Af: Philip Tarning-Andersen 15.12.2017 @ 16:18

Henrik Elmgreen, eller Rico som vi normalt kalder ham, har skrevet en bog. Det er ikke en bog om cykelsportens historie, men mere hans historie om cykelsporten. Og den er ganske spændende.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

”Hvorfor skriver du ikke en bog om alt det, du har oplevet i din tid i cykelsporten?” Sådan indleder Rico sit eget forord til bogen med et spørgsmål, han ofte er blevet stillet. Jeg er en af dem, der har spurgt. Derfor var jeg også ganske begejstret for at høre, at projektet også blev til noget.

Men hurtigt indså jeg, at bogen langt fra var det, som jeg havde forventet. Det var ikke en kronologisk historie fra cykelsportens barndom og frem til nu. Det gør forfatteren også meget tydeligt i starten, at det ikke skal være. I stedet er det Ricos egne fortællinger, og dem har han en del af.

Ricos egne historier

Udgangspunktet for bogen er langt hen ad vejen Ricos egne oplevelser ved løb og med forskellige personligheder i cykelsporten. Det giver en sjov blanding af lange historier om både de største stjerner og enkelte gange også mindre væsentlige personer i det store billede. Samtidig bliver ret store præstationer nogle gange kun omtalt i få sætninger, for Rico oplevede dem ikke selv.

Man skal derfor ikke læse bogen for at få en stor gennemgang af dansk og international cykelsports historie i traditionel forstand. Det er mere 350 sider med historier, som Rico kunne fortælle en dag, han møder en i Ballerup Super Arena. Det gør måske også publikummet til bogen lidt smallere.

Bag kameraet

Er de historier så hver at læse? Hvis man er typen, der nørder cykelsport, så ja. Her får vi mange historier ”bag kameraet,” som er beskrevet helt anderledes, end man ville kunne læse om dem andre steder. Om hvordan Ole Ritter ”forlængede” Ordrupbanen, og hvordan Danmark Rundt startede og genstartede. Og det er ganske underholdende.

Der er også plads til enkelte analyser fra Rico selv. Blandt andet er hans gennemgang af de bedste par nr. 7 kræs for kendere og med en kort afrunding af, hvem der måske nok var de bedste. En anden spændende, men måske knap så overraskende, konklusion kommer i sammenligningen mellem Merckx og Froome - hvorfor kan man ikke køre både Giro og Tour samme år?

Mange gange er der ingen glidende overgang fra en historie til den næste. Hvis man læser bogen i lange stræk, bliver man udsat for mange bratte emneskift. Hvert kapitel skal mere ses som en historie for sig. Jeg kunne godt have tænkt mig længere, men til gengæld færre historier for en mere glidende læseoplevelse. På grund af bogens meget subjektive tilgang vil den heller ikke fungere synderlig godt som et opslagsværk.

Samlet vurdering

Jeg tror ens glæde ved bogen vil stige, jo mere man kender og holder af at høre Ricos historier. Vil man gerne have masser af dem, så er det helt sikkert en anbefalelsesværdig bog. Kender man ikke rigtig Rico, så kan man stadig få glæde af bogen, hvis man kender cykelsporten rimelig godt. Er man mere til en historisk gennemgang af cykelsporten fra A-Z, så findes der andre cykelbøger på markedet.

Og netop den skildring gør også karaktergivningen svær for mig. For jeg synes, at det er en fantastisk skildring med et unikt blik bag kameraet. Mange vil sikkert have det på samme måde. Men er man læseren, der godt nok følger mere med i cykling end blot Tour de France - men heller ikke meget mere - ja, så er det ikke helt den store bog om cykling, man skal vælge? Så hvad skal jeg vælge som karakter? Jeg gik lidt efter en mellemting og håber, at folk har læst mere end bare karakteren i denne anmeldelse.

Bogen kan købes på Feltet.dks webshop

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Test: Bontrager Ballista cykelsko
Ultrakomfortabel racersko i høj kvalitet i minimalistisk design og med alternativ placering af BOA-spændet.
Produktnyt: QM Sportscare produkter
Ny serie af belgisk udviklede og producerede produkter er landet i Danmark. Produkterne tilbyder cykelrytteren komfort og pleje i alverdens afskygninger.
Se verdensmester Valverdes nye cykel og udstyr
Man er ikke i tvivl om, at det er verdensmesteren, der kører rundt på denne cykel.
Elcykler stormer - ny klub og UCI arrangerer VM
Elcykler boomer på verdensplan, men indtil videre er salget ikke eksploderet i Danmark, men det stiger dog hvert år. Men producenterne og grossisterne i Danmark forventer, at de næste to år slå elcykler for alvor igennem i Danmark også.
CykelSportMesse i Aarhus med gratis adgang
Efter 10 års succes i Roskilde, gør CykelSportMessen nu sit indtog i Aarhus. Messen slår dørene op lørdag den 26. og søndag den 27. oktober - og der er gratis adgang.
Mecklenburg Vorpommern åbner op for spændende cykelmuligheder
Mecklenburg Vorpommern er på mange måder en uopdaget perle for cyklister. Som delstat i det gamle Østtyskland har området ligget i mølpose adskillige år, og man er nu i fuld gang med at modernisere, så alt kommer op på vestligt niveau.
Job: Bjarne Egedesø A/S søger Servicetekniker/Intern sælger
Egedesø søger en ny medarbejder, og det kunne måske være dig? Se nedenstående stillingsopslag.
Test: Roeckl Ibros cykelhandsker
Roeckl er specialister i cykelhandsker og ses jævnligt på flere topatleter - tidligere har blandt andet vores egen Lasse Norman Hansen brugt handskerne flittigt under hans banetriumfer.
Smukke panoramaudsigter og udfordrende nedkørsler
Hohe Salve i Kitzbüheler Alpen er stedet, hvor du finder et stort net af brede grusstier velegnede til gravel-bikes eller hardtail-mountainbikes samt tekniske og udfordrende nedkørsler, der er perfekte til brede dæk og fuldt affjedrede trial-bikes.

Pointen er også, at noget cykling i en time eller to hvor jeg hygger mig, netop ikke skal være struktureret. Man kører hurtigt sur i de intervaller og en “rigtig” tur er jo en fin møde at “måle” performance gains over tid. Kører pt. long distance tri base på TrainerRoad (giver mening i forhold til et mål engang næste år), men det er godt nok tørt, så leder efter noget, hvor jeg lidt kan give den gas. Tænker umiddelbart det ikke er struktureret, men generelt er skov-MTB spor oplagt til kortere intervaller som jeg ikke rigtigt kører lige nu (men uagtet et mål 46 uger ude i fremtiden) giver mening i forhold til at jeg helt dropper en time elmer halvanden ved 65% FTP af kedsomhed. Altså, ud fra devisen, lager cykling er bedre end intet cykling Nu har jeg modtaget og monteret hjulene, men har endnu ikke prøvet en tur på dem, da jeg kører på den anden cykel for tiden. Men kan da lige komme med de indtryk jeg fik. Da jeg kører med 10 speed Tiagra 4700 gruppe, var jeg glad for at afstands ringen til kassetten fulgte med. Det sted jeg købte dem står der 10/11 speed, men afstands ringen er til 9 og 10 speed, så formoder der burde stå 9/10/11 speed. Samtidig er det 35 mm profil, så godt jeg køber slanger med 60 mm ventil, selvom de er lidt lange :) Da jeg normalt monterer hastigheds magneten pegeende udad opdagede jeg at egerne sidder længere ude for den stødte på min "indbyggede" sensor, som Trek cykler har plads til i deres stel, vendte den bare om. Så det ser ud til at egerne sidder lidt længere ude på navet end jeg er vant til. Jeg måtte sætte mit øre helt ned til kassetten for at køre "klik" lydende når hjulet drejer i friløb :O Det er utrolig lydløst. Mål efter om længderne på ledningerne passer. Læg ca. 10% til det du måler dig frem til. Da jeg er på jagt efter en mere komfortabel cross/gravel--cykel, vil jeg gerne høre om der er nogen der har erfaringer med Superx eller eventuelt GIANT tcx advanced, som de vil dele

Boligadvokat