Af: Rune Schjerbeck 25.06.2018 @ 13:33

Jakob Fuglsangs biografi overrasker positivt med mange interessante detaljer fra karrieren og vejen frem til kaptajnrollen hos Astana. Den kan være et godt bud på en bog som optakt til det forestående Tour de France, selvom personen Jakob Fuglsang fortsat er gemt lidt væk.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Det var egentlig med en vis bekymring, at jeg kastede mig ud i Jakob Fuglsangs nye bog. Ville det være muligt for den danske rytter - med hjælp fra cykelkommentator Rasmus Staghøj - at løfte sig op over et overfladisk indblik i cykelsporten. Fuglsang er jo fortsat aktiv i cykelsporten - en sport, hvor venskaber ikke bare internt, men også på tværs af hold, kan betyde forskellen på sejr og nederlag.

Jeg var med andre ord bekymret for, at det simpelthen var for tidligt for den danske rytter, og da jeg åbnede bogen sad jeg med spørgsmålet om, hvorfor der netop her ved indgangen til det måske vigtigste løb i karrieren skulle udgives en biografi. Men måske er det netop nu, at bogen rent faktisk giver mening? På mange måder er bogen en lang prolog til det forestående Tour de France, hvor Jakob Fuglsang endelig går ind til verdens største etapeløb som ubestridt kaptajn for en af cykelsportens mest succesrige hold.

Bogen er skåret som de fleste nyere biografier. Det betyder, at hvert kapitel forsøger at fortælle en selvstændig historie om en del af Fuglsangs opvækst og karriere. Det gøres tilnærmelsesvist kronologisk, men med fokus på historien frem for en fuldstændig korrekt kronologi. Det er en kendt model for nyere biografier - og det virker. Rasmus Staghøj har endvidere krydret hvert kapitel med et lille citat fra en som kender Jakob Fuglsang godt. Det fungerer godt og giver et indblik i, hvordan andre ser på Fuglsang.

Det er en bog til cykelsportsinteresserede. Det er sparsomt, hvad der reelt er af ”klikbate” afsløringer, og det er da også sigende, at medierne med offentliggørelsen ikke er rendt over af artikler med saftige overskrifter med historier fra bogen. På sin vis er det befriende, at bogen er til for bogen selv, og ikke for at ramme øverst på salgslisterne med slibrige historier fra bag gardinerne i den professionelle cykelsport.

Forholdet til hustruen Loulou er lidt en undtagelse. Bogen åbner heldigvis op for, hvorfor Loulou ikke bare er en flot ung kvinde, der har giftet sig med en cykelmillionær, som nogen måske ved første øjekast ville tænke. Det er tydeligt, at Fuglsang gerne vil fortælle om den betydning, hun har haft for, at han har udviklet sig som både person og ikke mindst den cykelrytter han er. Derudover må jeg også komplimentere kapitlet om den nu afdøde ven og kollega Michele Scarponi. Det er rørende og åbner lidt op for, hvem Jakob Fuglsang egentlig er og er en af de få steder, hvor der for alvor bliver lukket op for følelserne.

Men bogen gør min indledende bekymring til skamme. Det er en på mange måder ganske præcis bog, der nøgternt fortæller Fuglsangs historie. Der er detaljerede beskrivelser af lønforhold og lønforhandlinger, forskellige samarbejder, om ensomhed og glæder. Selvom Fuglsang formentlig er kontraktligt bundet til ikke at måtte oplyse oplysninger fra den nuværende kontrakt, skal man ikke være ret god til matematik, før man kan finde ud af, hvad den danske rytter får i løn. Der bliver også citeret direkte fra sms, der er delt med f.eks. Richie Porte om Christopher Froome. Der bliver skrevet åben om forholdet til Michael Rasmussen, som var nært i tiden af dennes store nedtur og exit fra Tour de France.

Man skal dog nok ikke være tvivl om, at bogen repræsenterer det som Jakob Fuglsang gerne vil fortælle. Der er en beskrivelse af et kortvarigt brud med Loulou, men netop det brud er et eksempel på et sted, hvor man sidder tilbage med en lille undren om, hvorfor det sker - og hvorfor de siden finder sammen igen. Der bliver man som læser holdt i behørig afstand og det er et lille minus i bogen. Ikke at jeg har brug for at høre om parforholdskriser, men man kommer kun rigtig tæt på cykelrytteren Jakob Fuglsang og knap så meget privatpersonen.

Jeg må derfor også indrømme, at bogen er for poleret og pæn til, at jeg for alvor er helt oppe og ringe med maksimalt antal stjerner. Det er som om, at der i langt de fleste tilfælde er et lag indtil den virkelige Jakob Fuglsang. Et eksempel herpå er også bogens stilsikre, men også kunstige forsidefoto. Der havde billedet fra sejren fra Criterium du Dauphiné med hilsen til både den gravide hustru og Michele Scarponi været langt mere rammende.

Men er man cykelsportsinteresseret, så det en ganske udmærket bog, som jeg godt kan anbefale. Det er en bog, der forsøger at fortælle om tingene, som de er. Det kan jeg godt lide. Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg fulgt Jakob Fuglsang på sidelinjen i mange år.

Faktisk var han den første rytter jeg interviewede til Feltet.dk. Det var dengang han var et stort MTB-talent, og hvor han faktisk brugte det meste af interviewet på at opfordre til, at folk skulle prøve sporten af frem for landevejen. Så også her var spændt på om der med tiden var rettet lidt i den tilgang. Men der bliver ikke lagt skjul på, at det er sådan, at han havde det i ungdomsårene, og at interessen og de sportslige ambitioner på landevejen først senere er kommet. På den måde synes jeg den er troværdig, da man ikke oplever, at noget er blevet pyntet med tiden.

Bogen spiller naturligvis en del på Fuglsangs OL-sølvmedalje. Det er det resultat, der har gjort Fuglsang mere kendt i den brede befolkning og som samtidigt står som en milepæl i karrieren. Et resultat der har flyttet troen og ambitionerne til et nyt niveau, og som er en væsentlig forklaring på, at han i dag har den tillid hos Astana-ledelsen han har, hvor han er med til at diktere, at Rune Larsen er træner for holdet, og langt hen af vejen, hvem der skal hjælpe ham i løbene, herunder i Tour de France. Det her er med andre ord en bog, der først og fremmest forsøger at beskrive, hvordan Jakob Fuglsang endte som en stjerne, og derved kom ud af skyggen som vandbærer.

Min bedste anbefaling om denne bog er derfor også, at man skal skynde sig at læse den som optakt til det forestående Tour de France. Her vil det være en rigtig fin bog, som jeg har en fornemmelse af vil give en ekstra dimension til det franske etapeløb, hvor Jakob Fuglsang forhåbentlig er blandt de absolut bedste.

Jeg ender på fire ud af seks stjerner, men med en pil opad. Det vil sige en bog over middel og en bog jeg gerne vil anbefale. Den mangler at give lidt mere af privatpersonen Jakob Fuglsang, og så er jeg bekymret for om bogen for hurtigt bliver forældet. Ender Jakob Fuglsang på podiet i Paris, så er skal der jo snart skrives en helt ny bog om den danske rytter - det kan jeg så opfordre til bliver tilfældet.

Facts:

Jakob Fuglsang

Drømmen om regnbuefarver og den gule trøje

Samarbejde med Rasmus Staghøj

Bogen er udgivet af Politikens Forlag

Normalpris 269,95 kr.

BOGEN KAN KØBES PÅ FELTET.DKS WEBSHOP MED 70 KRONERS RABAT

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Tre cykler på højkant i Feltet.dks Tour
Feltet.dk har startet vores store sæsonmanagerspil kaldet Feltet.dk Tour. Managerspillet starter den 2. marts og kan du køre dig til en podieplacering i spillet, så er du sikker på at vinde en cykel!
Produktfokus: ”Der er en grund til, at aerocyklerne ligner hinanden”
Cannondale SystemSix, det amerikanske mærkes aero-topracer, blev sendt på markedet i 2018, og modellen opnåede hen over efterår og vinter et utal af positive, internationaler anmeldelser samt topresultat i en uafhængig vindtunneltest af aerocykler: som den hurtigste på markedet. Feltet.dk har talt med Cannondale om modellen - og om aerocykler som ny, etableret modeltype.
Cykelbageren i Nørre Aaby har solgt over en halv million romkugler på under et år
Nørre Aaby Bageri har siden marts 2018, hvor de vandt prisen for Danmarks bedste romkugler ved FoodExpo i Herning, solgt over 500.000 romkugler. En stor del af dem er solgt til cykelturister, for det vestfynske bageri har en ganske særlig placering, der gør det nemt at nå på cykel fra flere af områdets større byer.
Python Pro udvider med nyt banebrydende koncept
Den danske cykelproducent, Python Pro, har udvidet deres koncept med et nyt og meget spændende tiltag til forbrugeren, hvor de kan spare 3.000 kroner.
Test: Giant Trance 29 2019
Er du på jagt efter en mountainbike, der kan bruges til at til det meste, er Giant Trance 29 et rigtigt godt bud.
Produktnyt: PurePowers Carbo Race nu med "dansk" smag
Endelig et energipulver med ægte dansk smag! Purepower har lanceret en ny smag til deres populære energipulver-serie.
Team Sky med ny aerodynamisk teknologi
Team Sky har indgået et strategisk samarbejde med virksomheden Swiss Side, som er eksperter i aerodynamik og tidsoptimering.
Garmin opkøber Tacx
Garmin opkøber Tacx, som er en af de førende producenter af indendørs hometrainers.
GOOD VIBES ONLY – VM i cykelcross – cykelturist i Bogense
I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget, der ligner…

Cykelrejser: Hvor går turen til i 2019?
Vinmarker i Appenninerne, alpetoppe i Østrig, cykeludlejning på Mallorca eller smørrebrød i Danmark.
Test: Bontrager Ion 100 R / Flare R City lygtesæt
Masser af synlighed i en lille pakke, gør dette til et lygtesæt som især egner sig til kørsel i byområder.
Test: Kryptonite Alley F-650 forlygte
En kraftig og effektiv forlygte, som kan det hele og leverer en bred række af gode lysmuligheder til især landevejen.
Test: Kryptonite Avenue R-75
God baglygte som har en ultrasikker montering samt masser af gode indstillingsmuligheder, når det kommer til lyset.
Bliv inspireret af Team Motionsfeltet.dk – Touren til Gardasøen
Som medlem af Team Motionsfeltet.dk PREMIUM har jeg fået mulighed for at køre TransAlp i sommeren 2019. Min tanke er derfor, at jeg løbende vil opdatere på mit lille projekt, om at blive klar til  Tour TransAlp her til sommer.
Test: Abus Libra forlygte
En god allround lygte som kan lidt af det hele og som principielt opfylder alle dine behov på landevejen. ABUS leverer desuden god og robust kvalitet hele vejen rundt.
Test: Abus Gemini lygtesæt
Et fremragende lygtesæt, hvis du er på jagt efter at gøre dig synlig for andre trafikanter, når du træner i belyste områder. Spændende design gør, at lygten nærmest går i ét med cyklen og aldrig kommer til at sidde i vejen.
Henrik Djernis: VM-ruten et spændende mix
Den tidligere verdensmester, Henrik Djernis, har set nærmere på årets VM-rute i Bogense, og han synes, at den er spændende.
Test: Rapha Pro Team Winter Tights II
Fremragende vintertights som klogt udnytter forskellige stofkvaliteter og dermed tilbyder god regn- og vindbeskyttelse samt masser af varme.
Test: Kvindetøj - Pearl Izumi – Softshell og AmFIB Super Glove
Kvindespecifikt vintertøj til cykling i topkvalitet fra japanske Pearl Izumi.
Kombinér cykeldrømme med skoleophold
Det pibler frem med talenter på den danske cykelscene. Sejre i både Grand Tours, forårsklassikere, OL, VM og EM vidner om den enorme kvalitet, de danske ryttere besidder. Har du eller en du kender drømme om at opnå det samme, eller er det lysten til socialt samvær i et læringspræget miljø, der trækker i dig, så kunne et efterskole- eller højskoleophold måske være noget for dig.
Produktnyt: Castelli Aero Race jersey og bibshorts
Selv om cykling i 2019 er en high-tech-affære på mange måder, så skal der stadig trædes i pedalerne, når det spidser til ude på landevejen og ens konkurrenter sætter fra land. Eller når der er nogen, som har frækheden til at angribe ens status som lokal Strava-matador.
Test: Kvindetøj - Pearl Izumi bibtight og Thermal Jersey
Test: Kvindetøj - Pearl Izumi baselayer og vinterjakke
Produktnyt: ASSOS S9 bibshorts
Cykelryttere er besat af detaljer. Små ting, som kan få os til at køre hurtigere og blive bedre. Vi overbeviser os selv uge efter uge, at en ny måde at optimere en detaljer på, vil få os til at flyve forbi kammeraterne på næste træningstur.

Der er masser af tilfredshed af spore hos Team Sunweb efter, at Søren Kragh Andersen i dag hoppede op på andenpladsen i Volta ao Algarve.     Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/tilfredshed_hos_team_sunweb_efter_god_soeren_kragh-dag/Annika Langvad vandt i dag tredje etape af Afxentia Stage Race på Cypern og overtager dermed førertrøjen i løbet fra Anna van der Breggen. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/annika_langvad_vinder_tredje_etape_paa_cypern/Hej Er der nogle af jer som har nogle gode smidighedsøvelser for at opnå en større fleksibilitet og mindre ondt i nakke/skuldre efter 3 timer i sadlen. Min cykel indstilling er opsat efter diverse guides på nettet, og efter tommelfingerregel med forhjulsnav er ikke synligt når jeg kigger ned men jeg sidder og holder på bremsegrebene. Men jeg synes jeg mangler nogle enkle øvelser sådan at jeg kan blive mere fleksibel, lige nu når jeg står oprejst med strekte ben, når min hænder mine skinneben, så jeg er lidt stiv i kroppen.. :o)Tillykke med cyklen:wink: Du bør straks gå til forhandleren og få sat en ny kæde på, da det tyder på, at den medleverede kæde er en mandagsmodel. Hvad angår sadel, er vinklen på denne en personlig sag. Nogen vil have negativ vinkel (peger nedad som din), mens andre foretrækker det modsatte. Den er en enkel operation at justere sadlens vinkel, så mit råd er at prøve dig frem med forskellige vinkler indtil, du finder din personlige præference.

Tre cykler på højkant i Feltet.dks Tour
Test: Giant Trance 29 2019
Team Sky med ny aerodynamisk teknologi