Af: Philip Tarning-Andersen 15.12.2017 @ 16:18

Henrik Elmgreen, eller Rico som vi normalt kalder ham, har skrevet en bog. Det er ikke en bog om cykelsportens historie, men mere hans historie om cykelsporten. Og den er ganske spændende.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

”Hvorfor skriver du ikke en bog om alt det, du har oplevet i din tid i cykelsporten?” Sådan indleder Rico sit eget forord til bogen med et spørgsmål, han ofte er blevet stillet. Jeg er en af dem, der har spurgt. Derfor var jeg også ganske begejstret for at høre, at projektet også blev til noget.

Men hurtigt indså jeg, at bogen langt fra var det, som jeg havde forventet. Det var ikke en kronologisk historie fra cykelsportens barndom og frem til nu. Det gør forfatteren også meget tydeligt i starten, at det ikke skal være. I stedet er det Ricos egne fortællinger, og dem har han en del af.

Ricos egne historier

Udgangspunktet for bogen er langt hen ad vejen Ricos egne oplevelser ved løb og med forskellige personligheder i cykelsporten. Det giver en sjov blanding af lange historier om både de største stjerner og enkelte gange også mindre væsentlige personer i det store billede. Samtidig bliver ret store præstationer nogle gange kun omtalt i få sætninger, for Rico oplevede dem ikke selv.

Man skal derfor ikke læse bogen for at få en stor gennemgang af dansk og international cykelsports historie i traditionel forstand. Det er mere 350 sider med historier, som Rico kunne fortælle en dag, han møder en i Ballerup Super Arena. Det gør måske også publikummet til bogen lidt smallere.

Bag kameraet

Er de historier så hver at læse? Hvis man er typen, der nørder cykelsport, så ja. Her får vi mange historier ”bag kameraet,” som er beskrevet helt anderledes, end man ville kunne læse om dem andre steder. Om hvordan Ole Ritter ”forlængede” Ordrupbanen, og hvordan Danmark Rundt startede og genstartede. Og det er ganske underholdende.

Der er også plads til enkelte analyser fra Rico selv. Blandt andet er hans gennemgang af de bedste par nr. 7 kræs for kendere og med en kort afrunding af, hvem der måske nok var de bedste. En anden spændende, men måske knap så overraskende, konklusion kommer i sammenligningen mellem Merckx og Froome - hvorfor kan man ikke køre både Giro og Tour samme år?

Mange gange er der ingen glidende overgang fra en historie til den næste. Hvis man læser bogen i lange stræk, bliver man udsat for mange bratte emneskift. Hvert kapitel skal mere ses som en historie for sig. Jeg kunne godt have tænkt mig længere, men til gengæld færre historier for en mere glidende læseoplevelse. På grund af bogens meget subjektive tilgang vil den heller ikke fungere synderlig godt som et opslagsværk.

Samlet vurdering

Jeg tror ens glæde ved bogen vil stige, jo mere man kender og holder af at høre Ricos historier. Vil man gerne have masser af dem, så er det helt sikkert en anbefalelsesværdig bog. Kender man ikke rigtig Rico, så kan man stadig få glæde af bogen, hvis man kender cykelsporten rimelig godt. Er man mere til en historisk gennemgang af cykelsporten fra A-Z, så findes der andre cykelbøger på markedet.

Og netop den skildring gør også karaktergivningen svær for mig. For jeg synes, at det er en fantastisk skildring med et unikt blik bag kameraet. Mange vil sikkert have det på samme måde. Men er man læseren, der godt nok følger mere med i cykling end blot Tour de France - men heller ikke meget mere - ja, så er det ikke helt den store bog om cykling, man skal vælge? Så hvad skal jeg vælge som karakter? Jeg gik lidt efter en mellemting og håber, at folk har læst mere end bare karakteren i denne anmeldelse.

Bogen kan købes på Feltet.dks webshop

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Seks gode træningsbøger - slå til nu og spar 20%
Skal du i form til den kommende sæson? Så har Feltet.dk et par gode bøger til dig.
Boganmeldelse: Cykelreparation
En meget fin, dog enkelte steder lidt overfladisk, gennemgang af de fleste vedligehold og reparationsopgaver på cykler. En god bog for folk, som før har haft værktøj i hånden.
Tour Down Under managerspillet om 11 timer
​Managersæsonen starter tidligt i år på Feltet.dk. Du har nemlig nu mulighed for at sætte dit eget managerhold til Tour Down Under. Men du skal være hurtig, da spillet allerede starter tirsdag klokken 2.00!
Tour Down Under-spillet starter om 11 timer
Test: Pirelli Velo 4S dæk
Pirelli er vendt tilbage til cykelsporten og imponerer i test med et nyt allround dæk til landevejscyklen.
Test: Assos Skin Foil – Early Winter
Vi har haft fingrene i den langærmede ’3.4 Skinfoil Early Winter’ og kørt den igennem vintermøllen og masser af kolde timer på landevejen.
Test: PRO Bike Bag
God kvalitet, let at pakke og nem at transportere er kodeordene for tasken fra Shimano-brandet PRO.
Elmgreens liv på landevej og bane: Et liv med to hjul
Elmgreen fortæller lystigt om sine bogovervejelser til "Et liv med to hjul", der er en samling af hans 64 bedste anekdoter om bane- og landevejscykling.
Test: Assos milleJacket_evo7
En gennemtænkt vinterjakke som er kraftig og robust, men alsidig og gennemtænkt, så den fungerer hen over hele vinteren. Skal du kun eje én vinterjakke til det hele, så er her et godt bud.

Til lidt under prisen kan du få en cannondale caad 12, med force gruppe, cannondales egne, og godt anmeldte carbon hjul, samt disc bremser (er det mon ikke fremtiden ;-) https://www.thebikeshop.de/Cannondale-CAAD12-Disc-Force-2-2017/en Jeg har lige set ramme ved min kammerat, og den er fed..... Jeg tænker ikke at den ramme er afgørende dårligere end carbon rammer (jeg er helt klar over at ikke alle deler det synspunkt) Muligvis var svaret ikke lige præcis det du eftersøgte, men din arrogante attitude pynter nu endnu mindre! Eller også har Brailsford inspireret Anders Samuelsen ;-) De er i hvert fald begge gode til at kravle op i et højt træ. Lidt mere hos Cycling Weekly http://www.cyclingweekly.com/news/racing/chris-froome-reportedly-set-to-argue-that-kidney-problem-caused-adverse-salbutamol-test-365861 [quote]Having discounted the dehydration hypothesis initially suggested as a possible cause for a spike in the salbutamol concentration and decided against a pharmacokinetic option that might have shown that external factors were the cause because of the difficulty of recreating the same conditions of that day, Froome’s team of experts are said to be focusing on this new hypothesis.[/quote] Man har altså droppet den farmakokinetiske undersøgelse. Teksten fra regelsættet er: [quote]The presence in urine of salbutamol in excess of 1000 ng/mL or formoterol in excess of 40 ng/mL is presumed not to be an intended therapeutic use of the substance and will be considered as an Adverse Analytical Finding (AAF) unless the Athlete proves, through a controlled pharmacokinetic study, that the abnormal result was the consequence of the use of the therapeutic dose (by inhalation) up to the maximum dose indicated above.[/quote] Det virker ærlig talt lidt op ad bakke når man ikke engang forsøger at anvende den kattelem som WADA / UCI selv angiver med den farmakokinetiske undersøgelse. Jeg kan godt frygte, at den eneste vinder i dette er nogle advokater der tjener penge på en håbløs sag.Kunne en anden mulighed ikke være kun at skifte den inderste ring fra 39 til 34 eller 36? De koster ikke alverden (det er den yderste der er dyr) og der er vel ikke så meget justering efterfølgende. Man mister vist lidt matchen mellem ringene som skulle give bedre skift, men der kan andre måske sige hvor slemt det bliver?

ThomasKristensen.com