Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Lasse Wedege Penning 29.07.2016 @ 10:03

At køre over for rødt er jo normalt i direkte strid med loven, men efter tre års forsøg er det nu tilladt for cyklister at dreje til højre, selvom der er rødt, i 33 udvalgte lyskryds i Danmark.

Vejdirektoratet har siden 2013 kørt en forsøgsordning med at tillade højresving for cyklister i en række lyskryds rundt om i landet. Forsøget med højresving for rødt har kørt siden november 2013 og er blevet evalueret  i december 2015. Evalueringen er lavet ud fra observationer, systematiske registreringer af konflikter mellem trafikanter og analyser af politiregistrerede ulykker.

 

Konklusionen er nu landet, og den lyder, at dette ikke giver anledning til flere ulykker eller konflikter, og derfor bliver det fra 1. september tilladt i 33 lyskryds rundt om i landet.

 

"Det her er noget, Cyklistforbundet har kæmpet for i mange år, for flere vælger cyklen, når det er nemt og hurtigt at komme frem. Og hvis man får lov at svinge til højre ved rødt, så slipper man som cyklist for at stoppe op, hvilket giver et bedre flow på cykelstien," bifalder Klaus Bondam, direktør for Cyklistforbundet.

 

"Næste skridt er at få gjort ordningen permanent på de udvalgte kryds på statsvejnettet, og så vi håber bestemt, at kommunerne vil tage de gode erfaringer fra Vejdirektoratets forsøg til sig og indføre det på de kommunale veje også," siger Klaus Bondam.

 

Selvom det nu er tilladt at svinge til højre nogle steder, giver det ikke cykelrytterne tilladelse til at køre hensynsløst i disse lyskryds.

 

"De skal vente med at køre, til der er fri bane, så de ikke kører ind i fodgængere eller de cyklister, der kører gennem krydset for grønt," slår Marianne Foldberg Steffensen, afdelingsleder i Vejdirektoratet, fast til Cyklistforbundet.

 

Vejdirektoratet har derfor lavet en række regler, råd og påmindelser for disse kryds:

- Krydsene er markeret med et tydeligt skilt, som viser, at højresving for rødt er tilladt for cyklister. Ved alle andre kryds er det forsat ulovligt at svinge til højre for rødt.

- Orientér dig grundigt, inden du kører frem og drejer, selvom du må svinge til højre for rødt.

- Du har stadig vigepligt over for fodgængerne og tværkørende cyklister.

- Ikke alle fodgængere er ens. Tag særligt hensyn til børn, ældre og fysisk handicappede, der kan have svært ved at nå over vejen i tide.

- Som ligeud-kørende cyklist skal du passe på ikke at spærre for de højre-svingende cyklister.

 

Herunder er oversigten over de lyskryds, hvor højresving for rødt lyst for cyklister er tilladt:

Foto: Cyklistforbundet

 

Schwarzwald Super - udfordring og nydelse
Schwarzwald Super Cykelmaraton den 25. august 2019 i Münstertal / Schwarzwald, er måske det smukkeste og absolut mest krævende cykelterræn i Tyskland.
Touren til Gardasøen – 5 uger tilbage
Som medlem af Team Motionsfeltet.dk PREMIUM har jeg fået mulighed for at køre TransAlp i sommeren 2019. Min tanke er derfor, at jeg løbende vil opdatere på mit lille projekt, om at blive klar til Tour TransAlp her til sommer.
Det skal du være opmærksom på, hvis du skal have ny mountainbike
Trænger du til en ny mountainbike, der kan følge med dig, når du skal ud og opleve skovenes bakkede terræn og Danmarks fede mountainbikebaner? Eller er den gamle mountainbike ved at være lidt slidt i bremserne og kassetten? Uanset hvad der er tilfældet, så er det vigtigt, at du sætter dig godt ind i dine præferencer og ønsker, før du går ud og investerer i en ny mountainbike.
Produktnyt: Shimano GRX
Med udgangspunkt i den fremherskende gravel trend, har Shimano sendt en komplet drivetrain serie på markedet. Serien opfylder behovene for alle type ryttere, lige fra den seriøse gravelracer til motionisten, der foretrækker at nyde turen væk fra alfarvej.
Castelli og den danske forbindelse
Feltet.dk har været på Mallorca for at blive præsenteret for Castellis nyeste aerodynamiske landvindinger og for at mærke italienernes stærke passion for kompromisløst cykeltøj.
Test: Assos S9 bibshorts
Nyt selesystem giver bedre stabilitet og mærkbar komfort i Assos’ nyskabende S9-platform, som holder den høje kvalitet, som schweizerne er kendte for.  
SIDSTE CHANCE: Præmier for 73.055 kroner i Giro-spillet
Vind cykler, rabatkoder, managerhold og årsabonnementer på Eurosport Player m.m. Sæt dine Giro d'Italia managerhold nu!
Bynært, sjovt og sikkert MTB-spor i Vejle - perfekt til motionsrytteren
Feltet.dk har været til indvielse og gennemkørt et nyt otte kilometer langt mountainbike-spor i Søndermarksskoven, Vejle.
Hjulene ruller på Rydhave: Tidligere ligaprofil og cykelrytter bliver lærer
43-årige Kim Laursen er ansat som ny lærer for cykelrytterne på Rydhave Slots Efterskole, der også bruger verdensmester Dina Thorslund i træningen.

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

Sir Bradley Wiggins foreslår Victor Campenaets at komme ud af sin komfortzone, og ser ham gerne skifte til Team Ineos, der med sin mere videnskabelige tilgang til sporten kan udvikle ham mere, ifølge Wiggins. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/wiggins_med_raad_til_campenaerts_forlad_lotto_-_de_arbejder_stadig_som_i_1974/Nu er det et par år siden jeg sidste har skrevet herinde - har fulgt lidt passivt med. Men jeg har fået brug for et godt råd. Jeg har fået lyst til at supplere cykel og løbetræningen med lidt svømning. Og det har selvfølgeligt krævet en tricykel med henvisning til n+1 reglen :grinning: Jeg har købet en brugt Giant Trinity Composite 2 fra 2014 - den passer super godt - og jeg har et fornuftigt tempo på den. Men de der standard shimano 501 hjul, ser ikke specielt lirede ud, og jeg tænker der er mere fart i nogle højprofilhjul. Er der nogle gode bud? Jeg har set på nogle zipp 808 på DBA - det er til lukkede ringe - hvilket jeg ikke har prøvet før. Og brugte carbonhjul med carbon bremseflade - er det "nogo", og hvad skal jeg se efter? Alternativt har jeg set på de her clinchers: https://www.cykelpartner.dk/retrospec-superlight-carbon-hjulsaet-700c-road-88-mm-clincher-sort_AT3418990.html - Jeg kan intet finde om dem på nettet. Og er det Swiss Stops sorte klodser der er det rigtige valg? Håber på et par gode råd:sunglasses: Formålet med stack og reach er jo netop at det kan bruges på alle cykler. Men der er en række faldgruber. Frempind: vinkel og længde Styr: reach og drop og vinkel på bukningerne (man kan jo bruge sit gamle styr) Vinkel på kronrøret: jo flere spacere, des kortere reach Vinkel på saddelrøret: kan sadlen indstilles som den gamle ved samme højde. I princippet burde (nogle producenter gør det) oplyses både et max og et min stack og reach, hvis man falder inden for de to burde cyklen kunne tilpasses. På triathlon cykler måler man typisk sit pad x,y. Altså et koordinatsystem, ud fra krankboksen, hvor man har positionen på holderen til armene. Du kan gøre det samme med en landevejscykel, brug dog bremsegrebene som punktet du måler til. Dér hvor det bliver kompliceret, er når rammerne du sammenligner har forskellig geometri, eks vinklen på kronrøret, så skal der tages højde for dette med frempindens længde og vinkel. Det er lidt bøvlet at regne på, men absolut muligt. Det kræver dog at du ved præcist hvor producenten af rammen har sit stack/reach punkt, er det på selve rammen, eller er det på styret, så du evt. skal regne styr/frempind/spacere fra. Det du skal bruge er henholdvis lavest og højest mulige punkt på stilken Der står BB7900 nede ved kranken. Jeg har dura ave 7900

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

AndetBoligadvokat