Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Lasse Wedege Penning 29.07.2018 @ 11:01

I 2016 begyndte Vejdirektoratet at skabe såkaldte cykelbokse, hvor cyklister kan køre over lyskryds før biltrafikken, men et forsøg fra Aalborg Universitet viser nu, at de ikke har den ønskede effekt.

Højresvingsulykker er en af de mest frygtede trafikuheld for cyklister, og derfor har Rådet for Sikker Trafik og Vejdirektoratet de seneste år igangsat flere tiltag for at forhindre ulykkerne.

 

Et af disse er såkaldte cykelbokse. En cykelboks er et areal foran motorkøretøjernes stoplinje, hvor cyklerne kan placere sig, når der er rødt. Dermed bliver cyklisterne mere synlige, og det giver dem et forspring, når der bliver grønt, så de kan komme sikkert gennem krydset, inden motortrafikken kører forbi.

 

 

13 kommuner har etableret 57 cykelbokse over hele Danmark, men et nyt storskalaforsøg fra Aalborg Universitet viser, at cykelboksene ikke påvirker risikoen for hverken højresvingsulykker eller venstresvingsulykker.

 

Ifølge ing.dk er der gennemgået over 3.600 timers videooptagelser fra syv forskellige kryds i Hjørring, Aalborg, Kolding, Odense, Frederiksberg og København, før og efter cykelboksene blev etableret. Antallet af højresvingsulykker er faldet en smule, mens antallet af venstresvingsulykker er steget en anelse, men ingen af de to ændringer er statistisk signifikante.

 

Cyklisterne skal lære at bruge boksene

Dog konkluderer forskerne også, at en meget sandsynlig årsag til den manglende ændring er, at cyklister ikke bruger cykelboksene ordentligt. 

 

"Problemet er, at de første cyklister, der ankommer til krydsets stopstreg, ingen grund har til at trække ud i cykelboksen, fordi de, når det bliver grønt, skal mod et punkt i krydsets fjerneste hjørne - både hvis de skal fortsætte ligeud eller skal til venstre. Hvis de anvender cykelboksen, skal de flette ind i den strøm, der kommer i den direkte forlængelse af cykelstien/banen," skriver forskerne i rapporten.

 

Et eksempel på at cykelboksen ikke anvendes efter hensigten fra Vesterbrogade/Gasværksvej, København. Foto: Vejdirektoratet

 

Dermed kommer cyklisterne bagved til at holde ved siden af bilerne i krydset, og så ryger cykelboksene intenderede effekt.

 

Afdelingsleder Marianne Foldberg fra Vejdirektoratet vil dog ikke med det samme afvise, at cykelboksene kan få en positiv effekt på trafiksikkerheden.

 

"Man kan ikke konkludere, at cykelbokse er en dårlig idé. Til gengæld tyder alt på, at når man laver om i et kryds, så tager det tid for cyklisterne at vænne sig til ændringerne og til at bruge cykelboksene," siger Marianne Foldberg til ing.dk.

 

Forskernes rapport var faktisk allerede færdig i 2017, men Vejdirektoratet offentliggjorde først resultatet i februar 2018.

 

Carlos Sastre Classic og Cykelstafetten aflyses
Grundet et for lavt deltagerantal har arrangørerne efter samråd med sponsorer og Rebild Kommune valgt, at aflyse Carlos Sastre Classic og Cykelstafetten Spar Nord den 2. september i Rebild.
Lars Bak udgiver ny bog
På mandag udkommer Hjælperytteren med Lars Bak som hovedperson.
Vejen til Maratona – Amazing Assos
Har du nogensinde leget med tanken om at køre en af de stores Gran Fondo-løb i udlandet? Så er vores artikelserie her - ’Vejen til Maratona’ måske noget for dig.
Vi træner i arbejdstiden - ’Specialized Lunch Ride’
Motion er vigtigt, det kan der vist ikke være den store tvivl om! Men hvordan finder man lige tiden til det i en travl hver dag? Det er en udfordring for mange.
En fascinerende tidsrejse med stålramme og tåclips
Vintagecykling er populært som aldrig før. Hvor det i begyndelsen var store cykelnationer som Italien, Frankrig og Belgien, der stod for vintagearrangementer, har trenden nu bredt sig over det meste af Europa. Lige syd for grænsen - i Ludwigslust nær Schwerin - afvikler man hvert år et af Tysklands største cykelevents, Velo Classico.
Er du klar på en helt ny udfordring?
Et helt nyt managerspil ser dagens lys på Feltet.dk - Efterårsspillet 2018, hvor alle efterårssklassikere og store etapeløb er med.
Strava kan gøre dig til træningsjunkie
Rigtig mange motionister bruger GPS-trackingapps, Facebook-fora eller lignende samlingssteder til at motivere sig selv til at træne mere - ofte med succes.
Læs om fire års cykelpolitik på Motionsfeltet
Motionsfeltet.dk gik i luften for over fire år siden, og det er blevet til en del artikler siden.
En Tour de France-vinder vender hjem
Carlos Sastre deltager igen i Cykelstafetten Spar Nord og Carlos Sastre Classic den 2. September i Rebild - og alle har muligheden for at møde ham.

Instagram #motionsfeltet

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Boligadvokat