Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Tine Mathiesen 23.05.2018 @ 10:33

I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget der ligner…

Søndag den 13. maj stod den igen på cykelløb. Denne gang i det jyske, hvor jeg for første gang havde samlet mod til at prøve kræfter med Grejsdalsløbet i Vejle og omegn - og det betød bakker, masser af bakker!

Jeg havde allerede i vinters meldt mig til udtrækning af et af de 20 gratis startnumre gennem mit medlemskab af Team Motionsfeltet.dk PREMIUM, og jeg var heldig at få et startnummer til 85 kilometer ruten dækket herigennem.

Motivationen var ikke i top…

Det er egentligt sjældent, jeg ikke er motiveret for at komme på cyklen og køre lidt ræs. Denne søndag morgen stod det ærlig talt lidt sløjt til, med lysten til at tæve mig selv på en stak bakker i Vejle.

Jeg havde ganske simpelt ikke hoved, til at presse mig selv i den grad, det ville kræve at køre bakkeløb for fuld damp.

Jeg tænker, at et par uger med en tæt pakket kalender, både arbejdsmæssigt og privat, gjorde sig gældende i denne sammenhæng.

Med start klokken 11.39 slap jeg for at stå alt for tidligt op, og havde god tid til at læsse bil, og holde samtaler med mig selv om, hvordan jeg skulle gribe dagens udfordringer an og finde GOOD VIBES til de 85 knoldede kilometer.

Vejret spillede heldigvis med, solen skinnede fra morgenstunden. Det tegnede til perfekt cykelvejr.

Klokken ni var cyklen moslet ind bag i Peugeot ‘en og jeg trillede mod DGI-huset i Vejle, hvorfra starten skulle gå.

I løbet af den lille times tid i bilen, fik jeg sluppet tanken om at køre ræs, på trods af, at der jo sad et nummer på ryggen. Over skulderen med tider og gennemsnitshastigheder. I stedet fokus på at få en god dag på cyklen, og en god oplevelse med alle bakkerne - de skulle trods alt ikke få lov til, at få det sidste ord!

Fællesskabet gjorde forskellen

Godt fremme i Vejle, løb jeg hurtigt ind i andre ryttere fra Team Motionsfeltet.dk, og det er forunderligt hvad cykeluniformen kan i forhold til det sociale fællesskab. Selvom vi kom fra hele landet, og stort set ikke kendte hinanden, havde vi straks et fællesskab, og så gik snakken helt af sig selv.

Sammen med temperaturen, denne herlige forårsdag, steg humøret hurtigt en hel del, for der var lagt i kakkelovnen til en dag på cyklen i herligt selskab - og for øvrigt står neonpink, gode cykelstænger og solskin da bare for lækkert til hinanden!

GOOD VIBES ONLY :-)

Det sociale aspekt, hvor jeg får mødt en masse nye mennesker med samme passion som jeg selv, er netop årsagen til, at jeg har meldt mig ind i dette landsdækkende cykelfællesskab, for jeg synes, det er så livsbekræftende.

Grejsdalsløbet - smukt og intenst

Selve løbet var en meget smuk og intens oplevelse, der krævede fuld koncentration det meste af vejen. Kombinationen af den meget varierede rute med tekniske nedkørsler på smalle veje med en del grus, og de mange ryttere, der ind imellem kørte ret tæt, krævede skærpet opmærksomhed på det meste af turen.

85 kilometer ruten startede nærmest lige op i himlen med en god lang bakke, hvor jeg lagde ud med en defekt, da vi endelig havde knoklet os op.

Endnu en gang smed jeg kæden, der satte sig grundigt fast og ikke lige ville på igen. Heldigvis kom Lene mig til udsætning, og vi fik den bikset på igen ved fælles hjælp. Jeg takker for hjælpen.

Jeg fik undervejs strejfet optageknappen på min Xplova - og cykelløb fra grøftekanten tager sig således ud:

Med kæden på igen, kom vi godt videre, og selvom Lene havde kørt ret intensivt med mange kilometer i benene inden for den sidste uge, lagde hun helt godt fra land på de flade stykker. Her lå jeg bekvemt på hjul:

Turen rundt bød som sagt på meget smukt terræn, med en del udfordrende bakker af  helt god længde. Jeg valgte at tage dem en af gangen -  også mentalt. Pulsen blev holdt ude af den helt kritiske zone, og ved at holde fast i planen om ikke at presse mig selv helt i bund, synes jeg faktisk, det gik ret fint med de bakker. Ikke hurtigt - men nogenlunde kontrolleret og uden hysteriske anfald af nogen art.

Her toppen af Blue Horse:

Det viste sig for øvrigt, at jeg faktisk havde været på en del af bakkerne sidste år, da jeg kørte Sydbank Stjernetour de Grindsted, og bevidstheden om at en del bakkerne havde været forceret før, uden at stige af cyklen, var med til at højne moralen en smule.

En del af nedkørslerne var snoede og på smalle veje, og jeg tog ingen chancer, for vi så desværre et par grimme styrt undervejs.

På de flade stykker, der trods alt var, lå jeg fint i en rimelig komfortabel zone, så jeg hele tiden sparede kræfter til bakkerne, og dermed kunne holde humøret højt og bevare GOOD VIBES.

Tilbage i mål stod den nu på chili con carne og en dejlig kold cola samt hygge på højt plan. Ekstra herligt var det, at der var masser af cykelfolk at sludre med. Ud over Team Motionsfeltets medlemmer løb jeg på en del ryttere, jeg kørte Team Giv Håb med sidste sæson, og en flok fra klubben, der havde kørt 140 kilometer. Super hyggeligt at få sludret lidt med dem.

Klokken nærmede sig 16.30, og nu var der bare tilbage at vente på min mand og et par stykker mere fra klubben, der havde kørt 220 kilometer, så jeg drak en kop kaffe og hyggede mig i super godt selskab.

Med husbonden godt i mål, kunne jeg nu begive mig mod Fyn igen. Jeg var træt men glad, efter en god lang dag med rigelige mængder af GOOD VIBES, og i betragteligt bedre humør, end da jeg drog hjemmefra i en noget lunken tilstand.

Mod morgenens forventninger kunne jeg sagtens tage udfordringerne med bakkerne i Vejle og omegn op igen, for Grejsdalsløbet byder på et smukt og velorganiseret cykelløb, hvor de praktiske ting med parkering, forplejning og opbevaring af bagage og cykler fungerede upåklageligt.

DAGENS RESULTAT:  Når morgenes nedtur i løbet af dagen blev vendt til humørmæssigt optur, må det vel siges at være en WIN WIN….

See you next year Blue Horse, Fandensdal, Jennumbakken med flere…

GOOD VIBES ONLY!

Læs også de andre Good Vibes Only beretninger:

En Cykelmosters Bekendelser

Virtuel Vintertræning - Slip dit indre legebarn fri

Stjernetramp - En forårsdag i ..... Solskin

Fællestræning med Team Motionsfeltet.dk

GOOD VIBES ONLY - Kvinderne på vej ud af skyggen

Boganmeldelse: USA på tværs
Bogen USA på tværs er en uskøn blanding af amerikansk politik, lidt cykling, lidt rejseskildring og et skvæt Lars Toft Rasmussen. Bogen efterlader én med en rodet læseoplevelse.
Vind en VIP dag til Tour de France med Team Sunweb
Vild konkurrence! Vind en VIP dag til Tour de France med fly, hotelovernatning og middag.
Stortest: Summer Kits – Push Hard
Veludført og veldesignet kit med udtalte aerodynamiske reference fra spændende italiensk brand, som er nyt på danske breddegrader.
Boganmeldelse: Cykelreparation
En meget fin, dog enkelte steder lidt overfladisk, gennemgang af de fleste vedligehold og reparationsopgaver på cykler. En god bog for folk, som før har haft værktøj i hånden.
GOOD VIBES ONLY – Cykelstafetten Kolding – fællesskabet sejrede
Anmeldelse: Rolf Sørensens store cykelalmanak
En lækker cykelbogen ramte butikkerne her i starten af april måned. Feltet.dk har kigget nærmere på bogen, som rammer toppen af skalaen.
WEEKENDTILBUD: Spar 5000 kroner på fedt hjulsæt
I den kommende weekend vil Feltet.dk have gode tilbud på hjulsæt fra Juhl Cycling. Spar 5.000 kroner på dit kommende hjulsæt, plus du får dæk og slanger gratis til en værdi af 856 kroner!
Boganmeldelse: Vi Var Unge og Ubekymrede
Laurent Fignon blev kendt som manden, der i 1989 tabte Tour de France med sølle otte sekunder på den berømte sidste etape, enkeltstarten på Champs Élysées. I 2009 udkom bogen på fransk og senere engelsk. Nu er den kommet på dansk oven i købet med forord af Mr. Tour De France, Jørgen Leth. Feltet.dk har haft mulighed for at læse den.
Assos præsenterer ny mountainbike-kollektion
ASSOS lancerer nu sin nye og billigere MTB XC-kollektion.

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

Det er ikke sikkert cyklens stel tar skade, men som Harald skriver, kan ungens stel måske lide lidt under det. Prøv det og kom gerne tilbage med dine erfaringer på området.😊Jeg har en mindre bunke af importerede cykler og ingen af dem har dansk stelnummer. Mit forsikringsselskab siger ganske vidst at de kræver dansk stelnummer, men da der ikke står noget om det i forsikringsbetingelserne har jeg svært ved at se dem vinde en sag på det. I øvrigt vil jeg også tro, at det er i strid med EU-reglerne om varernes fri bevægelse at sætte krav om det (det er jo reelt en import-forhindring), såfremt cyklerne er udstyret med et godkendt stelnummer fra et andet EU-land. Og ja, jeg er jurist, så det er ikke grebet - helt - ud af den blå luft.Jeg har god erfaring med en relativt lille håndpumpe til derude, der kan monteres ved flaskeholderen. Den er tynd og ikke ultrakort, og kan derfor give højt tryk.; en Topeak Pocket Rocket. Den Barbierei Pompita, som RacerDan nævner, var også god, men den her har et låsehåndtag, der sikrer at den slutter tæt ved ventilen hele tiden. At du sidder ordentligt på cyklen er det vigtigste. Altså at cyklen har stack og reach, så du ikke senere finder ud af, at du ikke kan justere sadel- og styrposition ind til dit behov. Hvis du med motion mener, at du ikke skal accelerere ekstremt og ikke har brug for at være ekstremt aerodynamisk, vil cykler i det prisleje du nævner være helt tilstrækkelige til at give dig denne fornemmelse af at sidde på en supereffektiv køremaskine, som betyder så meget for éns motivation ... Med hensyn til geargrupper har jeg kun erfaring med Shimano. Nyeste Tiagra og 105 fungerer godt, ser godt ud og holder længe (med et vist niveau af pasning, men det gælder også Dura-Ace). Muligvis er bremsekløerne en smule mere effektive i de dyrere grupper. Og med hensyn til meget dyre hjul: igen som rimelig udynamisk motionist er min egen erfaring, at merudgiften her ikke altid giver et tilsvarende løft i køreglæden. Det kan de bedste dæk og en hysterisk velpasset kæde derimod give. Det lækre og præcise gearskift er nok ofte et spørgsmål om justering og vedligeholdelse, lige så meget som om komponenternes pris. Og har man råd, så skal man da bare gå amok med det lækre grej, hvis det forøger glæden ved éns sport. Men jeg fornemmer, at du gerne vil have value for dine penge ... Og så skal jeg jo ikke glemme betydningen af en god sadel, men det er en videnskab for sig ...

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk