Af: Morten Walther Rasmussen 19.06.2018 @ 06:19

Bogen USA på tværs er en uskøn blanding af amerikansk politik, lidt cykling, lidt rejseskildring og et skvæt Lars Toft Rasmussen. Bogen efterlader én med en rodet læseoplevelse.

Det er en lidt utaknemmelig opgave at anmelde Lars Toft Rasmussens bog USA på tværs i relation til cykling. For selv om rejsen foregår på cykel, så fylder selve cyklingen ikke alverden i bogen.

Bevares, der står da en del om, hvad forfatteren sætter til livs efter sine strabadserende ture, lidt om landskabet, men næsten ikke noget om, hvad det vil sige at rejse i cykeltempo. For cyklen er et middel og ikke et mål i sig selv hos Lars Toft Rasmussen.

Og den vinkel er måske det bedste man kan tage med sig fra denne bog: At cyklen ikke kun er til træning, cykelløb, vægtnørderi og grænseoverskridende atletiske udfordringer, men også kan bruges til rejse, eventyr og oplevelse.

Politik og kæpheste

Lars Toft Rasmussen skriver godt, muntert og flydende. Man bliver også i glimt underholdt og lærer noget om amerikanere og især amerikansk politik, hvilket man fornemmer er hele præmissen for bogen. Forfatteren vil således selv lære mere om de amerikanere, han ikke kender, det republikanske partis kernevælgere, ved at cykle gennem deres baghave. Og det projekt lykkes. Både for ham og for læseren. Vi får et par pudsige portrætter, overraskende facts om amerikanerne og USAs historie - og også et par radikale holdninger til dit og dat.

Denne del af bogen giver en dybere forståelse af det amerikanske politiske system, mens de fordomme, man eventuelt måtte have om amerikanere oftest bare bekræftes. Man kan dog savne mere om, hvordan det så faktisk føles at cykle gennem de storslåede landskaber, et par naturbeskrivelser eller reflektioner fra sadlen. Her går der for meget historietime i den, fordi vi jo allerede fra forsiden har en forventning om, at cyklen kommer mere i spil.

USA på tværs er på den måde en lidt bizar hybrid. Det er ikke rigtig en cykelbog, og det er heller ikke rigtig en rejsebog. Bogen opleves snarere som en politisk og historisk bog om USA, men her driller det så også lidt, fordi vi igen og igen skal have forfatterens forstyrrende idiosynkrasier i forhold til dette og hint. Han mener eksempelvis, at offentlige personer som tv-værter ikke må være fede, fordi de dermed er dårlige eksempler. Den holdning kobler han til, at danske skolebørn køres i skole af deres forældre og bliver fede af det. ”Hvis jeg lige må have lov at ride den kæphest.”

Og han rider lystigt videre; alkoholisme skyldes genetik, jagt og druk hører sammen, den danske folkekirke er konfliktsky. Men hvad skal vi med forfatterens kæpheste? Og hvorfor skal vi have gengivet flere avisnotitser om forfatteren, for eksempel hele det interview som ejeren af Chelo's Pizzeria laver med ham? Eller det afsluttende interview med Natasja Crone. De føjer ingenting til emnet - men måske til billedet af forfatteren, når han om interviewet med pizzeriaejeren skriver, at det ”forstærkede fornemmelsen af at være kendis”.

Sløseri i tekst og billeder

Sluttelig er der for mange fejl i bogen. Typisk er det fejl i sætningskonstruktioner, nogle gange meningsforstyrrende, andre gange bare irriterende. Fejlene kan også være stavefejl, som at drikken Gatorade konsekvent kaldes for ”Getorade” og byen Sin City for ”Sinn City”, mens en mejetærsker staves ”majetærsker”.

Bogen er udstyret med en kortstump i bunden af mange sider. Så kan man følge Lars Toft Rasmussens færd. Ideen er sjov, men bliver kluntet, fordi opløsningen er så dårlig. Generelt er billedmaterialet også af svingende kvalitet: Flere billeder er for små til, at de giver mening, de er for kedelige motivmæssigt eller blæst op til en hel side, selv om de tydeligvis ikke er i høj nok opløsning.

Hvis man er interesseret i rejseeventyr på cykel, så er der altså bedre alternativer end USA på tværs. En af de bedste danske bøger fra de seneste år er Nicolai Bangsgaards Solo - 4 år jorden rundt på cykel (2011). Hvis man er interesseret i amerikansk politik, er der sikkert også bedre alternativer, men der er trods alt langt mere historie og politik at komme efter i Lars Toft Rasmussens bog, end der er eventyr, cykling og rejseskildring. Samlet set fremstår bogen, ligesom flere fotos i bogen, uskarpt.

USA på tværs - på cykel blandt røde amerikanere

Af Lars Toft Rasmussen
232 sider (illustreret helbindsbog)

Pris kr. 198

KØB TIL HALV PRIS PÅ FELTET.DKS WEBSHOP

Produktnyt: Ny Specialized Turbo Levo
Den nye elcykel fra Specialized, Turbo Levo, er blevet fuldstændigt redesignet, hvilket markerer en helt ny standard for E-MTB. Stellet ligner den nye mountabike Stumpjumper, hvilket har gjort den nye Levo både lettere og stivere, samt gjort cyklen sjovere og mere alsidig.
Den værdifulde cykelbagage fra idrætsefterskolen i Ikast
Et år på ISI Idrætsefterskole blev den perfekt startrampe for Jesper Vinkels videre liv med både cykling og videregående studier.
Løbsberetning: Hærvejsløbet 2018
Gennem mit medlemsskab af Team Motionsfeltet.dk har jeg fået muligheden for, at køre 110 kilometer i Hærvejsløbet.
Cykling i vulkansk ørkenlandskab
Blot 100 km fra den afrikanske nordvestkyst ude i Atlanterhavet finder man De kanariske Øer. Fuerteventura, der er en af de i alt 7 øer, byder gennemsnitligt på 320 årlige solskinsdage, og det er derfor oplagt, at øen har udviklet sig til et mekka for sportsinteresserede og aktive gæster.
Produktnyt: Scott Ransom 2019
Scott introducerer nu den helt nye Ransom. En "all mountain/enduro bike", der er bygget til fart. Med sine 170mm vandring er det samtidig en både alsidig og utrolig let mountainbike.
Produktnyt: Louison Bobet - Kør med 'panache'
Nyt fransk tøjmærke kommer til Danmark. Det er mærket Louison Bobet. Fransk elegance på cyklen og i alle andre sammenhænge.
Hvem bliver nomineret til årets klub?
Hvem bliver nomineret til årets klub 2018? De fire nominerede i kategorien bliver afsløret i aften.
Specialized indbyder dig til to dages test af spritnyt udstyr
En af de absolut største spillere på cykeludstyrsmarkedet er giganten Specialized, og de inviterer alle danskere til udstyrsfest i Kolding.
Boganmeldelse: Lars Bak - Hjælperytteren
Seneste skud på stammen af cykelbøger udgivet i 2018 er “Lars Bak - Hjælperytteren”. Vi har læst bogen og kommer her med en anmeldelse af den.

Det korte svar er, ja der er meget stor forskel på tri-cykler og landevejscykler. Men , og det er et stort men, så kommer det an på hvilke distancer du skal dyrke, long distance (halv og hel ironman), er muligt at køre på en landevejscykel, men det vil klart være en fordel med dedikeret tri cykel. På kortere distancer er det typisk tilladt at sidde på hjul og tri-cykler ikke tilladt. Så det kommer an på hvad dit mål er. Hvis det “bare” er at gennemføre en ironman, så er en billig eller brugt tri-cykel en god løsning, en god tid på de lange distancer, så skal man nok lidt op i budget, eks. Canyon speedmax, specialized shiv, felt iaxx, cervelo P2. Er det kortere distancer, så er det knap så vigtigt, men jo mere aero, jo mere energi sparet (hvis det er i DK), men en alm racer med clip-on bars og en “midt-i-mellem” position vil være helt fin. Jeg har dog udtrykt min mening om pågældende cykel i en anden tråd. Cykelexperten har et par tilbud på en racer med tri-styr som sikkert er ganske fin, mener der er to modeller, begge til omkring 10k. Hvis det er kortere distancer og budgettet ikke er til det store, ville jeg kigge på entry-level modeller fra nogle af de store mærker - trek, specialized, cube, scott, giant - med en tiagra gruppe på. Tiagra, er modsat hvad mange herinde mener, en ganske udmærket gruppe - skifter fint og holder næsten evigt, hvis bare man skifter kablerne Det fornemmede jeg godt, jeg er knap så hårdfør, så hellere en ny handske fra tid til anden :blush:Står og skal købe en ny MTB og kan se Rabe-bike har den jeg gerne vil have til en god pris, vil bare høre om nogen her har erfaring med dem?Har anmeldt det, men der er ingen Admin der gider kontrollere det der bliver skrevet i div. Forum :rage:

Boligadvokat