Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Lasse Wedege Penning 28.07.2016 @ 11:00

På landets skovstier hvor cyklister og fodgængere færdes side om side, er de færreste klar over de specifikke færdselsregler, der fortsat gælder, selvom man er rykket ind i skoven. 

I skovene rundt om i landet boltrer mountainbikerytterne sig i stor stil, og sporten, der har været i kraftig vækst de senere år, fylder mere og mere i de danske terrænområder.

 

Det betyder også, at der bliver mere og mere kamp om pladsen på skovstierne, og det skaber problemer mellem cyklister og fodgængerne. Fodgængerne flytter sig nemlig ikke, når der kommer en cykelrytter, selvom det står i færdselsloven.

 

"Den langsomtgående på en vej eller en sti skal træde til side for den hurtigkørende. Det siger færdselsloven," slår specialkonsulent fra Naturstyrelsen, Lars Bendix Poulsen, fast til Jyllands-Posten.

"Det gælder også på en landevej: Hvis du går på en landevej, skal du træde til side, hvis der kommer en bil. Det samme gælder, hvis der kommer en cykel i skoven," fortæller Lars Bendix Poulsen.

 

De kringlede regler

I færdselslovens § 2 defineres kørebanen som "den del af vejen, der er bestemt for kørende, herunder dog ikke cykelsti eller ridesti. Reglerne om færdsel på kørebane gælder også for færdsel på cykelsti og ridesti". En vej inkluderer desuden "vej, gade, cykelsti, fortov, plads, bro, tunnel, passage, sti eller lignende, hvad enten den er offentlig eller privat."

 

Derfor gælder § 10, stk. 2 også på både cykelstien og en sti i skoven:

 

"Gående, som benytter kørebanen, skal gå yderst i venstre side i færdselsretningen eller, hvis vedkommende trækker cykel eller knallert, yderst i højre side."

 

Og det samme med stk. 3:

 

"Gående, som benytter cykelsti, må ikke være til ulempe for kørende på cykelstien."

 

Alt dette betyder, at fodgængere skal gå i venstre side af cykelstien - eller skovstien - og flytte sig, når der kommer en cyklist, som skal forbi.

 

Folk kender ikke reglerne

Lars Bendix Poulsen er ikke bare træt af, at fodgængerne ikke overholder reglerne, men også at de samtidig er utilfredse med cyklisternes kørsel.

 

"Der er nogle klare spilleregler. Problemerne opstår, når man ikke overholder dem og så i øvrigt brokker sig over, at de andre ikke overholder dem," siger han.

 

"Jeg spørger ofte mig selv: Hvordan kan det være, at folk, der går tur i naturen, tror, at de ikke skal overholde færdselsloven, som jo altså også gælder på veje og stier? Hvorfor træder fodgængerne ikke til side, som færdselsloven dikterer, når der kommer en cyklist?"

 

"For eksempel er der mange, der går til højre på stien, hvilket man som fodgænger ikke må. Ifølge Færdselsloven skal du gå modsat trafikken, ligesom på en landevej," forklarer Lars Bendix Poulsen, der føler sig overbevist om, at mange ikke kender reglerne, og at fodgængerne som udgangspunkt tror, de har fortrinsret til skovstierne.

 

Desuden gælder reglen, om at langsomtkørende skal trække ind til højre for at lade hurtigtkørende komme forbi, både på kørebane, cykelsti og skovsti.

 

Cyklistforbundets forslag
 

Cyklistforbundet har udarbejdet ti cykelregler til cykling i skoven:

1. Skoven er for alle
2. Sæt farten ned, når du møder andre
3. Brug gerne klokken
4. Færdselsloven gælder også i naturen
5. Kør på stier og veje
6. Undgå vandre- og rideruter
7. Tjek om skoven er privat
8. Kør gerne på mountainbikespor
9. Skru ned, hvis I kører mange i flok
10. Hold øje med, om skoven er lukket

 

Forbundet har også ti gode råd til cykling på cykelsti:

1. Lad være med at stresse. Så har du overskud til at være venlig i trafikken.

2. Orienter dig bagud, før du overhaler andre cyklister.

3. Kør inderst på cykelstien, så der er plads til, at andre kan overhale dig.

4. Vær opmærksom i trafikken - lad for eksempel mobilen blive i lommen.

5. Vis dine intentioner: Ræk hånden ud, når du vil dreje. Ræk hånden op, når du vil stoppe.

6. Lad være med at køre op foran alle de andre cyklister, der holder for rødt lys.

7. Lad være med at holde på din ret, hvis det bringer dig i en farlig situation.

8. Træk din cykel i fodgængerfeltet. Og lad være med at cykle på fortovet.

9. Hold øjne og ører åbne - undgå for eksempel meget høj musik i hovedtelefonerne og hætter der begrænser dit udsyn.

10. Afpas din fart efter forholdene. Det er ikke en rettighed at køre så hurtigt, man kan.

 

Brian Holm: Cyklister er også nogle idioter
For Brian Holm har en lang karriere og mange timer på landevejene budt på uheld og konflikter - og i mange situationer er cykelrytteren blevet torpederet af aggressive bilister. Men derfor skal ansvaret stadig deles mellem cyklister og bilister.
Prøv banecykling til Bike Blowout messen
Kom til cykelmesse og prøv banecykling i Ballerup Super Arena. Sæt en god omgangstid og få lov til at køre finalen.
På tur til Vejlsøhus og MTB i Silkeborg
Vejlsøhus ligger i smørhullet midt i det fantastiske mountainbikeområde, som Silkeborg byder på. Hotellet er et perfekt udgangspunkt for et aktivt ophold for venner, familie eller kollegaer, som elsker at hoppe på den tohjulede med god affjedring.
Test: AGU sommerkit til kvinder
Hollandske AGU præsenterer med deres kollektion, TREND, smart og feminint cykeltøj til den kræsne cykelkvinde, hvor pasform, funktionalitet samt lækkert design går op i en højere enhed og til en pris, som samtidig er fornuftig.
På tur til Tysklands førende cykelby
For mange er Bremen og Bremerhaven blot to byer, man passerer på sin vej mod Nordfrankrig, de belgiske brosten eller det flade Holland. Men området, der blot ligger 280 kilometer fra den dansk-tyske grænse, er et besøg værd, for her har cykler førsteprioritet.
Test: Tøj fra MAAP på tur i bjergene
MAAP er et mærke, som vender masser af hoveder på landevejen med markant og afdæmpet design. Vi har testet tøjet i de sværest mulige omgivelser - de høje bjerge.
Produktnyt: Epic HT - Den letteste hardtail til dato
Specialized har lanceret en ny udgave af deres Epic MTB cykel, som er let - meget let!
Prøv banecykling - og få billet til 6-dagesløbet
Du har nu muligheden for at prøve kræfter med cykelbanen i Ballerup!
Produktnyt: Canyon lancerer ny fitness-cykel - Roadlite:ON
Canyon har i dag lanceret en ny fitness cykel: Roadlite:ON, som er en en elcykel bygget på Canyons populære landevejsramme og egenskaber.

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

Jeg har kig på en Trek Madone 5.9 fra 2014 med nedenstående udstyr, men er i tvivl om det er et godt køb som en brugt cykel, der har kørt ca. 4.500 km. og til en pris på ca. 13-14.000 kr. Er der nogle der har erfaring med modellen og evt. har en holdning til hvad den skal koste? På forhånd tak :) - Shimano Ultegra 6800 gruppesæt med direct mounted bremser for og bag - 11 speed 11-28 Shimano Ultegra kassette - Campagnolo Bullet 50 Carbon Clincher hjulsæt med opgraderet keramisk lejre - 3T ARX-PRO frempind - 3T ERGOSUM PRO styr - Selle Italia Flite K Carbonio saddel med Carbon Rails - 2 x NewUltimate carbon flaskeholdere - Treks DuoTrap integreret kadence sensor (ANT+ Bluetooth inkluderet) -Garmin outfront mount> Lidt på samme måde har jeg det med Danmark rundt. Vinderen skal jo findes blandt dem der kører en god enkeltstart og kan placere sig nogenlunde i en spurt. Af dem der reelt har en chance for at vinde, er det lidt som at kaste en terning, jeg synes ofte det er tilfældigheder der afgør Danmark rundt. I betragtning af hvor fladt Danmark er, så synes jeg egentlig at det er nogle rigtig godt all-round ryttere der har vundet PNDR. Ja, man skal kunne køre en god enkeltstart, men også kunne køre godt på f.eks. Vejle-etapen, og i nogle år også kunne køre en solid omgang sidevindskørsel. Så tit er der noget klassikerpotentiale over dem der vinder PNDR. Generelt, så synes jeg løbet har været rigtigt godt i forhold til at præsentere danske eller udenlandske ryttere lige før de får deres international gennembrud. Mængden af cykelløb der kan ses i fjernsynes eller på nettet stiger jo ret voldsomt i disse år. Jeg kan godt forstå hvis man synes at der er en nedre grænse selvom det er et nationalt løb. Gad f.eks. ikke se Fyn rundt, men ser gerne GP Herning og PNDR. PNDR primært dog aftenprogrammet på DR og så måske lidt mere fra de afgørende etaper. Hvis man kan lide en lur til cykling i fjernsynet, så er Vueltaen altid garanti for nogle ekstremt kedelige første timer af en etape ;-) Det er jo ikke nødvendigvis en dårlig ting for fuglsangs ambitioner, hvis ambitionen fortsat er top-3/5 i Touren. Men der er et par andre stærke der har forladt holdet, så spændende st se hvad de henter indAustralske Zak Dempster tog i dag karrierens femte sejr i det hollandske éndagsløb, Veenendaal-Veenendaal Classic efter et langt udbrud. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/dempster_vinder_hollandsk_ndagsloeb/

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

AndetBoligadvokat