Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Jesper Johannesen 04.01.2018 @ 11:52

Hver femte cyklist ved ikke, hvilke reflekser, der er lovpligtige - ligesom mange danske cykler ikke lever op til lovkravene om reflekser

Hvis du ikke ved præcis, hvilke reflekser der er lovpligtige på din cykel, så er du langt fra den eneste. Den årlige refleksundersøgelse foretaget af Codan og Børneulykkesfonden viser nemlig, at næsten hver femte cyklist ikke har den fjerneste anelse om, hvilke reflekser der lovmæssigt skal være monteret på cyklen.
 

Den ældre generation har generelt bedre styr på de lovpligtige reflekser, mens næsten hver tredje af de yngre cyklister mellem 15-34 år er i vildrede.


”En stor del af de unge cyklister kender ikke reglerne for cykelreflekser. Det peger på, at alle der arbejder med trafiksikkerhed skal blive bedre til at oplyse om reflekser og deres betydning for trafiksikkerheden,” siger Camilla Amstrup, der er privatdirektør hos Codan og bestyrelsesformand for Børneulykkesfonden.
 

Mere end hver tredje cykel i hovedstadsområdet er rent faktisk ulovlig
Næsten hver fjerde cyklist svarer, at de ikke har den lovpligtige hvide refleks foran på cyklen. Og det samme billede gør sig gældende for reflekserne i hjulene.

Særligt cyklerne i Region Hovedstaden mangler de lovpligtige reflekser. Samlet set har 34 pct. af cyklisterne i Region Hovedstaden ikke den lovpligtige hvide refleks monteret foran på cyklen, mens 40 pct. har ikke monteret den lovpligtige røde refleks bagpå.
 

”Det er bekymrende, at det netop er i hovedstadsområdet, vi ser de største mangler på cyklerne. I de store byer er der typisk meget trafik og aktivitet, og dermed risiko for at blive overset. Hvert fjerde cykeluheld sker i mørke, så der er god grund til at få styr på synligheden,” lyder vurderingen fra Camilla Amstrup.
 

Hellere cykelkurv end refleks
Til trods for at reflekser kan mindske risikoen for at blive påkørt i trafikken med 85 procent, så får de ikke den opmærksomhed de fortjener. Cyklisterne vil nemlig nødigst undvære deres cykelkurv, regnjakke eller pumpe fremfor en ekstra refleks på overtøjet.
 

Til gengæld står cykelhjelmen som nummer ét på listen over ting, som cyklisterne helst vil have med på turen: "Næsten halvdelen af de danske cyklister vil helst have deres cykelhjelm med på turen, og det er meget positivt. Det tyder på, at cyklisterne generelt prioriterer trafiksikkerheden, men mangler viden om, hvor effektive reflekser rent faktisk er i forhold til at reducere risikoen for ulykker i trafikken,” siger Camilla Amstrup.
 

Det fremgår også af undersøgelsen, at mere end hver tredje bilist har overset en cyklist eller fodgænger, fordi de ikke bar reflekser eller lygter.

 

Data fra undersøgelsen
• 22 pct. af de danske cyklister svarer, at de ikke ved, hvilke reflekser der er lovpligtige
• Kun 13 pct. af de 50-64-årige cyklister ved ikke, hvilke reflekser der er lovpligtige på cyklen, mens det samme tal for de 15-34-årige er helt oppe på 27 pct.
• Undersøgelsen er gennemført for Codan og Børneulykkesfonden af Epinion. Undersøgelsen er baseret på i alt 1.004 gennemførte interview med repræsentativt udvalgte danskere i alderen 15 til 64 år i perioden 22.-27. september 2017.
 

Hvilke reflekser har du på din cykel (multiple choice for cyklister)
• 76 pct. bagpå (rød/katteøje) 
• 74 pct. begge pedaler (gul)
• 68 pct. foran (hvid)
• 63 pct. hvert hjul så det kan ses fra siden (gul brik eller hvid stribe på dæk)


Det vil cyklisterne nødigst undvære på cykelturen
• 47 pct. cykelhjelm
• 15 pct. cykelkurv
• 8 pct. regnjakke
• 7 pct. cykelpumpe
• 4 pct. buksespænde
• 4 pct. løsthængende refleks (f.eks. monteret på overtøj)

 

Sådan er kravene til cyklernes reflekser og lys

• En rød refleks bagpå
• En hvid refleks foran
• Mindst én gul refleks i hvert hjul, der er synlig fra siden, eller en hvid refleksstribe på siden af dækket eller fælgen
• Mindst to gule reflekser, der bevæges under kørsel, og som er synlige bagfra (typisk pedalreflekser)
• Alle cykler skal desuden have lys på fra solnedgang til solopgang og i øvrigt i usigtbart vejr, for eksempel i tåge og tæt snevejr.
• En cykel med to hjul skal udstyres med mindst én forlygte og mindst én baglygte.
• En cykellygte skal være tydeligt synlig på mindst 300 meters afstand uden at virke blændende.
• Lygten skal desuden være synlig fra siden.
• En forlygte må gerne lyse gult, hvidt eller blåligt. Hvis den lyser gult, må den ikke blinke. Hvis den lyser hvidt eller blåt, må den gerne blinke.
• Hvis lygten blinker, skal den gøre det med mindst 120 blink i minuttet.
• Baglygten skal lyse rødt. En baglygte må også gerne blinke. Det skal i så fald ske med mindst 120 blink pr. minut.


Mangler du reflekser eller lygter, så find dine kommende produkter på Velomio.com


Kilder: Codan og Cyklistforbundet. 

Seks gode træningsbøger - slå til nu og spar 20%
Skal du i form til den kommende sæson? Så har Feltet.dk et par gode bøger til dig. 
Boganmeldelse: Cykelreparation
En meget fin, dog enkelte steder lidt overfladisk, gennemgang af de fleste vedligehold og reparationsopgaver på cykler. En god bog for folk, som før har haft værktøj i hånden.
Tour Down Under managerspillet om 11 timer
​Managersæsonen starter tidligt i år på Feltet.dk. Du har nemlig nu mulighed for at sætte dit eget managerhold til Tour Down Under. Men du skal være hurtig, da spillet allerede starter tirsdag klokken 2.00!
Tour Down Under-spillet starter om 11 timer
​Managersæsonen starter tidligt i år på Feltet.dk. Du har nemlig nu mulighed for at sætte dit eget managerhold til Tour Down Under. Men du skal være hurtig, da spillet allerede starter tirsdag klokken 2.00!
Test: Pirelli Velo 4S dæk
Pirelli er vendt tilbage til cykelsporten og imponerer i test med et nyt allround dæk til landevejscyklen.
Test: Assos Skin Foil – Early Winter
Vi har haft fingrene i den langærmede ’3.4 Skinfoil Early Winter’ og kørt den igennem vintermøllen og masser af kolde timer på landevejen.
Test: PRO Bike Bag
God kvalitet, let at pakke og nem at transportere er kodeordene for tasken fra Shimano-brandet PRO.
Elmgreens liv på landevej og bane: Et liv med to hjul
Elmgreen fortæller lystigt om sine bogovervejelser til "Et liv med to hjul", der er en samling af hans 64 bedste anekdoter om bane- og landevejscykling.
Test: Assos milleJacket_evo7
En gennemtænkt vinterjakke som er kraftig og robust, men alsidig og gennemtænkt, så den fungerer hen over hele vinteren. Skal du kun eje én vinterjakke til det hele, så er her et godt bud.

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

Til lidt under prisen kan du få en cannondale caad 12, med force gruppe, cannondales egne, og godt anmeldte carbon hjul, samt disc bremser (er det mon ikke fremtiden ;-) https://www.thebikeshop.de/Cannondale-CAAD12-Disc-Force-2-2017/en Jeg har lige set ramme ved min kammerat, og den er fed..... Jeg tænker ikke at den ramme er afgørende dårligere end carbon rammer (jeg er helt klar over at ikke alle deler det synspunkt) Muligvis var svaret ikke lige præcis det du eftersøgte, men din arrogante attitude pynter nu endnu mindre! Eller også har Brailsford inspireret Anders Samuelsen ;-) De er i hvert fald begge gode til at kravle op i et højt træ. Lidt mere hos Cycling Weekly http://www.cyclingweekly.com/news/racing/chris-froome-reportedly-set-to-argue-that-kidney-problem-caused-adverse-salbutamol-test-365861 [quote]Having discounted the dehydration hypothesis initially suggested as a possible cause for a spike in the salbutamol concentration and decided against a pharmacokinetic option that might have shown that external factors were the cause because of the difficulty of recreating the same conditions of that day, Froome’s team of experts are said to be focusing on this new hypothesis.[/quote] Man har altså droppet den farmakokinetiske undersøgelse. Teksten fra regelsættet er: [quote]The presence in urine of salbutamol in excess of 1000 ng/mL or formoterol in excess of 40 ng/mL is presumed not to be an intended therapeutic use of the substance and will be considered as an Adverse Analytical Finding (AAF) unless the Athlete proves, through a controlled pharmacokinetic study, that the abnormal result was the consequence of the use of the therapeutic dose (by inhalation) up to the maximum dose indicated above.[/quote] Det virker ærlig talt lidt op ad bakke når man ikke engang forsøger at anvende den kattelem som WADA / UCI selv angiver med den farmakokinetiske undersøgelse. Jeg kan godt frygte, at den eneste vinder i dette er nogle advokater der tjener penge på en håbløs sag.Kunne en anden mulighed ikke være kun at skifte den inderste ring fra 39 til 34 eller 36? De koster ikke alverden (det er den yderste der er dyr) og der er vel ikke så meget justering efterfølgende. Man mister vist lidt matchen mellem ringene som skulle give bedre skift, men der kan andre måske sige hvor slemt det bliver?

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

ThomasKristensen.com