Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

30.05.2018 @ 09:30

I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget der ligner…

Fra mit helt udokumenterede motionistperspektiv, er der netop i disse tider lidt mere medvind på cykelstierne for de danske cykelmostre.

 

Der arrangeres efterhånden flere forskellige motionsløb for kvinder, der udbydes forskellige kurser på både landevej og MTB samt cykelrejser for kvinder med kvindelige guider.

 

MEN…

 

Når jeg skuer ud over de cykellandskaber, og ikke mindst de cykelfællesskaber jeg befinder mig i, er de i høj grad domineret af mænd og af den mandlige jargon og cykelkultur.

 

Det er som sådan fint med mig, jeg er måske lidt drengepige-agtig hvad det angår. Jeg trives fint med ofte at være den eneste høne i kurven, og jeg er for øvrigt altid blevet behandlet pænt og ordentligt til træning i klubben, og hvor jeg ellers har færdes på cykel blandt mænd.

 

Men det har slået mig, hvor alle de andre kvinder er, for jeg tror, de er derude på cyklerne et sted.

 

Jeg kender selv til flere kvinder, der ikke har mod på at køre med i en klub, fordi de måske ikke lige synes de kører godt nok, ikke har nok erfaring på landevejen og i en større gruppe, endnu ikke kører med klikpedaler, eller måske synes at tonen er for hård, og så træner de hellere alene.

 

Jeg tog mod til mig, og meldte mig ind i den lokale klub i min anden sæson, og det har jeg bestemt ikke fortrudt.

 

For mig har mine træningsfællesskaber, blandt andet i klubben, været en rigtig vigtig del af min udvikling som rytter. At træne i en lidt større flok, har givet mig meget både i forhold til form og cykelerfaring, og jeg ville for øvrigt kede mig ihjel alene på landevejen - for meget kan man sige om mig, men en lonely-rider er jeg bestemt ikke.

 

På trods af at mændene er rigtig fint selskab, og giver mig træningsmæssigt masser af udfordringer, kunne det være ret fedt at få flere kvinder med, for jeg synes, der er så meget godt at hente. For mig er et godt træningsfællesskab altafgørende for både motivation og udbytte, og jo flere kvinder vi er, jo mere vil vi  også være en del af at præge kulturen i de forskellige fællesskaber. Men hvad vil det kræve?

 

Hvad holder kvinderne tilbage, og hvad giver det kvinderne, når først de kommer ud af skyggen og ind i fællesskaberne?

 

Alt dette - og en masse mere, skulle jeg hilse og sige ;-) - har jeg været så heldig, at have en rigtig inspirerende og indholdsrig samtale med en anden meget dedikeret cykelmoster om…

 

Anette Millennium - GOOD VIBES ONLY!!

 

Det var netop til et kvindeløb sidste sommer, jeg for første gang stødte på Anette. Jeg deltog i Hjerterdame-touren i Ringe på Fyn,  sammen med en flok kvinder fra Team Giv Håb.

 

Anette og jeg lå begge i frontgruppen da starten gik, og jeg skal da lige love for, at der blev gået til stålet i den start.

 

Jeg tror, Anette kunne fornemme, at jeg var lidt presset, for hun kom ned på siden af mig og sagde opmuntrende, at jeg bare skulle tage det roligt, for det var bare lige de første kilometer der blev kørt så hårdt, så hvis jeg bare hang på, skulle det nok klinge lidt af igen.

 

Det var lige, hvad jeg trængte til at høre på det tidspunkt!

 

Efter løbet sludrede vi kort, og da jeg efterfølgende nørdede resultater hjemme (Anette blev nr. 2 og jeg nr. 7) fangede hendes navn min opmærksomhed, og med internettet og Facebook som redskaber, var det fremadrettet ikke svært at finde ud af, at hun havde gang i en masse cykling, der var spændende at følge med i.

 

Hvordan ender jeg i Anettes køkken en tirsdag eftermiddag?

Jeg havde i noget tid puslet med en ide til GOOD VIBES ONLY om kvinder og cykling, og stødte en dag på et opslag, hvor Anette havde været i P4-morgen og tale om sin mountainbikeskole for kvinder.

 

Mænd er dog også velkomne. På oplægget i hendes opslag kunne jeg fornemme, at vi muligvis havde nogle af de samme vibes omkring cykling  - og om kvindecykling - så jeg tog chancen og kontaktede hende. Jeg ventede med spænding og sommerfugle i maven på svar, og blev mega glad i låget, da Anette tilkendegav, at hun gerne ville være med, og at vi da kunne mødes en dags tid.

 

Tiden flyver i godt selskab

Så en tirsdag efter arbejde sad jeg i min bil på vej ud til Anette i Odense.

 

Det viste sig hurtigt, at hun og jeg havde rigtig meget at snakke om, for når to cykelmostre, der er uddannede hhv. lærer og pædagog, mødes og har noget på hjerte, er det ikke svært at holde samtalen i gang. 2 ½ time var væk som dug for solen. Vi kom vidt omkring, for ud over selv at være drøngod på en cykel, har Anette gang i rigtig mange ting, der på en eller anden måde handler om cykling.

 

 

Hun har lagt lærergerningen på hylden og arbejder nu på fuld tid med cykling. Hun underviser skolebørn i teknik i skolegården og på cykelbanen, voksne kvinder og mænd på mountainbike og er instruktør i spinning. Endvidere er hun DGI-instruktør på både mountainbike og landevej - kun for kvinder - og hun er også personlig træner for personer, som har det svært i grupper. Hun er gift med Henrik, formand for DCUs crossudvalg, og sammen har de Ian, et ungt U19 multicykeltalent, som allerede nu kører for det danske landshold i mountainbike.

 

Jeg kunne berette længe om alle de spændende projekter Anette har gang i, for hun har en mission og et stort hjerte, og hun har en klar plan om at hjælpe andre mennesker gennem sin sport og passion, men i dag er indgangsvinklen kvinderne.

 

Cykling til gavn for krop og sjæl

Til fælles har vi, at cykling skal være sjovt og udfordrende, det skal være givende og opbyggende for både krop og sjæl, og ingen af os står tilbage for et godt ræs. Jeg selv som bekendt på raceren og Anette mest på MTB, hvor hun for Team Design Cykler, by the way, vinder over kvinderne i aldersklassen under hendes egen - respekt herfra!

 

Anette har cyklet en del flere år end jeg, og har dyrket eliteidræt i mange år, men er først i 40’erne startet på MTB og kører nu med om DM i flere discipliner. Jeg selv havde også et 4-tal forrest da jeg satte mig i sadlen, og kan på en god dag placere mig i top 10 for min alder i nogle af de løb jeg har kørt…

 

 

Så kære kvinder - det er aldrig for sent at smække måsen i cykelsadlen og give den gas!

 

Om ikke for resultaternes skyld, så for velværen og det overskud en god cykeltur giver. Utroligt nok så får vi mere energi ved at bruge energi, og får måske hen ad vejen lyst til at cykle mere end en enkelt gang om ugen.

 

Anette har ordet

I forhold til mountainbikeskole, og undervisning af kvinder, vil jeg nu overlade ordet til Anette, der gjort sig følgende overvejelser og erfaringer;

 

“Jeg har boet 6 år i Sydtyskland, og her var jeg bl.a. mountainbiketræner i en “Bikeschule”. Mountainbikeskolen havde til hensigt at lære en masse børn i alderen 4-16 år at køre på mountainbike i skovene og i bjergene. Hver mandag kl. 17.30 underviste jeg en gruppe drenge fra 14-16 år og sikke en fest. Senere startede jeg en kvindegruppe op - “die Hexe” - og sikke en glæde. Jeg kunne berette og fortælle i timevis om, hvordan disse kvinder flyttede sig fra at være damer på mountainbikes til seje chicas på bikes!

 

Da jeg kom tilbage til Danmark i efteråret 2016 tænkte jeg, at THE GOOD VIBES må jeg føre videre, og startede derfor min mountainbikeskole i år i samarbejde med Langesø Slot på Fyn. Heldigvis fik jeg fra starten i april måned tilmeldinger fra kvinder, som havde lyst til at lære kunsten at køre sikkert på mountainbike. Sikkerheden er hovedformålet med min skole, så vi kan forebygge dumme styrt omkring på mtb-sporene. Kvinderne fandt sig hurtigt til rette i skolen, og er nu faste deltagere på mine frivillige mandagshold.

 

Lad kvinderne shine

I forhold til kvinderne, siger min erfaring mig, at når en kvinde vover sig ud i noget på mountainbiken, som er lidt grænseoverskridende, så opstår der ligesom en dynamik i gruppen. Flere vil også gerne lige prøve, men når mændene er i overtal, holder kvinderne sig ofte lidt tilbage.

 

Opbakningen kvinderne imellem er fantastisk, og de er gode til at udtrykke, hvad der sker, når de f.eks. ikke tør køre ned/henover en sværere forhindring. De forstår straks hvad der er på spil, og er klar med opmuntrende ord, hvis ting ikke lige lykkes. Kvinderne forstår også betydningen af et efterfølgende klap på skulderen, når forhindringen dog blev klaret.

 

Jeg har oplevet, at kvinder tør mere, når der ikke er mænd til stede, så derfor tror jeg at det er vigtigt, at vi også kan lave cykling kun for kvinder. Det er ikke ensbetydende med, at kvinderne ikke også skal cykle med mænd, for det tror jeg også er godt for os. Det gør os måske lidt mere robuste at træne med mænd, mens vi i kvindegrupperne kan stråle lidt mere. Der sker noget med selvtilliden, når vi får lov til at stråle på cyklerne, og det tror jeg på, kan give et boost og nogle kræfter til vores hverdag, hvis og når livet udfordrer, og tingene bliver lidt svære. 

 

 

Det er mit håb, at der i fremtiden vil komme endnu flere kvinder på cyklerne, og jeg vil gøre mit til, at flere får mod på at prøve, når jeg tilbyder mine events “kun for kvinder”, som vil være at finde på min Facebookside.

 

Måske skulle jeg gå Tine lidt i bedene og kalde dem “GOOD WEIBES ONLY” (weib betyder kvinde/kone på tysk)”.

 

 

Tilbage har jeg blot at sige tak for nogle helt igennem herlige timer i Anettes selskab. Mon ikke vores veje krydses igen, for vores møde var i den grad præget af

 

GOOD VIBES ONLY

 

Læs også de andre Good Vibes Only beretninger:

En Cykelmosters Bekendelser

Virtuel Vintertræning - Slip dit indre legebarn fri

Stjernetramp - En forårsdag i ..... Solskin

Fællestræning med Team Motionsfeltet.dk

GOOD VIBES ONLY - Grejsdalsløbet fra nedtur til optur

Test: Pearl Izumi Women’s Escape Softshell Glove
Women’s Escape Softshell Glove markedsføres som en alsidig pendlerhandske, der kan bruges til de fleste udendørs aktiviteter - og her rammer Pearl Izumi plet.
Find julegaven til cyklisten
Har du svært ved at finde julegaven til cyklisten eller motionisten? Nu har Velomio.com løsningen til dig!
Sidste chance - slå til nu: Cykelferie i Harzen
Tag en tur med Risskov Bilferie til det naturskønne Harzen, hvor der er masser af muligheder og udfordringer for cykelture for motionister og mere krævende ruter med mountainbikes og racercykler.
1. søndag i advent: Første fase i La Marmotte
I samarbejde med Active Alps og Feltet.dk tager Velofit dig i fire afsnit med på ruten til La Marmotte 2020. Du får et nyt afsnit hver søndag i advent, og her vil være både tips og tricks samt bud på, hvad du skal være særlig opmærksom på.
Produktnyt: Isadore lancerer den mest synlige jakke
Stilfuld og reflekterende - og samtidig underspillet.
Maxxis Bike Transalp 2020: MTB-ruten er klar
Det kommer ikke til at skorte på bjergtagende landskaber, fantastiske udsigter og uprøvede mountainbike-trails, når 2020-udgaven af Maxxis Bike Transalp i 2020 løber af stablen - ruten er netop offentliggjort.
Test: Saris H3 Direct Drive Smart Trainer
Saris H3 Direct Drive Smart Trainer er en high-end hometrainer, som til en fordelagtig pris giver dig de samme funktioner, som andre hometrainere i samme kategori. Du få her en støjsvag maskine, præcise målinger og mulighed for at simulere høje stigningsprocenter samt en watt-kapacitet på 2000.
Det er altid de andre, der er idioter i trafikken
Godt hver femte bilist mener, at det først og fremmest er cyklisterne, der skaber de farlige situationer i trafikken. Det viser en ny Megafon-undersøgelse, der tager pulsen på, hvordan vi opfatter hinanden som medtrafikanter. Men hvad skal der til, hvis vi skal blive mindre irriterede på hinanden? Det giver en ny kampagne en række bud på.
BHS-PL Beton cykelsponsor går nye veje
Kør på en teamcykel i 2020 og bliv samtidig sponsor for et dansk UCI cykelhold. Dansk cykelsponsor går nye kreative veje, hvor fans kan blive medsponsor.

Instagram #motionsfeltet

Knap hver syvende cyklist har fået smidt noget i hovedet
Har du smidt noget i hovedet på en cyklist i dag? Nej? Godt, men det er der så andre, der har, for bag rattet ændrer vi karakter og opfører os ofte, som om vi ejer vejen. Særligt mændene mister besindelsen, men nu skal en ny kampagne minde os om, at hensyn er vejen frem.
Vejvrede: Hver tredje bilist har gjort aggressive fagter i trafikken
”Flyt dig nu for helvede!” Høje råb, hornet i bund og vilde fagter er daglig kost, når man bevæger sig rundt i den danske trafik. Ifølge psykolog Mette Herslund er stress og behov for kontrol den store synder.
Kørelærer: Adfærd i trafikken skal prioriteres
Man kan enten ryste på hovedet og sige pyt eller fare op og råbe ad sine medtrafikanter på vejene. Adfærd i trafikken og at træffe det rette valg er en vigtig lektion for fremtidens trafikanter, mener kørelærer.
Share The Road: Vis særligt hensyn til hinanden i det glatte vintervejr
Der er ingen grund til at stille din eller dit barns cykel, når vinteren og frostgraderne er over os med nyfalden sne og glatte veje. Cyklen kan med få justeringer gøres vinterklar. Og husker alle at tage lidt ekstra hensyn til medtrafikanterne, vil der være mange gode vintercykeldage til alle.
Oplev den belgiske cykelmagi på egen krop
De belgiske brostensstrækninger og skrappe ardennerstigninger er de seneste år blevet en skarp konkurrent til Alpernes cykelterræn, og for mange klinger navne som Koppenberg og Mur de Huy efterhånden lige så velkendt som Alpe d’Huez og Mont Ventoux. Via Belgian Cycling Club kan cykelinteresserede opleve det hele - lige fra deltagelse i amatørudgaven af Flandern Rundt til indføring i belgisk cykelkultur og en plads i første parket, når de professionelle suser forbi i en af de store monumentklassikere.
Brian Holm: Cyklister er også nogle idioter
For Brian Holm har en lang karriere og mange timer på landevejene budt på uheld og konflikter - og i mange situationer er cykelrytteren blevet torpederet af aggressive bilister. Men derfor skal ansvaret stadig deles mellem cyklister og bilister.
Test: Giant Defy Advanced Pro O Disc
Giant leverer en god cykel til distancen og med super udstyrspakke til en skarp pris. 
GOOD VIBES ONLY - DCU-kvindecamp - cykelglæde, netværk og nye udfordringer
I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget, der ligner...
Motion: Niner’en - den endelige dom
Her på siden vil vi give et indblik i det danske MTB-miljø på motionsplan. Derfor vil vores tester af mountainbike-udstyr - Kent Løngaa - skrive en række blogindlæg om sin sæson: Både om træning, kammeratskab, løb, og udstyr.
Produktnyt: Assos udvider Equipe kollektionen til de kølige måneder
Assos of Switzerland udvider sin Equipe-kollektion for at imødekomme kravene fra cykelrytteren, der leder efter aerodynamisk design og ultralette tekstiler i de køligere måneder. Alle produkter er testet i pro tour feltet af verdens bedste ryttere.
Find det rigtige cykelprodukt
Danmarks nye cykelsøgemaskine, Velomio.com, har et formål, og det er, at blive den foretrukne globale markedsplads på nettet  for cykler, beklædning, komponenter og give alle mulighed for at søge, sammenligne og købe cykelprodukter på tværs af webshop og fysiske butikker.
Test: Canyon Lux CF SL 8.0 2020
Er du XC typen med store ambitioner og fornuftigt budget, skal du læse med her. Canyon har med Deres Lux CF SL skabt en XC MTB der kan tilfredsstille de flestes ambitioner, uden det går for hårdt ud over pengepungen.
Test: Stages Dash L50 cykelcomputer
En ny forbedret udgave, der tager kampen op med flere konkurrenter på markedet, af Stages cykelcomputer, med stor flot farveskærm og med en masse data til træningsnørderne, 
Test: Pearl Izumi Women’s Escape Thermal Glove
Women’s Escape Thermal Glove markedsføres som en let og lun all-round handske til cykling, løb eller anden udendørsaktivitet - og den holder, hvad den lover.
Ugens tilbud - de fem skarpe fra cykelsøgemaskinen
I samarbejde med cykelsøgemaskinen Velomio.com præsenterer Feltet.dk og Motionsfeltet.dk ugens fem skarpe og relevante tilbud.​

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Test: Pearl Izumi Women’s Escape Softshell Glove
Women’s Escape Softshell Glove markedsføres som en alsidig pendlerhandske, der kan bruges til de fleste udendørs aktiviteter - og her rammer Pearl Izumi plet.
Find julegaven til cyklisten
Har du svært ved at finde julegaven til cyklisten eller motionisten? Nu har Velomio.com løsningen til dig!
Sidste chance - slå til nu: Cykelferie i Harzen
Tag en tur med Risskov Bilferie til det naturskønne Harzen, hvor der er masser af muligheder og udfordringer for cykelture for motionister og mere krævende ruter med mountainbikes og racercykler.
1. søndag i advent: Første fase i La Marmotte
I samarbejde med Active Alps og Feltet.dk tager Velofit dig i fire afsnit med på ruten til La Marmotte 2020. Du får et nyt afsnit hver søndag i advent, og her vil være både tips og tricks samt bud på, hvad du skal være særlig opmærksom på.
Produktnyt: Isadore lancerer den mest synlige jakke
Stilfuld og reflekterende - og samtidig underspillet.
Maxxis Bike Transalp 2020: MTB-ruten er klar
Det kommer ikke til at skorte på bjergtagende landskaber, fantastiske udsigter og uprøvede mountainbike-trails, når 2020-udgaven af Maxxis Bike Transalp i 2020 løber af stablen - ruten er netop offentliggjort.
Test: Saris H3 Direct Drive Smart Trainer
Saris H3 Direct Drive Smart Trainer er en high-end hometrainer, som til en fordelagtig pris giver dig de samme funktioner, som andre hometrainere i samme kategori. Du få her en støjsvag maskine, præcise målinger og mulighed for at simulere høje stigningsprocenter samt en watt-kapacitet på 2000.
Det er altid de andre, der er idioter i trafikken
Godt hver femte bilist mener, at det først og fremmest er cyklisterne, der skaber de farlige situationer i trafikken. Det viser en ny Megafon-undersøgelse, der tager pulsen på, hvordan vi opfatter hinanden som medtrafikanter. Men hvad skal der til, hvis vi skal blive mindre irriterede på hinanden? Det giver en ny kampagne en række bud på.
BHS-PL Beton cykelsponsor går nye veje
Kør på en teamcykel i 2020 og bliv samtidig sponsor for et dansk UCI cykelhold. Dansk cykelsponsor går nye kreative veje, hvor fans kan blive medsponsor.

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Andet