løbet af de kommende uger vil Feltet.dks cykelekspert Emil Axelgaard klæde dig på til den kommende sæson i en serie af analyser, hvor vi kaster et detaljeret blik på hvert af de 19 WorldTour-hold, og hvad vi kan forvente os af mandskabet i løbet af de kommende 12 måneder. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/opvarmning_til_2020_hvad_kan_vi_forvente_af_groupama-fdj/Har et meget skævt forhjul pga påkørsel, og akut (i dag) brug for at købe et nyt. Er der nogen, der kan hjælpe med hvad jeg skal købe til en Trek 7.3 FX dame sportscykel? I spec stå, at det er "Alloy front hub" 32-hole alloy rim. Der er quick release. Kan jeg bare købe et "hvilket som helst 700C forhjul" eller noget, jeg skal være opmærksom på. Ja, jeg har lige købt en stak KMC x10 kæder til 69,- stykket. Spændende at se hvor længe de holder, men kunne egentlig godt tænke mig at prøve en 11s kæde på en 10s kassette. Om ikke andet så i håb om at det støjer lidt mindre.2020-sæsonen er lige rundt om hjørnet, og de mange WorldTour-hold er så småt ved at løfte sløret for deres holdtrøjers udseende i den kommende sæson. Feltet.dk giver dig her et overblik over holdtrøjerne på WorldTouren næste år. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/oversigt_worldtour-holdenes_holdtroejer_i_2020/

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Andet