03.07.2018 @ 08:30

Specialized har videreudviklet deres Venge og skabt en cykel, der både er hurtigere og lettere end sin forgænger. Cyklen er er verdens hurtigste cykel og kulminationen på fem års viden og erfaring fra brugen af vindtunnel.

Feltet.dk har, sammen med en række andre medier, været til produktfremvisning og test af den nye Venge. Specialized havde inviteret os til Innsbruck, som i år er vært for verdensmesterskaberne i landevejscykling.

 

Der var mulighed for at prøvekøre den nye cykel, samt få en detaljeret gennemgang af produktet fra Chris Yu, som er chef for Integrated Technologies teamet hos Specialized.

 

 

Specialized er kendt for at lave hurtige cykler og deres motto er da også ”Aero is everything”. Denne gang har de dog præsteret både at lave den hurtigste OG en af de letteste cykler på markedet.

 

Ikke nok med, at den nye Venge er mere aerodynamisk, så er den også gået hele 460 gram ned i vægt i forhold til dens forgænger, Venge Vias. 460 gram lyder måske ikke af meget, men det svarer til at fjerne et halvt styr, overøret, forgaflen og begge bagstivere på Venge Vias.

 

Den første Venge, der blev introduceret for syv år siden, havde fokus på at være aerodynamisk, lav i vægt og stiv.

 

Specialized havde ikke adgang til egen vindtunnel dengang, men måtte leje en og kørte kun få computertests. Efterfølgeren, Venge Vias, blev udviklet på halvandet år og denne gang med egen vindtunnel og flere computertests.

 

Med en helt ny teknologi, kunne Specialized udvikle en cykel, der både er hurtigere og lettere end nogensinde før og stadig gøre det på kun halvandet år. Mere om det senere.

 

Som Feltet.dk’s udsendte havde jeg aldrig kørt på en Specialized landevejscykel før denne produkttest, hvilket gjorde det svært for mig at sammenligne med deres Venge Vias og Tarmac.

 

il gengæld fik jeg lov til at teste cyklen i både vådt og tørt vejr. På asfalt og grus. Op ad stejle stigninger og ned ad snoede nedkørsler.

 

Den nye Venge føltes let opad og fik mig blandt andet sikkert op ad en af VM rutens stejleste stigninger med en maksimal stigning på 28%.

 

Den var hurtig og nem at styre, når det gik nedad. Især skivebremserne var jeg glad for, da regnen kom. Mit eneste anke var faktisk, det lidt for brede styr, men det er der jo råd for.

 

 

The new shape of speed

Specialized skriver selv, at den nye Venge er hurtigere alle steder og i hvilket som helst terræn. Den er mere aerodynamisk end sine forgængere, vægten er lavere og stivheden er bevaret.

 

Den nye Venge udkonkurrerer derfor konkurrenterne på alle parametre. Den er hurtigere end Venge Vias og lettere end Tarmac SL5 (sammenligningen er med skivebremser).

 

Da den nye Venge skulle udvikles, var der tre mål:

 - Mere aerodynamisk
 - Lavere vægt
 - Vedligeholde Rider-First Engineered™ styringsegenskaber

 

For at opnå disse mål måtte Specialized have en ny tilgang til at designe rammen. I stedet for at starte i vindtunnellen, gik de i gang med at udvikle et stykke optimerings-software, der kunne genere millioner af rør-former samt analysere dem baseret på aerodynamik, overfladeareal og stivhed.

 

Denne proces resulterede i en række former, som de kalder ”FreeFoil Shape Library”. Det er de former, der er fundamentet for den nye Venge.

 

Aerodynamik

Formålet med Venge Vias var, at gøre den lige så hurtig som Shiv TT, men den nye Venge er yderligere forbedret.

 

Sammenlignet med den hurtigste, aerodynamiske landevejscykel, der findes i dag, Venge Vias, er den nye Venge 8 sekunder hurtigere over 40 kilometer.

 

Alle de cykler, Specialized har testet, havde samme opsætning og var med følgende komponenter: Roval CLX 64 hjul, Turbo Cotton 26 millimeter dæk, Shimano’s nyeste Di2 geargruppe, to vandflasker, en S-Works Power sadel og deres respektive cockpit.

 

Præcis samme opsætning på alle tre cykler, med undtagelse af forskel ved fælgbremser og skivebremser. Dette blev valgt for udelukkende at fremhæve forskellene ved rammerne.

 

Vægt

Den nye Venge er som tidligere nævnt 460 gram lettere end Venge Vias Disc og selve rammen vejer kun 960 gram, +/- 30 gram i størrelse 56 og farven “Satin Black/Holographic Foil”.

 

Denne vægt er beregnet uden smådele, som for eksempel geardrop, flaskeholdere, sadelspænde, krankleje og spacere til styrfittings. Derudover er vægten kun gældende for den ovennævnte farve og størrelse.

 

Vægten for en 56 centimeter S-Works Venge Disc med Dura-Ace Di2 i Satin Black/Holo Silver er 7,1 kilogram +/- 100 gram.

Vægten for en 56 centimeter Venge Pro Disc med Ultegra Di2 i Satin Black/Black Reflective er 7,45 kilogram +/- 100 gram.

 

 

Styreegenskaber

Venge benytter sig af Rider-First Engineered™, som er designet for at sikre, at alle rammer performer ens uanset størrelsen. Dette opnås gennem en blanding af omfattende dataindsamling, ekspertfeedback fra professionelle ryttere og en omhyggelig tilgang til karbonkonstruktionen.

 

Det er dog ikke noget, man mærker, når man kører - det føles bare som om, man kører på den perfekte cykel.

 

Geometri og fit

Geometrien for den nye Venge blev designet ved hjælp af over 40.000 Retül datapunkter fra både kvindelige og mandlige ryttere. Dette munder ud i en fælles Venge-platform, der har et rammedesign til alle ryttere, uanset køn.

 

Selvom rammens stack og reach er forskellig fra Tarmac, er pasformen faktisk identisk. Tarmac SL6 har en 10 millimeter høj styrfitting og Venge har mindst 18 millimeter spacere i sin styrfitting.

 

Det betyder, at den laveste position, frempinden kan være i, faktisk er identisk mellem de to cykler.

 

Venge frempinden kan fås i to forskellige vinkler og flere størrelser. 6-graders frempinden tilbydes i følgende længder: 80, 90, 100, 110, 120, 130 og 140 millimeter. Og 12-graders frempinden i følgende længder: 110, 120, 130 og 140 millimeter.

 

Venge sadelpinden tilbydes i to udgaver: 0 millimeter og 20 millimeter setback. Den kommer også i to længder: 300 millimeter og 390 millimeter.

 

Det nye Aerofly II styr leveres desuden i fire bredder: 380, 400, 420 og 440 millimeter.

 

Cockpit

I samarbejdet med deres pro teams, fandt Specialized ud af, at frempindens stivhed er meget vigtigt for rytterne, især for de powerfulde sprintere.

 

Venge frempinden overstiger stivheden af ​​en hvilken som helst frempind, Specialized har testet, herunder Zipp SL Sprint frempinden, der har været benchmark for stivhed og er meget brugt i feltet.

 

Det helt nye Aerofly II styr er udviklet på baggrund af den viden, som Specialized har opnået ved at skabe tre generationer af Venge.

 

Det nye styr er hurtigere, lettere samt stivere og har en særlig feature med et struktureret mønster til ekstra greb og kontrol. Et indbygget styrbåndsstop sikrer også, at styrbåndet ser professionelt ud og gør det let at montere.

 

Venge frempinden er kompatibel med de fleste andre mærker af styr, men Aerofly II er designet til at fungere, som det hurtigste og mest aerodynamiske. Hvis en rytter foretrækker et andet styr, kan det dog let skiftes ud.

 

Ligeledes er den nye Venge også kompatibel med de fleste frempinde. Der er en universel frempind-overgangs spacer, der bruges i stedet for Venge spacere. Yderligere højde opnås med almindelige 1-1/8 spacere.

 

 

Dæk

Venge sælges med 26 millimeter dæk for at give den bedste kombination af aerodynamik, styring og rullemodstand. Man kan også sagtens have 32 millimeter dæk på den nye Venge.

 

Mulige komponenter

Venge er kun designet til at være kompatibel med elektroniske gearskiftere. Den er dermed kompatibel med Shimano Di2, SRAM eTap og Campagnolo EPS-systemer, forudsat at de bruger et internt batteri.

 

Skivebremsesystemet på Venge følger Shimano flat-mount standard.

 

Thru-aksle standard er 142x12 millimeter bagtil og 100x12 millimeter foran, og leveres med Venge bolt-on med en 6 millimeter hex. Aksler med DT RWS ratchet system er tilgængelige via Specialized forhandlere.

 

Endelig er kranklejet et Specialized OSBB/BB30.

 

 

Aerobars

Specialized har også lavet et spændebånd til Venge Vias clip-on aero-styret, der klemmer sig omkring den nye Venge frempind.

 

Dette gør det muligt for ryttere, at køre med et simpelt og kompakt aerodynamisk cockpit på den nye Venge og styret er tilgængeligt i to længder: En længere længde til enkeltstarter og triatlon samt en kortere længde, der er lovlig til ITU løb.

 

Clip-on aero-styret kræver, at rytteren selv skifter styret til et standard, rundt landevejsstyr i stedet for Aerofly II. Vær opmærksom på, at Aerofly II styret ikke er kompatibelt med clip-on aero-styr.

 

Tekniske detaljer

I sin stræben efter den mest simple Di2 opsætning var Specialized afhængig af feedback fra deres pro teams.

 

Nu har de brugt den viden til at udnytte sadelpinden og integreret Di2 junction-A cylinderen i den. Dette holder cockpittet simpelt og giver teammekanikere mulighed for at foretage justeringer fra teambilen under løb.

 

Der er også et nyt Shimano direct-mount geardrop til rådighed. Dette blev specifikt anmodet og udviklet af Specialized’s pro teams og er nu tilgængeligt på markedet.

 

Endelig har forskifter-spændet en indbygget plade, som Shimanos justeringsskrue kan komme ind i, så man kan sige farvel til den irriterende klæbrige plade fra Shimano.

 

Vi vil lave Danmarks bedste cykelmagasin - hjælp os!
Nu inviterer vi dig til at være med til at præge, hvilken retning Motionsfeltet.dk's nye digitale cykelmagasin skal have.
Skovbrand hærger kendt stigning
Senest i marts satte en 18-årige dansker ny rekord på Coll de Rates.
Andreassen åbner World Cuppen med top 10-placering
I weekenden blev der i Brasilien taget hul på årets World Cup-sæson.
Amstel-fadæse: Se supersprinter juble for tidligt
Lorena Wiebes begik en enorm fejl, da hun jublede for tidligt i spurten i Amstel Gold Race. Det gjorde, at Marianne Vos kunne spurte forbi hende på stregen i en forkortet udgave af løbet.
Følg Amstel Gold Race på Feltet.dk's app
Følg Mattias Skjelmose, Andreas Kron, Alexander Kamp og Mathieu van der Poel i Amstel Gold Race.
Test: Elves Vanyar Pro Disc 2024
Vanyar-modellen fra Elves er et stærkt bud på en landevejs-racer til den performance-orienterede rytter, som er på jagt efter en sjov og hurtig cykel, hvor den samlede pakke står stærkt i billedet.
Køb eller bytte? Mulighederne er mange hos Bike4Sport - valget er dit!
Står du og mangler en kvalitetscykel til billige penge? Så har Bike4Sport helt sikkert den rette cykel til dig.
Danskere vinder VM med sammensat hold: Det var meget overraskende
Simon Nielsen og Aleksej Calmann sammensatte i starten af marts et hold bestående af otte ryttere uden nogen erfaring sammen. En måned senere havde de kørt ét løb - og var verdensmestre.
Kvinden bag kasket-kast identificeret
Det lignende en bevidst handling, men det var en uheldig episode, der næsten forårsagede et styrt for Mathieu van der Poel i Paris-Roubaix, fortæller hovedpersonens advokat.

Instagram #motionsfeltet

ANNONCE

Skuffet Albert Philipsen reagerer på Paris-Roubaix
Juniorverdensmesteren var blandt favoritterne til det prestigefulde løb, men et brostensstyrt gjorde løbet sværere for ham.
Dansk endagsløb præsenterer ny finale: Giver holdene noget at tænke over
Grand Prix Herning har præsenteret en spændende ny rute til årets løb, som vil udfordre rytterne på de karakteristiske grusveje helt ind i finalen og forhåbentlig skabe endnu mere spænding i det danske UCI-løb.
Positiv opdatering på Vingegaard-operation
”Jonas har gennemgået vellykket operation” sådan skriver Team Visma Lease a Bike via mediet X. 
Cykelsportens Myter: Oplev Rolf, Holm og Bastian Emil
Den 11. juni gæster Brian Holm, Rolf Sørensen og Bastian Emil Goldschmidt Det Ny Teater til en snak om cykelsportens barske storhed og varmer op til Tour de France 2024. 
Test: ABUS Gamechanger 2.0
Aerodynamik, ventilation og komfort er i højsædet i den nyeste udgave af ABUS’ populære landevejshjelm Gamechanger. Hjelmen har store ventilationskanaler, flere aerodynamiske features, gode indstillingsmuligheder og er strippet for overflødige elementer, som er med til at holde hjelmens vægt godt nede. Feltet.dk har testet hjelmen - læs med her og find ud af hvordan hjelmen klarer sig i testen.
Startlisten til kvindernes Paris-Roubaix - 3 danskere med
I dag køres kvindernes Paris-Roubaix, og der er tre danskere blandt de deltagende.
Flere brosten end i 30 år: Her er pavéerne i Paris-Roubaix 2024
Pavéerne til årets Paris-Roubaix er blevet præsenteret.
Tour des Stations et cykelløb for motionister med gode bjergben
Er du til højdemeter og stigninger, så er Tour des Stations præcis et løb for dig! Prøv kræfter med en benbrækker.
Første cykelmagasin på gaden
Første udgave af Motionsfeltet.dk's nye magasin er landet på gaden! Læs det nu og få også adgang til 7 tidligere magasinet, som er udgivet af Bikemania Magazine.
Produktnyt: Cannondales nye Scalpel er bygget til at begejstre
I dag lancerer Cannondale en helt ny model af deres ikoniske Scalpel. Cannondales ultra lette nye cross-country mountainbike er på vej på markedet.
Elcyklernes kvalitet stiger: Nu er producent klar med elcykel fra øverste hylde
Gennem de seneste år er salget af elcykler steget markant, og det kan ses på elcyklernes kvalitet. I år lancerer producenten Gazelle en ny version af deres populære model, Eclipse, som sætter nye standarder og giver bilen kamp til stregen som det foretrukne transportmiddel.
Schurter og Fini ender på podiet – Ghost Factory triumferer på kvindesiden
Det blev til en samlet andenplads for Sebastian Fini og Nino Schurter i Absa Cape Epic.
Chefens hjørne: Feltet.dk startede for alvor på lokummet
Feltet.dk fylder i dag 21 år, men hvordan startede Skandivinaens største cykelside egentligt?
Nyt dansk talent smadrer Vingegaards gamle rekord
Den unge dansker slog den dengang 21-årige Jonas Vingegaards rekord fra 2018 med over 20 sekunder. En rekord, der for bare en måned siden blev taget af supertalentet Juan Ayuso.
Bosch lancerer batteri til elcykler - med fire store nyheder
Bosch eBike Systems lancerer en ny batteriinnovation til el-cykler. PowerPack 800 Frame er navnet på det nye powerfulde batteri, men med batteriet følger flere store nyheder fra producenten.  

ANNONCE

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

ANNONCE

Vi vil lave Danmarks bedste cykelmagasin - hjælp os!
Nu inviterer vi dig til at være med til at præge, hvilken retning Motionsfeltet.dk's nye digitale cykelmagasin skal have.
Skovbrand hærger kendt stigning
Senest i marts satte en 18-årige dansker ny rekord på Coll de Rates.
Andreassen åbner World Cuppen med top 10-placering
I weekenden blev der i Brasilien taget hul på årets World Cup-sæson.
Amstel-fadæse: Se supersprinter juble for tidligt
Lorena Wiebes begik en enorm fejl, da hun jublede for tidligt i spurten i Amstel Gold Race. Det gjorde, at Marianne Vos kunne spurte forbi hende på stregen i en forkortet udgave af løbet.
Følg Amstel Gold Race på Feltet.dk's app
Følg Mattias Skjelmose, Andreas Kron, Alexander Kamp og Mathieu van der Poel i Amstel Gold Race.
Test: Elves Vanyar Pro Disc 2024
Vanyar-modellen fra Elves er et stærkt bud på en landevejs-racer til den performance-orienterede rytter, som er på jagt efter en sjov og hurtig cykel, hvor den samlede pakke står stærkt i billedet.
Køb eller bytte? Mulighederne er mange hos Bike4Sport - valget er dit!
Står du og mangler en kvalitetscykel til billige penge? Så har Bike4Sport helt sikkert den rette cykel til dig.
Danskere vinder VM med sammensat hold: Det var meget overraskende
Simon Nielsen og Aleksej Calmann sammensatte i starten af marts et hold bestående af otte ryttere uden nogen erfaring sammen. En måned senere havde de kørt ét løb - og var verdensmestre.
Kvinden bag kasket-kast identificeret
Det lignende en bevidst handling, men det var en uheldig episode, der næsten forårsagede et styrt for Mathieu van der Poel i Paris-Roubaix, fortæller hovedpersonens advokat.

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet