Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Lasse Wedege Penning 29.07.2018 @ 11:01

I 2016 begyndte Vejdirektoratet at skabe såkaldte cykelbokse, hvor cyklister kan køre over lyskryds før biltrafikken, men et forsøg fra Aalborg Universitet viser nu, at de ikke har den ønskede effekt.

Højresvingsulykker er en af de mest frygtede trafikuheld for cyklister, og derfor har Rådet for Sikker Trafik og Vejdirektoratet de seneste år igangsat flere tiltag for at forhindre ulykkerne.

 

Et af disse er såkaldte cykelbokse. En cykelboks er et areal foran motorkøretøjernes stoplinje, hvor cyklerne kan placere sig, når der er rødt. Dermed bliver cyklisterne mere synlige, og det giver dem et forspring, når der bliver grønt, så de kan komme sikkert gennem krydset, inden motortrafikken kører forbi.

 

 

13 kommuner har etableret 57 cykelbokse over hele Danmark, men et nyt storskalaforsøg fra Aalborg Universitet viser, at cykelboksene ikke påvirker risikoen for hverken højresvingsulykker eller venstresvingsulykker.

 

Ifølge ing.dk er der gennemgået over 3.600 timers videooptagelser fra syv forskellige kryds i Hjørring, Aalborg, Kolding, Odense, Frederiksberg og København, før og efter cykelboksene blev etableret. Antallet af højresvingsulykker er faldet en smule, mens antallet af venstresvingsulykker er steget en anelse, men ingen af de to ændringer er statistisk signifikante.

 

Cyklisterne skal lære at bruge boksene

Dog konkluderer forskerne også, at en meget sandsynlig årsag til den manglende ændring er, at cyklister ikke bruger cykelboksene ordentligt. 

 

"Problemet er, at de første cyklister, der ankommer til krydsets stopstreg, ingen grund har til at trække ud i cykelboksen, fordi de, når det bliver grønt, skal mod et punkt i krydsets fjerneste hjørne - både hvis de skal fortsætte ligeud eller skal til venstre. Hvis de anvender cykelboksen, skal de flette ind i den strøm, der kommer i den direkte forlængelse af cykelstien/banen," skriver forskerne i rapporten.

 

Et eksempel på at cykelboksen ikke anvendes efter hensigten fra Vesterbrogade/Gasværksvej, København. Foto: Vejdirektoratet

 

Dermed kommer cyklisterne bagved til at holde ved siden af bilerne i krydset, og så ryger cykelboksene intenderede effekt.

 

Afdelingsleder Marianne Foldberg fra Vejdirektoratet vil dog ikke med det samme afvise, at cykelboksene kan få en positiv effekt på trafiksikkerheden.

 

"Man kan ikke konkludere, at cykelbokse er en dårlig idé. Til gengæld tyder alt på, at når man laver om i et kryds, så tager det tid for cyklisterne at vænne sig til ændringerne og til at bruge cykelboksene," siger Marianne Foldberg til ing.dk.

 

Forskernes rapport var faktisk allerede færdig i 2017, men Vejdirektoratet offentliggjorde først resultatet i februar 2018.

 

Test: Bontrager Ballista cykelsko
Ultrakomfortabel racersko i høj kvalitet i minimalistisk design og med alternativ placering af BOA-spændet.
Produktnyt: QM Sportscare produkter
Ny serie af belgisk udviklede og producerede produkter er landet i Danmark. Produkterne tilbyder cykelrytteren komfort og pleje i alverdens afskygninger.  
Se verdensmester Valverdes nye cykel og udstyr
Man er ikke i tvivl om, at det er verdensmesteren, der kører rundt på denne cykel.
Elcykler stormer - ny klub og UCI arrangerer VM
Elcykler boomer på verdensplan, men indtil videre er salget ikke eksploderet i Danmark, men det stiger dog hvert år. Men producenterne og grossisterne i Danmark forventer, at de næste to år slå elcykler for alvor igennem i Danmark også. 
CykelSportMesse i Aarhus med gratis adgang
Efter 10 års succes i Roskilde, gør CykelSportMessen nu sit indtog i Aarhus. Messen slår dørene op lørdag den 26. og søndag den 27. oktober - og der er gratis adgang.
Mecklenburg Vorpommern åbner op for spændende cykelmuligheder
Mecklenburg Vorpommern er på mange måder en uopdaget perle for cyklister. Som delstat i det gamle Østtyskland har området ligget i mølpose adskillige år, og man er nu i fuld gang med at modernisere, så alt kommer op på vestligt niveau.
Job: Bjarne Egedesø A/S søger Servicetekniker/Intern sælger
Egedesø søger en ny medarbejder, og det kunne måske være dig? Se nedenstående stillingsopslag.
Test: Roeckl Ibros cykelhandsker
Roeckl er specialister i cykelhandsker og ses jævnligt på flere topatleter - tidligere har blandt andet vores egen Lasse Norman Hansen brugt handskerne flittigt under hans banetriumfer.
Smukke panoramaudsigter og udfordrende nedkørsler
Hohe Salve i Kitzbüheler Alpen er stedet, hvor du finder et stort net af brede grusstier velegnede til gravel-bikes eller hardtail-mountainbikes samt tekniske og udfordrende nedkørsler, der er perfekte til brede dæk og fuldt affjedrede trial-bikes.

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

Der der med tøj/sko/klamper kommer vist an på hvor meget man går op idet. Mind pedaler og sko forbliver det samme til dette formål. Mht. tøj, hvis du kan klare vinteren på landevejen, så fryser du i hvert fald ikke i skoven (lavere fart og mindre vind). Min cykel, vil jo grundlæggende være et cx setup, så det skal nok gå, kender dog ikke sporet og hvor svært det er. Ellers må jeg jo stå og og trække😅😅Nu har jeg modtaget og monteret hjulene, men har endnu ikke prøvet en tur på dem, da jeg kører på den anden cykel for tiden. Men kan da lige komme med de indtryk jeg fik. Da jeg kører med 10 speed Tiagra 4700 gruppe, var jeg glad for at afstands ringen til kassetten fulgte med. Det sted jeg købte dem står der 10/11 speed, men afstands ringen er til 9 og 10 speed, så formoder der burde stå 9/10/11 speed. Samtidig er det 35 mm profil, så godt jeg køber slanger med 60 mm ventil, selvom de er lidt lange :) Da jeg normalt monterer hastigheds magneten pegeende udad opdagede jeg at egerne sidder længere ude for den stødte på min "indbyggede" sensor, som Trek cykler har plads til i deres stel, vendte den bare om. Så det ser ud til at egerne sidder lidt længere ude på navet end jeg er vant til. Jeg måtte sætte mit øre helt ned til kassetten for at køre "klik" lydende når hjulet drejer i friløb :O Det er utrolig lydløst. Mål efter om længderne på ledningerne passer. Læg ca. 10% til det du måler dig frem til. Da jeg er på jagt efter en mere komfortabel cross/gravel--cykel, vil jeg gerne høre om der er nogen der har erfaringer med Superx eller eventuelt GIANT tcx advanced, som de vil dele

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Boligadvokat