Af: Mads Søndergaard Jensen 15.06.2018 @ 17:36

Laurent Fignon blev kendt som manden, der i 1989 tabte Tour de France med sølle otte sekunder på den berømte sidste etape, enkeltstarten på Champs Élysées. I 2009 udkom bogen på fransk og senere engelsk. Nu er den kommet på dansk oven i købet med forord af Mr. Tour De France, Jørgen Leth. Feltet.dk har haft mulighed for at læse den.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

1989 er året for Berlinmurens fald og det er også året hvor undertegnet bliver født. Derfor har jeg aldrig set Laurent Fignon live i aktion, men kender historien om de berømte otte sekunder. Mit kendskab til Fignon var derfor sparsomt, inden jeg satte mig for at læse franskmandens selvbiografi, der i år er blevet oversat til dansk af den Franske Bogcafés Forlag.

Da jeg først fik fat i bogen og begyndte at læse, først forordene skrevet af selveste Jørgen Leth, og senere kapitel for kapitel blev jeg med det samme opslugt af stemningen og hvis der er noget Jørgen Leth kan, så er det at skabe en euforisk stemning omkring ryttere han elsker. Laurent Fignon var én af dem.

Laurent Fignon blev kendt som manden der tabte Tour de France med otte sekunder til amerikaneren Greg Lemond. Fignon var kendt som en angriber af Guds nåde, hvorimod amerikaneren var kendt som forsvarende og kalkulerende type der sad på hjul. De otte sekunder er noget der fylder meget i franskmandens bevidsthed, hvilket man tydeligt ser ved at første kapitel i bogen hedder ”Otte Sekunder”.

Her beskriver han hvordan hele løbet havde været før den sidste etape. Hvor han tabte løbet efter at Greg Lemond havde kørt 58 sekunder fra franskmanden ved at bruge aerodynamisk hjelm, og triatlonstyr. Udstyr der efter Fignons mening ikke var godkendt af løbets officials. Men han beskriver også et siddesår, han havde døjet med i nogle dage og som gjorde, at han ikke kunne varme ordentlig op inden enkeltstarten.

Han fortæller blandt andet også om diamanter i benene på etapen til Alpe d´Huez, hvor Fignon på de sidste 4 kilometer kører 1 minut og 19 sekunder fra Lemond, men også om en ærgrelse over ikke at have angrebet tidligere.

Laurent Fignon tager som sagt hurtigt fat på emnet de otte sekunder. Det er tydeligt, at han er ked af at blive nævnt som rytteren der tabte Touren med otte sekunder,  i stedet for at blive nævnt som dobbelt vinder af Tour de France 1983 og 1984, Giro de Italia vinder i 1989 og Milan-San Remo vinder i 1988 og 1989, plus flere etapesejre i karrieren.

De efterfølgende kapitler sluger man råt omkring Laurent Fignons opvækst i Paris. Om starten på karrieren hvor han som 16 årig vandt det første løb han stillede op i. Herefter tager karrieren langsomt fart og som professionel kommer han ind på Renault-holdet, hvor der på det tidspunkt ikke herskede nogen tvivl om, hvem der var kaptajn. Det var Grævlingen, også kendt som Bernard Hinault.

Men Laurent Fignon får tildelt en fri rolle i sit første Tour de France i 1983 på grund af Hinaults fravær og vinder løbet i en alder af blot 22 år.

I slutningen af karrieren var Laurent Fignon også med til at forme en ung Bjarne Riis som etapeløbsrytter. Riis har tidligere udtalt at netop Fignon havde haft stor betydning for hans karriere.

Doping berøres også, men man skal helt hen til kapitlet ”Dopede over hele linjen”, hvor Fignon fortæller om starten af 90’erne hvor flere ryttere som Fignon tidligere let kørte fra, nu på mystisk vis kørte ”overmenneskeligt”. Det er rart at få franskmandens perspektiv på hele dopingkulturen, som vi ved var i 90’erne og som gjorde at han mistede mere og mere lysten til cykelsporten.

Fignon stoppede karrieren i 1993. Fignon selv fortæller allerede indledningsvis i bogen, at han dopede sig med kortison og amfetamin men aldrig EPO.  Igennem bogen fylder doping ikke meget og det giver et indblik i cykelsporten før rytterne blev maskiner og doping blev en fast del af hverdagen for cykelrytterne i 90’erne.

Hvert år inden Tour de France starter, lader jeg op med en bog der på den ene eller anden måde fortæller historien om Tour de France. Derfor har jeg læst flere selvbiografier af ryttere. Men Laurent Fignons ”Vi Var Unge og Ubekymrede” er én af de bedste. Jeg kan varmt anbefale den til alle cykelfans, både dem som nåede at opleve franskmanden, men også dem, som mig selv, der bare er cykelnørd.

Mangler du en bog du vil læse inden Tourens start eller i løbet af Touren for at komme i den rette stemning, kan jeg varmt anbefale denne. Bogen er på 327 sider men læses hurtigt og du får et godt indblik i smukt kapitel i cykelhistorien.

Laurent Fignon døde i 2010 af kræft i en alder af 50 år. Fignon fik konstateret kræft i 2009 som han også fortæller om i bogens indledning.

KØB BOG PÅ FELTET.DKS WEBSHOP

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Tre cykler på højkant i Feltet.dks Tour
Feltet.dk har startet vores store sæsonmanagerspil kaldet Feltet.dk Tour. Managerspillet starter den 2. marts og kan du køre dig til en podieplacering i spillet, så er du sikker på at vinde en cykel!
Produktfokus: ”Der er en grund til, at aerocyklerne ligner hinanden”
Cannondale SystemSix, det amerikanske mærkes aero-topracer, blev sendt på markedet i 2018, og modellen opnåede hen over efterår og vinter et utal af positive, internationaler anmeldelser samt topresultat i en uafhængig vindtunneltest af aerocykler: som den hurtigste på markedet. Feltet.dk har talt med Cannondale om modellen - og om aerocykler som ny, etableret modeltype.
Cykelbageren i Nørre Aaby har solgt over en halv million romkugler på under et år
Nørre Aaby Bageri har siden marts 2018, hvor de vandt prisen for Danmarks bedste romkugler ved FoodExpo i Herning, solgt over 500.000 romkugler. En stor del af dem er solgt til cykelturister, for det vestfynske bageri har en ganske særlig placering, der gør det nemt at nå på cykel fra flere af områdets større byer.
Python Pro udvider med nyt banebrydende koncept
Den danske cykelproducent, Python Pro, har udvidet deres koncept med et nyt og meget spændende tiltag til forbrugeren, hvor de kan spare 3.000 kroner.
Test: Giant Trance 29 2019
Er du på jagt efter en mountainbike, der kan bruges til at til det meste, er Giant Trance 29 et rigtigt godt bud.
Produktnyt: PurePowers Carbo Race nu med "dansk" smag
Endelig et energipulver med ægte dansk smag! Purepower har lanceret en ny smag til deres populære energipulver-serie.
Team Sky med ny aerodynamisk teknologi
Team Sky har indgået et strategisk samarbejde med virksomheden Swiss Side, som er eksperter i aerodynamik og tidsoptimering.
Garmin opkøber Tacx
Garmin opkøber Tacx, som er en af de førende producenter af indendørs hometrainers.
GOOD VIBES ONLY – VM i cykelcross – cykelturist i Bogense
I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget, der ligner…

Der er masser af tilfredshed af spore hos Team Sunweb efter, at Søren Kragh Andersen i dag hoppede op på andenpladsen i Volta ao Algarve.     Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/tilfredshed_hos_team_sunweb_efter_god_soeren_kragh-dag/Annika Langvad vandt i dag tredje etape af Afxentia Stage Race på Cypern og overtager dermed førertrøjen i løbet fra Anna van der Breggen. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/annika_langvad_vinder_tredje_etape_paa_cypern/Hej Er der nogle af jer som har nogle gode smidighedsøvelser for at opnå en større fleksibilitet og mindre ondt i nakke/skuldre efter 3 timer i sadlen. Min cykel indstilling er opsat efter diverse guides på nettet, og efter tommelfingerregel med forhjulsnav er ikke synligt når jeg kigger ned men jeg sidder og holder på bremsegrebene. Men jeg synes jeg mangler nogle enkle øvelser sådan at jeg kan blive mere fleksibel, lige nu når jeg står oprejst med strekte ben, når min hænder mine skinneben, så jeg er lidt stiv i kroppen.. :o)Tillykke med cyklen:wink: Du bør straks gå til forhandleren og få sat en ny kæde på, da det tyder på, at den medleverede kæde er en mandagsmodel. Hvad angår sadel, er vinklen på denne en personlig sag. Nogen vil have negativ vinkel (peger nedad som din), mens andre foretrækker det modsatte. Den er en enkel operation at justere sadlens vinkel, så mit råd er at prøve dig frem med forskellige vinkler indtil, du finder din personlige præference.

Boligadvokat