Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Mads Søndergaard Jensen 03.01.2018 @ 16:58

Per Henrik Brask har skrevet en bog der et must-have for begynderen, den dedikerede eller cykelklubben, der gerne vil være opdateret indenfor alt indenfor landevejstræning.

Der bliver flere og flere, der trækker i stramt lycra og sætter sig op på cyklen. Landevejscyklingen buldrer fremad, dette kan skyldes, man kommer hurtigt frem, og man er fri i naturen. Det faktum, at man får en masse glæder og udfordringer ved cykling.
 

Per Henrik Brask er cykelentusiast, cykeltræner og cykelekspert og har tidligere skrevet andre bøger omkring cykelsporten. Ligefra til hvordan man reparerer sin cykel til tips omkring landevejscykling og mountainbikesporten.  

 

Denne nye bog fra Per Henrik Brask og Gyldendal hedder: "Landevejstræning" og er på 182 sider. Bogen starter ud med en prolog, hvor han kort fortæller om, hvad der fik ham til at skrive bogen. “Mit mål med Landevejstræning er at opgradere, udvikle og inspirer dig som cykelrytter”.

Bogen kan læses fra start til slut, eller man kan bruge den som et opslagsværk. Her kan med fordel benytte sig af den overskuelige indholdsfortegnelse.
 

Bogen er delt op i otte emner eller kapitler ligefra Introduktion til cykeltræning ,som er det første emne og til holdkaptajnen, der slutter bogen af. Under hvert emne er der undertitler og her bliver der virkelig gået i dybden med de forskellige ting. Bogen rammer virkelig bredt og har emner som: Fra begynder til supermotionist, Træning, Måling og påvirkning af effekt, Kost ernæring og væske, ilt, træneren. Disse er som sagt nogle gode og relevante emner.


 

Bogen er let at læse på trods af, at den omhandler nogle emner indenfor for et eksempel træning, som måske kan være lidt svært at forholde sig til, så beskriver Per Henrik Brask det på en måde, så det er forholdsvis let at forstå.
 

Bogen gennemgår som sagt, hvad der menes med watt og pulstræning, aerobt og anaerobt arbejde, restitution og ernæring, køreteknik og træningspsykologi. Det er alt, hvad man skal vide for at blive en bedre cykelryttere. Disse informationer er gode og vigtige, men har man selv kørt på konkurrenceniveau, så har man stiftet bekendtskab med disse begreber før, dem er der ikke så meget nyt i.
 

Derimod er afsnittet "Holdkaptajnen" et rigtig godt afsnit. Her får man virkelig det sikkerhedsmæssige aspekt ind. Dette aspekt er endnu vigtigere i disse tider, hvor det desværre sker at cykelryttere kommer galt afsted i trafikken. I kapitlet er det både beskrevet, hvordan man skal agere i en gruppe og alene - og ikke mindst er det illustreret med billeder af for et eksempel, tegngivning i trafikken.



Denne bog beskriver helt konkret, hvordan du som cykelrytter kan blive bedre dette gøres blandt andet via høj faglighed og masser af figurer, der er med til at beskrive de enkelte emner godt.


Bogen Landevejstræning er en bog til den dedikerede rytter, der gerne vil finde informationer omkring alt indenfor landevejstræning. Ved at erhverve sig denne bog får man et godt opslagsværk til reolen med de andre cykelbøger.


Bogen kan anbefales til alle, der er dedikeret cykelryttere. Uanset om de træner alene eller kører i en klub, vil de få meget glæde af bogen "Landevejstræning".

BOGEN KAN KØBES PÅ FELTET.DKS WEBSHOP - BRUG KODEN "NYTÅR", SÅ FÅR DU 20% RABAT PÅ ALLE VARER

Boganmeldelse: USA på tværs
Bogen USA på tværs er en uskøn blanding af amerikansk politik, lidt cykling, lidt rejseskildring og et skvæt Lars Toft Rasmussen. Bogen efterlader én med en rodet læseoplevelse.
Vind en VIP dag til Tour de France med Team Sunweb
Vild konkurrence! Vind en VIP dag til Tour de France med fly, hotelovernatning og middag.
Stortest: Summer Kits – Push Hard
Veludført og veldesignet kit med udtalte aerodynamiske reference fra spændende italiensk brand, som er nyt på danske breddegrader.
Boganmeldelse: Cykelreparation
En meget fin, dog enkelte steder lidt overfladisk, gennemgang af de fleste vedligehold og reparationsopgaver på cykler. En god bog for folk, som før har haft værktøj i hånden.
GOOD VIBES ONLY – Cykelstafetten Kolding – fællesskabet sejrede
I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget der ligner…
Anmeldelse: Rolf Sørensens store cykelalmanak
En lækker cykelbogen ramte butikkerne her i starten af april måned. Feltet.dk har kigget nærmere på bogen, som rammer toppen af skalaen.
WEEKENDTILBUD: Spar 5000 kroner på fedt hjulsæt
I den kommende weekend vil Feltet.dk have gode tilbud på hjulsæt fra Juhl Cycling. Spar 5.000 kroner på dit kommende hjulsæt, plus du får dæk og slanger gratis til en værdi af 856 kroner!
Boganmeldelse: Vi Var Unge og Ubekymrede
Laurent Fignon blev kendt som manden, der i 1989 tabte Tour de France med sølle otte sekunder på den berømte sidste etape, enkeltstarten på Champs Élysées. I 2009 udkom bogen på fransk og senere engelsk. Nu er den kommet på dansk oven i købet med forord af Mr. Tour De France, Jørgen Leth. Feltet.dk har haft mulighed for at læse den.
Assos præsenterer ny mountainbike-kollektion
ASSOS lancerer nu sin nye og billigere MTB XC-kollektion.

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

Det er ikke sikkert cyklens stel tar skade, men som Harald skriver, kan ungens stel måske lide lidt under det. Prøv det og kom gerne tilbage med dine erfaringer på området.😊Jeg har en mindre bunke af importerede cykler og ingen af dem har dansk stelnummer. Mit forsikringsselskab siger ganske vidst at de kræver dansk stelnummer, men da der ikke står noget om det i forsikringsbetingelserne har jeg svært ved at se dem vinde en sag på det. I øvrigt vil jeg også tro, at det er i strid med EU-reglerne om varernes fri bevægelse at sætte krav om det (det er jo reelt en import-forhindring), såfremt cyklerne er udstyret med et godkendt stelnummer fra et andet EU-land. Og ja, jeg er jurist, så det er ikke grebet - helt - ud af den blå luft.Jeg har god erfaring med en relativt lille håndpumpe til derude, der kan monteres ved flaskeholderen. Den er tynd og ikke ultrakort, og kan derfor give højt tryk.; en Topeak Pocket Rocket. Den Barbierei Pompita, som RacerDan nævner, var også god, men den her har et låsehåndtag, der sikrer at den slutter tæt ved ventilen hele tiden. At du sidder ordentligt på cyklen er det vigtigste. Altså at cyklen har stack og reach, så du ikke senere finder ud af, at du ikke kan justere sadel- og styrposition ind til dit behov. Hvis du med motion mener, at du ikke skal accelerere ekstremt og ikke har brug for at være ekstremt aerodynamisk, vil cykler i det prisleje du nævner være helt tilstrækkelige til at give dig denne fornemmelse af at sidde på en supereffektiv køremaskine, som betyder så meget for éns motivation ... Med hensyn til geargrupper har jeg kun erfaring med Shimano. Nyeste Tiagra og 105 fungerer godt, ser godt ud og holder længe (med et vist niveau af pasning, men det gælder også Dura-Ace). Muligvis er bremsekløerne en smule mere effektive i de dyrere grupper. Og med hensyn til meget dyre hjul: igen som rimelig udynamisk motionist er min egen erfaring, at merudgiften her ikke altid giver et tilsvarende løft i køreglæden. Det kan de bedste dæk og en hysterisk velpasset kæde derimod give. Det lækre og præcise gearskift er nok ofte et spørgsmål om justering og vedligeholdelse, lige så meget som om komponenternes pris. Og har man råd, så skal man da bare gå amok med det lækre grej, hvis det forøger glæden ved éns sport. Men jeg fornemmer, at du gerne vil have value for dine penge ... Og så skal jeg jo ikke glemme betydningen af en god sadel, men det er en videnskab for sig ...

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

ThomasKristensen.com